accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#1
Vandaag na het succesvol afsluiten van het hoofdstuk Rostyle's balanceren de volgende actie, die al lang "in de boeken stond": het overstappen van klassieke contactpunten naar die contactloze van Accuspark met een Hallgever (CSI of 123 ontsteking vind ik nog te duur):

1) positieve ervaringen eerst: anders dan ik vroeger dacht kunnen ook de oudere RVI-toerentellers (tot aan zomer 1972 geleverd) die aan de pluszijde in serie staan met de bobine gewoon blijven werken. Mits je het schema hanteert waarbij je een voorschakelweerstand leest als die toerenteller en dus die plus van elders haalt, NIET van de bobine af! Geschikt punt voor die plus is die aan de witte draad vanaf de contactschakelaar leidt en op de één na onderste aansluiting op het zekeringenkastje eindigt. Normaliter is daar een contact op vrij (in mijn geval zat er al een Kenlowe fan op), anders met een dubbelstekkertje de aansluiting daar verdubbelen. Het snoertje van de Accuspark leverancier gaat van de bobine lokatie uit en is dus te kort. Gewoon een eigen snoertje fabrieken met "rood rond" aan de accuspark zijde en "plat blauw met extra mannetje" aan de zekeringkant. Het normale contact blijft op de aanbevolen, platte stekker aansluiting, dat verandert niet. Werkt nu probleemloos op mijn al wat oudere 45D4 ontstekingsunit, die al exact op tijd gesteld stond. 8-)

2) negatieve ervaringen zijn er ook: ik had al in 2012 in Houten een splinternieuwe 45D4 unit (repro) unit gekocht en die eerst exact met de punten er nog in op tijd gezet: eerst statisch en daarna stroboscopisch (mijn eigen keuze 17,5 graad bij 1000 t/m, vacuum los). Daar was in eerste instantie dan ook die Accuspark van mij voor bedoeld. Helaas: de Accuspark ontvanger past prima op deze unit, maar de gever, die ring met de magneetjes erin is met geen mogelijkheid op de as te krijgen. Kortom, nu zit de Accuspark op die véél oudere unit en heb ik een nieuwere 45D met alleen werking op de klassieke punten over. Hij gaat als reserve nu maar op vakantie mee.... :o

Wordt vervolgd, de enige troost is dat ik me nog steeds een 10 maal duurdere 123- of CSI-ontsteking heb bespaard, Accuspark units kosten 30, maximaal 35 € per stuk. Wie weet is er in Houten wel een versie van die WEL op die nieuwe unit past? Anders ga ik die nieuwere 45D tzt maar verkopen. Ik heb er de verdelerkap van maar van overgezet, dan is die na al die jaren tenminste vernieuwd :?

NB Tegelijkertijd de Lucas sportscoil vernieuwd. De oude deed het nog prima, maar de nieuwere heeft een nòg wat hogere weerstand. En alle bougiekabels gelijk vervangen (gewone siliconen, "nothing fancy"). Bougies Champion N9YCC blijven mijn favoriet en worden dus niet vervangen door NGK BP6ES oid. :P

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#2
Ik rij nu voor het 3e seizoen met de accuspark ontsteking. Mijn MG is van 1969 en ik heb dus zo'n RVI toerenteller.
Maar ik heb het kitje destijds gewoon op de bobine + aangesloten, en het heeft sindsdien ook gewoon gewerkt.
De bobine wordt inderdaad gevoed via de leiding waar de inductielus van de toerenteller in zit, (zie de foto) de rest van de toerenteller heeft een gezekerde voeding maar de weerstand daarvan is kennelijk verwaarloosbaar.
Ik meet ook gewoon ca 12.5 Volt tussen bobine + en massa als ik het contact aanzet.
Het kan echter natuurlijk nooit kwaad om hem gewoon vanaf de zekering te voeden, lijkt me dan inderdaad wel slim om de zekering te gebruiken die via het contactslot wordt gevoed (in Mijn MG zitten maar twee zekeringen, en dan is dat de onderste, bij latere B's inderdaad de op éen na onderste)

Vreemd, dat dat kitje niet op je nieuwe 45D verdeler past maar wel op een oudere, de assen daarvan zouden toch dezelfde maat moeten hebben, er is bij mijn weten maar één setje contactpunten voor de 45D.

