Winterslaap MGB

#1
Vorig weekend de MGB US tourer weer uit de winterslaap proberen te ontwaken. Ik had in het najaar de auto achtergelaten in de garagebox, accu eruit gehaald en thuis in de berging opgeladen. Vorige week zaterdag proberen te starten, maar de motor wilde niet aanslaan. Er zit een enkele SU carburateur op type HIF44. Deze heb ik eraf geschroefd en een revisie setje geïnstalleerd. Ik had de afstelling redelijk neutraal gezet, er is weinig af te stellen, alleen rijkheid mengsel en neutraal afstelling. Afgelopen maandag avond had ik de carburateur weer geïnstalleerd, even starten en de motor liep perfect. Vorig jaar had ik een electronische ontsteking geïnstalleerd, type 45d. Daarvoor zat de originele ontsteking met contactpunten er nog op. Maandag avond reed de auto perfect, maar na 12 km, bijna thuis begon de motor wat in te houden. Thuis aangekomen sloeg de motor af. Ik rolde de auto de parkeerkelder in. Even later probeerde ik weer te starten, de motor was nog warm, en liep erg onregelmatig. Er kwam veel roet uit de uitlaat. Het lijkt erop dat de motor op 3 cilinders loopt, omdat deze in neutraal direct afslaat. Dit lijkt op een probleem met de ontsteking, slechte verbranding. Ik heb de auto niet meer gestart, komend weekend maar weer eens kijken. Maar waar zal ik beginnen? Bougies nakijken, nieuwe bougie kabels, Oude ontsteking er weer in?

Re: Winterslaap MGB

#2
Omdat de motor bij koude start perfect liep en na een tijdje veel slechter begon te lopen zou mijn eerste check zijn om te kijken of je choke mechanisme naar behoren werkt.
je hebt hem moeten starten op de choke. als die niet uitgezet wordt of in geval van een automatische choke (weet niet of die op MG's gemonteerd zijn) niet uitgaat dan verzuipt je motor langazaam al naar gelang hij warmer wordt.
Check dit dus eerst.
Kijk of hij bij een volledig afgekoelde motoer weer netjes start.

vriendelijke groet,

Bert

Re: Winterslaap MGB

#7
De mgb starte goed, na een km of 5 begon de motor te sputteren. Sloeg af bij stationair draaien. Er komt veel roet uit de uitlaat. Het lijkt dat er iets mis is met de verbranding als de motor warm is. Ik heb de auto vanmiddag naar de garagebox gesleep, zodat ik er weer aan kan sleutelen.

Re: Winterslaap MGB

#10
Hallo Koen,
Dat de auto bij de huidige temperaturen koud meteen start zonder choke, duidt op een erg rijk mengsel.
De gebroken bougie moet je natuurlijk vervangen, de andere kun je met wasbenzine schoonmaken en weer gebruiken, de BP(R) 6ES heeft de juiste warmtegraad.
Bougies monteren bij koude motor en niet te vast, volg aanwijzingen op NGK doosje.
Bougies bij voorkeur losdraaien bij een warme motor, dat gaat duidelijk makkelijker.
Als volgende stap zou ik de mengsel afstelling controleren. Dat kan bij elke buurtgarage met een CO meter, al loopt een MG met een SU carburateur aan de rijke kant
Je kunt het ook zelf doen ,et een zogenaamde Gunson colortune bougie, minder nauwkeurig dan een CO meter mäar meestel goed genoeg
Ze zijn te koop kijk op internet kosten ca 40 Euro schat ik

Re: Winterslaap MGB

#13
Klopt inderdaad, ik had een instructie filmpje van de SU HIF44 bekeken en de carburateur een basisafstelling gegeven, voordat ik deze weer geïnstalleerd had. Vandaag nieuwe bougies erin en nieuwe kabels. De motor startte direct en liep mooi stationair. Vervolgens heb ik de colortune erin gedraaid. De kleur was geel, dus erg rijk mengsel. Door het uitdraaien van de mixture screw, Zie plaatje heb ik het mengsel armer gemaakt, totdat de kleur blauw werd. Nu loopt de motor prima en heb ik er wat van opgestoken. Bedankt allemaal!

