Geluisd signaal tijdens de rit.

#1
Hallo Lotgenoten.
Ik heb weer een ontdekking gedaan in onze MGB 1974 roadster, afkomstig uit Amerika, dit is volgens mij belangrijk om dit erbij te vermelden, omdat de Amerikanen allerlei eisen stelden en nog steeds stellen, dit terzijde.
Wij rijden afgelopen zondag morgen in onze MG-B naar de British car club day in Houten, mooie beurs overigens. Wij zijn zo’n 10 minuten onderweg, horen we ineens een signaal geluid, twee keer achter elkaar, wij kijken elkaar aan, wat is dat !!?? wij op onze iPhone kijken of daar het signaal vandaan kwam, nee niks, vreemd. Na zo’n 10 minuten weer, ‘hè, wat is dat. Wij grapte van zouden er nog 4 wielen aan het karretje zitten, misschien dat het signaal dat ons duidelijk wilde maken !? Voor we in Houten waren is het signaal wel 5 a 6 keer af gegaan. Ik wist dat er onder de tunnelbak een soort van buzzer zit die dienst heeft gedaan om te waarschuwen als je de gordels niet aan had (Amerika) maar die zou nooit geactiveerd kunnen worden omdat er geen elektrische bedrading meer van de gordels en de stoelzitting komen, die zijn er uit. Op de beurs ontmoet ik Jos Neutenboom van onze MG club, het was onze eerste ontmoeting, aardige man en gezellige prater, hij vertelde mij dat die buzzer voor verschillende dingen gebruikt werd, onder andere voor de gordels en voor het portier aan de bestuurders kant, deze was nieuw voor mij, het was mij al wel op gevallen dat er in de deurpost twee drukknopjes zaten, een wist ik, voor de binnen verlichting, die andere moest ik nog uitzoeken, die is dus blijkbaar voor te signaleren als de deur niet goed gesloten is. Nee we hebben niet met de deur open gereden. Maaaaar——- hoe komt het dat ik hem nooit eerder gehoord heb en nu wel ?? Wij hebben er al diverse grote ritten mee gereden en nooit gehoord. Is die buzzer nog voor meer dingen gecombineerd ?
Heeft iemand hier voor mij een antwoord op a.u.b.
Met vriendelijke groet.
Ad Coertjens.

Re: Geluisd signaal tijdens de rit.

#3
Beste Ad,

De seatbelt module is onder de tunnelconsole ongeveer onder de radio geplaatst. Als je deze afkoppelt zal je auto niet meer starten. Dit kan wel als je de wit/rode draad afkomstig van je contactslot door leid naar positie W1 op je startrelais. De geel/rose draad mag afgekoppeld blijven.

Dit ter info. Groetjes, Henny Beumer

Re: Geluisd signaal tijdens de rit.

#4
Henny, dank voor je bericht.
Ik begrijp het schema, als je afbeelding iets groter was zou je kunnen zien dat er 1 drukschakelaartje in de carrosserie-portier stijl er ook op staat, 1 drukcontact voor de binnenverlichting en 1 voor (blijkbaar) voor als het portier niet goed gesloten is, ik zou niet weten waar anders voor. Een van de twee is ook aan gesloten op de buzzer, misschien dat het betreffende drukschakelaartje blijft hangen wat over komt of er een portier niet goed gesloten is. Dat extra drukschakelaartje zit alleen aan de bestuurders kant.
Mvg. Ad C.

.

Re: Geluisd signaal tijdens de rit.

#5
En nee, het is ook geen waarschuwing voor een slecht gesloten portier. Als je de draad van de portierschakelaar in het schema verder naar boven volgt, zie je dat hij door de sleutel in / sleutel uit schakelaar van het kontaktslot naar massa wordt geschakeld. Als de bestuurder uitstapt  wordt hij dus gewaarschuwd dat de sleutel nog in het kontakt zit.
Ook bij latere modellen, waar de  module met zes aansluitingen is gemonteerd is deze functie aanwezig. Door de bedrading enigszins te wijzigen heb ik de functie veranderd in een waarschuwing voor "licht aan bij verlaten van de auto". Het is maar wat je belangrijk vindt.
Steef.

Re: Geluidssignaal tijdens de rit.

#6
110183 schreef:
28 okt 2022, 16:24
En nee, het is ook geen waarschuwing voor een slecht gesloten portier. Als je de draad van de portierschakelaar in het schema verder naar boven volgt, zie je dat hij door de sleutel in / sleutel uit schakelaar van het kontaktslot naar massa wordt geschakeld. Als de bestuurder uitstapt  wordt hij dus gewaarschuwd dat de sleutel nog in het kontakt zit.
Ook bij latere modellen, waar de  module met zes aansluitingen is gemonteerd is deze functie aanwezig. Door de bedrading enigszins te wijzigen heb ik de functie veranderd in een waarschuwing voor "licht aan bij verlaten van de auto". Het is maar wat je belangrijk vindt.
Steef.
Om héél precies te zijn: niet alleen moet de sleutel er uit getrokken zijn, maar ook de wig die de stuurkolom blokkeert in de uitsparing zijn gekomen om de buzzer af te schakelen.
Dat is tenminste de manier waarop mijn model stuurslot en zijn spade naar de purple wire werkt, ook zonder die latere seatbelt module in de B, de schakelfunctie zit in het stuurslot
Voor mij was het feit dat het stuur dus in een bepaalde slotstand moet staan een reden om deze buzzer functie uit te schakelen, de seatbelt waarschuwingslampjes heb ik zo gelaten

De makkelijkste wijze om die buzzer te desactiveren is om er één kant van los te nemen; via het gat voor de radio kan je daar makkelijk bij

Re: Geluisd signaal tijdens de rit.

#7
Hallo Steef. Dank je voor het bericht.
Ik ben pas MG-B bezitter vanaf 4 - 2021 en er ook veel over gelezen en aan gedaan, het is allemaal vrij simpele techniek, moet ik zeggen, ik haal een horloge uit elkaar (wel met tandwielen) en zet hem weer in elkaar , maar wat stroom betreft gaat het dikwijls boven m’n pet, maar moet zeggen het gaat steeds beter. Wat jij schrijft heb ik nog nergens gelezen, dit is nieuw voor mij, wat je zegt, het gemakkelijkst de buzzer uit schakelen door hem af te koppelen, ga ik doen. Ik vind het alleen raar dat ik het nu pas hoor tijdens het rijden, terwijl dan toch de sleutel in het contact zit !! waarom hij dan toch af gaat ?? dat moet ik nog weten te vinden.
Steef nogmaals bedankt.
Mvg. Ad C..