Bert
Bijlagen
ontsteking MGB-LR.jpg

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#3
930086 schreef:Ik rij nu voor het 3e seizoen met de accuspark ontsteking. Mijn MG is van 1969 en ik heb dus zo'n RVI toerenteller.
Maar ik heb het kitje destijds gewoon op de bobine + aangesloten, en het heeft sindsdien ook gewoon gewerkt.
De bobine wordt inderdaad gevoed via de leiding waar de inductielus van de toerenteller in zit, (zie de foto) de rest van de toerenteller heeft een gezekerde voeding maar de weerstand daarvan is kennelijk verwaarloosbaar.
Ik meet ook gewoon ca 12.5 Volt tussen bobine + en massa als ik het contact aanzet.
Het kan echter natuurlijk nooit kwaad om hem gewoon vanaf de zekering te voeden, lijkt me dan inderdaad wel slim om de zekering te gebruiken die via het contactslot wordt gevoed (in Mijn MG zitten maar twee zekeringen, en dan is dat de onderste, bij latere B's inderdaad de op éen na onderste)

Vreemd, dat dat kitje niet op je nieuwe 45D verdeler past maar wel op een oudere, de assen daarvan zouden toch dezelfde maat moeten hebben, er is bij mijn weten maar één setje contactpunten voor de 45D.

Bert
Jaren terug alweer had ik al eens een andere soort electronische ontsteking op de + van de bobine aangesloten en weg was de toerenteller. Al het aansluiten van een ontstoringscondensator op dat punt draait de toerentellerwerking subiet de nek om. Toen ik mijn B in 1978 kocht werkte de toerenteller door zo'n condensator ook al niet. En op de 50 jr MGB dag heb ik nog iemand van zijn weigerende toerenteller afgeholpen door die condensator los te nemen. Better safe than sorry ;)

Dat dit kitje niet paste verbaasde me ook, want met de schuifmaat gemeten waren beide assen exact 17 mm paarsgewijze op alle vier de vlakke zijden gemeten. Het moet aan de rondingen liggen die afwijken. Wel geeft Accuspark aan dat zij (sommige?) sets uitleveren met TWEE soorten gevers: de ene zoals ik die had en een tweede die met de rotor is gecombineerd. Dan moet je zelf kijken welke nu wel en welke niet past. Overigens had die Engelse persoon in Houten alleen deze uitvoering bij zich. Met die 45D repo kan ik moeilijk terug, ik had hem al een langere tijd in huis en er zit geen modificatiegarantie op :( Natuurlijk ga ik wel de volgende Houten bij zijn stand (UK Parts te Andijk) langs, ik heb al vele andere onderdelen bij hem gekocht en stuur hem alvast een mailtje. :!:

Wordt vervolgd... 8-)

NB Net als mijn Kenlowe fan sluit ik zaken als deze welbewust achter het contactslot aan. Alleen de startmotor zit er noodgedwongen direct op (zie mijn eerdere post over een stroomlek op de solenoid ervan)

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#5
930086 schreef:Blijft een vreemde toestand die MG's
Ik heb 17 jaar met een ontstoorcondensator op mijn bobine gereden, zonder enige invloed op de toerenteller.
Hij moest er af, vanwege die accuspark.
En nu stoort mijn '60 er jaren Philips autoradio een klein beetje.