Re: Winterslaap MGB

#16
Inmiddels weer flink wat kilometers op de teller. Paar keer de bougies eruit gedraaid en colortune erin. Bougies bleven toch wel erg zwart en colortune gaf gele verbrandingkleur. Aangezien ik de mg al meer dan 20 jaar in bezit heb, wordt het misschien tijd voor een nieuwe gas naald. Er zat een BCJ in. Bij de Classic Mini shop wat gasnaalden besteld afgelopen week en vandaag eens wat uitgeprobeerd. Met de BDZ erin was het mengsel gelijk erg schraal. Vervolgens de mengselschroef verder erin gedraaid en de colortune gaf een betere verbranding. Toen een ritje door de bollenstreek, de mg liep perfect. Ik had ook nog een BBA naald besteld, daarmee krijg ik hopelijk wat meer vermogen in de top. Iemand nog tips voor het tunen? Ik ben nu lekker aan het experimenteren.
Bijlagen
Screenshot_20230513_210947.jpg

Re: Winterslaap MGB

#18
Nog wat kleinere punten, want de hoofdzaak heb je kennelijk wel te pakken:
1) ik weet niet hoe lang die HIF44 er al in zit, maar op de duur gaan niet alleen de naald maar ook de jet slijten door de vele liters brandstof er door heen. Dat kan één van de redenen zijn waarom een goed zuinige afstelling op stationair (blauwe Colortune kleur, lichtblauw is te arm) toch een magerder mengsel op hogere toerentallen kan opleveren. Mocht het niet lukken om mooi gekleurde bougies bij langere ritten te krijgen met wèl een goede stationaire afstelling dan is dit een aandachtspunt
2) met weerstands bougies als de BPR6ES hoeft er geen extra weerstand in de bougiekabels te zitten, of in ieder geval maar een paar kOhm. Alleen die weerstandsbougies hebben intern al een weerstand van 5kOhm (die waarde kan je overigens niet altijd met een DC meting vaststellen). Ik heb zelf nog snel de nodige weerstandsloze BP6ES weten te kopen bij Winparts en gebruik silicone kabels met maar enige kiloOhms van Accuspark (NGK levert die ook). Die combinatie werkt ook het beste op electronische ontstekingen, die "zien" graag wat weerstand in de kabels en dit werkt ook tegen RFI op de radio, als je die erin hebt tenminste
3) met deze laag compressiemotor op nominaal 125psi kom je met een andere vervroeginsgcurve uit dan met de in Europa meer gebruikelijke hoog compressie motoren. Welke 45D equivalente electronische unit je nu er in hebt wordt niet genoemd, curves voor LC motoren lopen soms door tot op 40 graden all-in, terwijl met HC motoren de maximale waarde rond de compromiswaarde van 32 graden max al prima werkt. Ik gok erop dat je tenminste 35 graden max zou kunnen gebruiken
Nog beter zijn instelbare units als de 123 en (mijn) CSI, waar je uit 16 opties kan kiezen die elk optimaal voor bepaalde motortypes zijn.

Veel succes nog met de verdere tuning

PS Als een motor op drie poten loopt zou ik naast visuele inspectie op alle bougies ook de 4+ 1 bougiekabels doormeten, die gaan op langere duur kapot en je ziet er aan de buitenkant niets aan. Nu heb je ze allemaal vervangen, maar dit is iets voor een mogelijk volgende keer

Re: Winterslaap MGB

#19
Beste Don,
Bedankt voor je reactie, ik heb er nog niet veel verstand van, maar vind het leuk om wat op te steken.
1) de HIF44 is er in 2001 in gekomen, net nadat ik de MGB kocht. Ik heb er al die jaren nooit aan gesleuteld, iedere 2 jaar ging de auto naar een lokale garage voor APK en nodige onderhoud. Pas sinds vorig jaar ben gaan sleutelen en lid geworden van de mg club. Ik heb de carburateur onlangs gereviseerd, inclusief jet, sproeier en naald. Vorig jaar de kleppendeksel pakking vervangen.
2) de oude bougie kabels heb ik vervangen door HT 8mm blauwe Performance Silicon bougiekabels met NGK BPR6ES bougies. Er zit een mooi oud krakend radiootje in met een lange antenne, dat hoort er wel bij vind ik
3) de ontsteking is een 45d negative earth van MG parts Benelux met GCL 105X (R/B) ballasted bobine. De electronische unit en het aantal graden begrijp ik nog niet zo goed. Ik ga me erin verdiepen.

