Re: artikel amerikaanse vriesdoppen

#3
990316 schreef:
12 nov 2022, 22:01
Beste Wim.
Artikel stond in het oktober nummer. Ik heb eventueel wel een plug liggen. Artikel nummer: Dorman 568-010.
Zie ook deze link: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4r83vGcfTP

Groet, Henny Beumer
Ik heb een paar jaar geleden zo'n set Dorman plugs gekocht en achterin de wagen gelegd. Omdat de achterste plug niet of nauwelijks bereikt kan worden zonder de motor uit te takelen heeft Coen Kymmel er vóór het inttakelen van het motorblok, dat gezien een uitgesprongen achterplug op de eerdere motor van Ivor Searl onder garantie werd geleverd, een bout op de achterplaat geplaatst die de huidige plug tegen uitspringen blokkeert. De drie pluggen aan de zijde van het blok zijn na het afnemen van wat onderdelen juist wel redelijk makkelijk bereikbaar.

Het is opvallend hoe vaak die freeze plugs er tegenwoordig uitspringen, kennelijk is de vaardigheid om ze goed te plaatsen bijna verdwenen. John Twist gaat daar in zijn YouTube videos'ook op in en beveelt het zekeren van alle freeze plugs aan de zijkant met het insmeren van de randen van de openingen met JB Weld aan. Ik heb dat ook gekocht, maar op het gelakte blok pakt dat materiaal minder goed en voor de achterste plug biedt dat geen makkelijke oplossing met het blok nog in de auto. Op MG Experience biedt ook een enthousiaste Amerikaan aan om meer rvs afdekplaten voor deelnemers daar te maken die met een dwarsdeel binnen in het motorblok en een inbusmaat bout stevig de opening met een rubber ring afsluiten. Omdat je het risico loopt dat dwarsdeel bij montage van het geheel in de opening van het blok te laten vallen zag ik die oplossing zelf wat minder zitten. Ik vraag me overigens wel af of die Dorman plugs hun achterste deel niet kunnen verliezen bij montage zodat je dan hetzelfde overkomt. Niemand ging op dat risico in overigens, wel dat die Dorman plugs verkoperd zijn, maar niet van koper zijn vervaardigd

NB Ipv zo'n bout achter is er ook een oplossing met een zgn "Betson" bolt, waarbij een stepped washer van het spruitstuk met een moer + bout wordt gecombineerd voor eenzelfde werking
Voor verdere details verwijs ik naar MG Experience waar zoektermen van freeze plugs, Dorman of Betson bolt je direct naar verdere info leiden. Foto's hier uploaden is lastiger dan daar ...

Re: artikel amerikaanse vriesdoppen

#4
Heren, bedankt voor de vele goede informatie ,en naar aanleiding van jullie gegevens ,in dit forum,heb ik in het M.G. nieuws het artikelkunnen traceren ,in ieder geval bedankt voor de informatie ,hiermee kan ik mij beter orienteren op deze materie ,de noodzaak is nog niet urgent maar alle oplossingen en info helpen mee.
groet ,Wim Samsen.