Bert
Volledig anders ingevulde versie, na het nalopen van mijn eigen wagen en onderdelen:

Bert, ik had zgn Lucas silicone super leads als bougiekabels en daar zitten weerstanden in van zo'n 10.000 ohm per aansluiting. Net vervangen door een soortgelijke silicone set vanuit Houten, maar dan "no brand silcone leads" en met een iets lagere weerstandswaarde van 5000 ohm per kabel. Dit soort kabels zijn storingsonderdrukkend en dan kan de bougie van het normale type blijven. Daarnaast is mijn autoradio van Philips uit 1972 van een eigen storingsonderdrukking (IAC chip) voorzien en met FM alleen in mono. Mono-ontvangst is vele malen minder gevoelig voor de ontvangstcondities dan stereo. :!:

Check je eigen bougiekabels eens, hebben die een weerstand er in of niet? Verder: heeft je autoradio stereo-ontvangst of niet en zo ja kan je die op mono zetten? Die ontstoringscondensator heb je al (ben overigens verbaasd dat die op die plek de toerenteller niet in de weg zit). Overigens nieuwe ontstoringscondensatoren voor autogebruik heb ik totnutoe NIET kunnen vinden. BREZAN heeft ze niet meer, Conrad voert ze niet, later ook bij Radio Service Twenthe in Den Haag bot gevangen. Wel kan je nog ontstoringscondensatoren voor WASMACHINES of STOFZUIGERS kopen, die weliswaar voor veel hogere bedrijfsspanningen bedoeld zijn, maar wel hittebestendig zullen zijn. Ik schat in dat zo'n exemplaar van tussen de 0,1 en 1 microfarad op 250 Volt ~ ook wel werkt. Als ik er één ga vinden plaats ik hem op de plusleiding van de zekeringkast één na onderste positie (dus zeker niet op de bobine) er wel bij, baat het niet dan schaadt het niet . Omdat jij zelf al een ontstoringscondensator bezit zou je die ook kunnen terugplaatsen, maar dan wel op de door mij aangegeven plek, achter het contactslot op de plus (bij jou de onderste zekeringlocatie) 8-)

NB UKParts, de leverancier van mijn 45D4 ontsteking heeft vroeger ook zelf Accuspark gevoerd, maar doet dat gezien problemen ermee niet langer. Dat passingsprobleem was er één van. Omdat ik mijn motor véél mooier rond vind lopen, ben ik er totnutoe zelf wel tevreden mee, nu de levensduur nog :?: Puntjes + condensator gaan op de vakantie mee, mocht hij het onverwacht laten afweten :?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 04 jun 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#6
Beste Don

Heb voor dit topic hierover nog nooit van accuspark gehoord.
Gezien de prijs is enig wantrouwen t.o.v. de kwaliteit gerechtvaardigd.
Ook het feit dat je een niet passende set voor je 45 D hebt getuigd daar van.

Zelf heb ik jaren de Ignitor sets van Aldon[UK] gemonteerd.
En die doen het nog allemaal.
Inmiddels is de Ignitor 2 op de markt. Geeft weer hogere spanningen af.

Je hebt de LU-142AP12 voor 22-25D [+ aan massa]
LU-142A voor 22-25D[- aan massa]
LU-143 voor 43/45 D met fixed points
LU-144 voor 43/45 D4 met wipped pionts

De gever[sleeve] van de 25D set past inderdaad niet op die van de 45 D
De gevers van Aldon zijn ook allemaal voorzien van het nummer wat overeenkomt met het set nr.
voor welke type ontsteking het is bestemd.
Het vierkantje in de gever van de22-25D types is 16.2 mm
Het vierkantje in de gever van de D45 types is 17 mm
Dus dat past inderdaad nooit op elkaar.
De setjes kosten momenteel rond de €80,00
Hoe simpel kan het zijn.

Ik heb van elk type nog een setje op voorraad.

Groet
Hans Geertse

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#7
850008 schreef:Beste Don

Heb voor dit topic hierover nog nooit van accuspark gehoord.
Gezien de prijs is enig wantrouwen t.o.v. de kwaliteit gerechtvaardigd.
Ook het feit dat je een niet passende set voor je 45 D hebt getuigd daar van.

