220093 schreef: ↑15 mei 2023, 19:52
Beste Don,
Bedankt voor je reactie, ik heb er nog niet veel verstand van, maar vind het leuk om wat op te steken.
1) de HIF44 is er in 2001 in gekomen, net nadat ik de MGB kocht. Ik heb er al die jaren nooit aan gesleuteld, iedere 2 jaar ging de auto naar een lokale garage voor APK en nodige onderhoud. Pas sinds vorig jaar ben gaan sleutelen en lid geworden van de mg club. Ik heb de carburateur onlangs gereviseerd, inclusief jet, sproeier en naald. Vorig jaar de kleppendeksel pakking vervangen.
2) de oude bougie kabels heb ik vervangen door HT 8mm blauwe Performance Silicon bougiekabels met NGK BPR6ES bougies. Er zit een mooi oud krakend radiootje in met een lange antenne, dat hoort er wel bij vind ik
3) de ontsteking is een 45d negative earth van MG parts Benelux met GCL 105X (R/B) ballasted bobine. De electronische unit en het aantal graden begrijp ik nog niet zo goed. Ik ga me erin verdiepen.
Als je een multimeter bezit zou ik toch eens de weerstandswaarde van die bougiekabels opmeten tegen de achtergrond van mijn eerdere opmerkingen. Bij weerstandsbougies zouden die Cobalt kabels van MOSS Europe met maar 900 Ohm prima werken. Hoger dan 5kOhm in de kabels is ook niet aan te raden, want die kabel tussen de rotor en de bobine telt in het totaal mee: 5 centrale kabel +5 bougiekabel +5 in de bougie=15 kOhm in totaal, dus veel energie gaat dan verloren
HIF44 zal dus wel OK zijn, met naalden experimenteren heb ik vroeger ook gedaan, je merkt vanzelf welke het beste op je motor werkt. Omdat je geen dubbele carbs hoeft te synchroniseren op lucht doorlaat en mengsel gelijkloop, is het van naald wisselen immers een snelle klus. Aan de foto's te zien heb je een K&N filter op de HIF44 zitten. Voor K&N filters worden door MOSS E nog steeds de rijkere naalden aanbevolen, maar met een iets minder rijke naald valt ook te werken. Ga je te zuinig zitten wil de motor vanaf weinig gas en bijna constante kruissnelheid wat aarzelend reageren op dan meer gas geven...
45D ontsteking zegt op zich niets, daar heb je tientallen types in gehad. MG Parts Benelux zou je het equivalente Lucas nummer moeten kunnen opleveren. Zelf heb ik jarenlang gewerkt met een zgn "compromise distributor" 45D nummer 41610 van MOSS Europe, andere MOSS resellers werken met vroege versus latere bouwjaren.
Als beginnend sleutelaar kan je het beste even de zaken aankijken, tenzij je iemand kent die wat van ontstekingen afweet . Het Internet staat bomvol met allerlei ontstekingscurves voor al die Lucas equivalente ontstekingen en sommige bronnen spreken elkaar nog tegen ook...
Zodra je een electronische ontsteking gaat toepassen zou je zonder die ballasted versie van de bobine, dus met een 12 Volts versie zonder voorschakelweerstand kunnen werken. Maar ik begrijp wel waarom je dat zo hebt gelaten: die weerstanden zitten in de latere B's in de kabelboom verstopt en zijn lastig te vinden. En daardoor gaan die versie voorschakelweerstanden ook sneller kapot; de aparte versies met een dik keramiek blok zijn betrouwbaarder. Maar even zo laten, als het werkt, maar weet dat als de ontsteking in een latere B uitvalt, het vaak die voorschakelweerstand kan zijn. In dat geval start de B wel, maar slaat onmiddelijk af als je de contactsleutel terugdraait van start- naar normale rijstand terugzet. Immers bij het starten wordt die weerstand overbrugd en doet er dus even niet toe...