Re: Winterslaap MGB

#21
220093 schreef:
15 mei 2023, 19:52
Beste Don,
Bedankt voor je reactie, ik heb er nog niet veel verstand van, maar vind het leuk om wat op te steken.
1) de HIF44 is er in 2001 in gekomen, net nadat ik de MGB kocht. Ik heb er al die jaren nooit aan gesleuteld, iedere 2 jaar ging de auto naar een lokale garage voor APK en nodige onderhoud. Pas sinds vorig jaar ben gaan sleutelen en lid geworden van de mg club. Ik heb de carburateur onlangs gereviseerd, inclusief jet, sproeier en naald. Vorig jaar de kleppendeksel pakking vervangen.
2) de oude bougie kabels heb ik vervangen door HT 8mm blauwe Performance Silicon bougiekabels met NGK BPR6ES bougies. Er zit een mooi oud krakend radiootje in met een lange antenne, dat hoort er wel bij vind ik
3) de ontsteking is een 45d negative earth van MG parts Benelux met GCL 105X (R/B) ballasted bobine. De electronische unit en het aantal graden begrijp ik nog niet zo goed. Ik ga me erin verdiepen.
Als je een multimeter bezit zou ik toch eens de weerstandswaarde van die bougiekabels opmeten tegen de achtergrond van mijn eerdere opmerkingen. Bij weerstandsbougies zouden die Cobalt kabels van MOSS Europe met maar 900 Ohm prima werken. Hoger dan 5kOhm in de kabels is ook niet aan te raden, want die kabel tussen de rotor en de bobine telt in het totaal mee: 5 centrale kabel +5 bougiekabel +5 in de bougie=15 kOhm in totaal, dus veel energie gaat dan verloren

HIF44 zal dus wel OK zijn, met naalden experimenteren heb ik vroeger ook gedaan, je merkt vanzelf welke het beste op je motor werkt. Omdat je geen dubbele carbs hoeft te synchroniseren op lucht doorlaat en mengsel gelijkloop, is het van naald wisselen immers een snelle klus. Aan de foto's te zien heb je een K&N filter op de HIF44 zitten. Voor K&N filters worden door MOSS E nog steeds de rijkere naalden aanbevolen, maar met een iets minder rijke naald valt ook te werken. Ga je te zuinig zitten wil de motor vanaf weinig gas en bijna constante kruissnelheid wat aarzelend reageren op dan meer gas geven...

45D ontsteking zegt op zich niets, daar heb je tientallen types in gehad. MG Parts Benelux zou je het equivalente Lucas nummer moeten kunnen opleveren. Zelf heb ik jarenlang gewerkt met een zgn "compromise distributor" 45D nummer 41610 van MOSS Europe, andere MOSS resellers werken met vroege versus latere bouwjaren.
Als beginnend sleutelaar kan je het beste even de zaken aankijken, tenzij je iemand kent die wat van ontstekingen afweet . Het Internet staat bomvol met allerlei ontstekingscurves voor al die Lucas equivalente ontstekingen en sommige bronnen spreken elkaar nog tegen ook...

Zodra je een electronische ontsteking gaat toepassen zou je zonder die ballasted versie van de bobine, dus met een 12 Volts versie zonder voorschakelweerstand kunnen werken. Maar ik begrijp wel waarom je dat zo hebt gelaten: die weerstanden zitten in de latere B's in de kabelboom verstopt en zijn lastig te vinden. En daardoor gaan die versie voorschakelweerstanden ook sneller kapot; de aparte versies met een dik keramiek blok zijn betrouwbaarder. Maar even zo laten, als het werkt, maar weet dat als de ontsteking in een latere B uitvalt, het vaak die voorschakelweerstand kan zijn. In dat geval start de B wel, maar slaat onmiddelijk af als je de contactsleutel terugdraait van start- naar normale rijstand terugzet. Immers bij het starten wordt die weerstand overbrugd en doet er dus even niet toe...
cron