Zelf heb ik jaren de Ignitor sets van Aldon[UK] gemonteerd.
En die doen het nog allemaal.
Inmiddels is de Ignitor 2 op de markt. Geeft weer hogere spanningen af.

Je hebt de LU-142AP12 voor 22-25D [+ aan massa]
LU-142A voor 22-25D[- aan massa]
LU-143 voor 43/45 D met fixed points
LU-144 voor 43/45 D4 met wipped pionts

De gever[sleeve] van de 25D set past inderdaad niet op die van de 45 D
De gevers van Aldon zijn ook allemaal voorzien van het nummer wat overeenkomt met het set nr.
voor welke type ontsteking het is bestemd.
Het vierkantje in de gever van de22-25D types is 16.2 mm
Het vierkantje in de gever van de D45 types is 17 mm
Dus dat past inderdaad nooit op elkaar.
De setjes kosten momenteel rond de €80,00
Hoe simpel kan het zijn.

Ik heb van elk type nog een setje op voorraad.

Groet
Hans Geertse
Geachte collega Hans, als onze meest deskundige op onze site: in de Popular Classic van mei stond ook een advertentie van Optiotronics in oude ontstekingsunits. Die zal wel (gezien de naamgeving van het bedrijf) niet met magneetjes en een Hallgever werken, maar met een optische detectie. Zij claimen al conversies te hebben geleverd in de tijd dat fabrikanten daar nog niet aan toe waren :idea:

Een andere oude bekende schijnt Pertronix te zijn, daar wordt op de MG Experience site wel naar verwezen. Lijkt me ook een Hall-effect systeem. De laatste MGB's werden ook met een Hallgever uitgerust, waarvan mijn garage vond dat ze minder betrouwbaar waren dan de klassieke punten. Over Pertronix op die site wordt alleen bij een defecte unit naar verwezen, over hoe goed of slecht ze zijn doet helaas niemand een uitspraak. Als ik op Ignator Google verschijnt er vreemd genoeg Pertronix als onderliggend adres :o

Volgende week ga ik gewoon met die Accuspark in die originele Lucas 45D4 op vakantie en heb zowel de puntjes + condensator er voor bij me. Evenals de volledige "repo" 45D4 unit met puntjes in de correcte afstelling (juist ingestelde klemplaatpositie). Mij kan dus nooit iets gebeuren, mits ik bij panne kan stoppen zonder te worden overreden. ;) Mijn B-motor heeft nog nooit zo fraai rond gelopen, ik kon eerder helaas onder de 2000 toeren nooit zonder schokken rijden, nu is dat tot 1200 toeren zakken geen probleem meer :P

Dar vierkantje op 17 mm klopt dus met mijn meting op de vlakke zijden, het toch niet passen van de Accusparc moet aan de rondingen liggen. Jammer, want die repo-unit is op laterale asspeling niet beter dan de oude unit (wel axiale speling maar die merk je niet). Maar op de draaïng van de grondplaat als gevolg van de wijzigende vacuumvervroeging is die dat juist weer wel. Vandaar die nieuwaanschaf :!:

Op de oude unit zit dus wel degelijk zijwaartse kanteling van die grondplaat als die onder druk staat. Ik denk dat nu die punten er niet meer zijn en dus geen krachten meer op die grondplaat worden uitgeoefend het geheel daarom toch beter en gelijkmatiger functioneert. Als die Accusparc het electronisch nu maar volhoudt.. Hun specificaties geven op maximale voedingsspanning en minimimale bobineweerstand wat minder speelruimte dan de andere merken (ik had dan ook een nieuwe Lucas sportbobine met een fors hogere weerstand van 3,5 ohm geplaatst). :roll:

Die Aldon units van jou vond ik nog niet eerder in oldtimer tijdschriften of op MG fora terug. De vraag is waarom niet, want iedereen wil toch van dat punten wisselen af. In Houten zag ik ze nog niet... Mochten het in werkelijkheid om "rebadged" Pertronix units te gaan dan weten we waarom ik ze niet herkende. Goed om te weten dat defecten daarop zeldzaam zijn :)

Wordt vervolgd, maar dan wel na mijn vakantie, ik heb al weer véél te veel tijd aan commentaar op de vele posts op deze site besteed, het wordt nu tijd om weer eens ouderwets kilometers (voor mij miles) te gaan maken Er schijnt zowaar zomerweer aan te komen. De softtop is al omlaag 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 04 jun 2013, 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#9
850008 schreef:Hoi Don

Wens je een fijne MG Cabrio Vakantie toe .Natuurlijk met al het gereedschap en onderdelen onaangeroerd.
Google op Aldon .com.
Ik denk dat er inderdaad een link is tussen Pertronix en Ignitor.
Ook een oude bekende is Lumenition Optronic [Opitsch]of ook met HalL gever onder de naam Lumenition magnetronic.

Groet
Hans
Bedankt voor je goede wensen Hans,
die Optronic/Luminition stond qua foto in Popular Classics en werkt met een roterend vaantje, die evenveel bladen heeft als je motor cylinders en dat kennelijk iets optisch onderbreekt. Hun tweede "Magnetronic" versie heeft een schijf met magneetjes en dus een Hallgever. Pertronix/Ignitor mechaniek lijkt uiterlijk weer op Accuspark en werkt ook op magneetjes en Halleffect, maar kan electrisch dus hogere spanningen en lagere bobineweerstanden aan dan die Accuspark (en kan misschien ook tegen hogere temperaturen?).

We wachten nog wel even het weerbericht voor na het weekend af en dan wegwezen. Zoals het weer deze week was mag het van ons wel blijven. Update: voor alle zekerheid gaan wij niet naar Noord Frankrijk, maar gelijk door naar minstens de Dordogne voor de zonzekerheid. 8-) Betekent méér dan een verdubbeling van te maken kilometers, richting de 80-er jaren afstanden en met de 74 graden thermostaat welbewust teruggeplaatst. Spannend maar vertrouwd :!:

Ze zullen ons overigens al in België wel horen aankomen want het dempingsmateriaal uit mijn tweedelige RVS "Falcon Bomb" uitlaat is aardig weggebrand. Jouw tip van Xtreme Welding Services in Wormerveer zal (tzt) goed van pas komen. NU nemen ze de telefoon nog niet op (er staat een fax op), wie weet na onze terugkeer wel weer. :?:

Ik kan ze op Facebook wel gaan "liken", maar mailcontact is daar nog niet aangekomen :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 07 jun 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: accuspark ervaringen: ter afsluiting

#10
Nu, zo vlak voor het vertrek naar verre oorden een laatste waarschuwing ter afsluiting van dit topic:

elke electronica in wat ooit puur grofstoffelijke techniek was, introduceert een nieuwe kwetsbaarheid. Immers een klassieke ontsteking kan wel tegen een stootje, maar electronische oplossingen, of dat nu Accuspark, Pertronix/Ignator, Luminition of zelfs 123- en CSI-ignition betreft, zijn kwetsbaarder tegen overspanningen. De auto laten starten met een zgn quickstart aggregaat kan de zaak om zeep helpen :!:

BMW heeft jaren terug een dure consumentenserie uit zijn racelijn van de M-serie afgeleid. Is er op zo'n M3 wagen ooit een quickstarter losgelaten, moet je voor duizenden Euro's de hele electronica vervangen. Of ook andere verschijnselen zoals bliksem in de buurt soortgelijke problemen geven zou ik niet weten, per slot van rekening vormt een auto ook een soort "kooi van Faraday".

Even ter vergelijking: de Accuspark kan maximaal 14,5 Volt verdragen, de Pertronix 16-18 Volt en van 123 en CSI zou ik dat op moeten zoeken. Een forse condensator op de plus van de accu (na het contactslot en de zekering) zou enige bescherming tegen piekspanningen kunnen bieden, maar helaas zijn die niet (meer) te koop. En Halfords verkoopt weliswaar een bescherming tegen overspanningen richting autoradio e.d. maar die ziet er niet erg robuust uit (zit ook geen specificatie van eigenschappen bij).

Ik heb voorlopig een oude ontstekingscondensator uit een Lucas 25D parallel gezet aan de plus en zoek nog verder naar effectievere beschermingsmaatregelen uit wasmachines of stofzuigers.
Better safe than sorry :idea:

Zoals al elders vermeld deed de Accuspark het uitstekend op mijn vakantie, ook op momenten waar het onder de motorkap toch aardig heet moest worden. De kleine Accuspark unit wordt met pasta geleverd om de thermische koppeling tussen het kleine plaatje van deze electronica en de grondplaat van de oude ontsteking te vergroten, de Pertronix/Ignitor schijnt dat anders op te lossen: daarvan is de eigen grondplaat gewoon wat groter en daarmee vervalt denk ik de noodzaak van die pasta. Radio-ontstoring is in mijn geval ongewijzigd en schijnt met die kleine extra (ontstekings-)condensator op de 12 Volt weinig anders te werken . Gezien de lage inwendige weerstand van het geheel verbaast me dat niet, daar is m.i. een fors grotere capaciteit van vele micro-Farads voor nodig

NB Helaas ben ik weliswaar electotechnisch ir (TH Delft, 1969), maar niet in de sterkstroomrichting. Je kreeg in die jaren méér mee van de harde techniek dan nu, maar autozaken zaten daar niet bij. Wel weet ik dat het de fabrikanten het jaren heeft gekost voordat men dit soort auto-electronica probleemloos in deze vijandige omgeving betrouwbaar werkend kreeg (en nog vallen boordcomputers regelmatig uit). Mijn laatste lease-wagen vanuit KPN, een Citroën C5, moest op de dag van mijn pensionering 1-2-2006 daarom worden weggesleept.. :lol:

ter afsluiting

#11
Zondag in Waalwijk een tweede Accuspark unit gekocht met twee opsteekunits in de verpakking. De tweede, met de bredere ring en aangegoten rotor paste met enig persen wel degelijk en deze zit nu alsnog in mijn B. De oude Lucas 45D4 met de eerste unit blijft nog even reserve, tzt neem ik er alleen het vaste onderdeel met de electronica erin op vakantie mee. Ik zie die ringen met magneetjes zo snel niet defect gaan en voor maximale zekerheid gaan ook de oude contactpunten + condensator nog met me mee :idea:

Einde discussie, ik ben best tevreden met deze goedkope oplossing :lol:

NB UK Parts in Waalwijk meteen teruggemeld dat het inderdaad niet aan hun nieuwe 45D4 unit lag

Re: accuspark ervaringen: plus- en minpunten

#12
Kleine update: je kan met een vijl die ringen om de vierkante zijden van de as van de verdeler alsnog passend krijgen. Eénmaal is dat nu (feb 2014) gelukt, een ring van een tweede Accuspark unit brak bij het opbrengen op de as. Daar had ik die tweede versie, een combi van activator en rotor nog van, dus is er geen man overboord. 8-)

Wel is het zo dat je met die combi ring/rotor aan Accuspark gebonden bent, gaat die kapot dan moet je naar puntjes terug. Op de eerste units heb ik de bijgevijlde activator ingezet met een aparte RODE rotor. Rode rotors hebben geen klinknagel en dus een lagere kans van doorslaan (met rotors nooit meegemaakt overigens, maar dit is het verhaal op diverse sites nu eenmaal)

Verder geen nieuws, Accusparks doen het gewoon bij mij.. :D

NB Dus in concreto: koop een Accuspark unit met zowel de aparte ring als de combi activator ring/rotor in de set. Het verschil is maar €5 :!:
Nagekomen info: de Nederlandse leveranciers van Accuspark nemen voor de British Lifestyle dagen 8 en 9/3 wat van die (wel passende?) ringen voor me mee