Sowieso moeten er heel veel onderdelen van de koets worden verwijderd anders schiet je er nog niet veel mee op (voorruit frame, grill, deurgrepen, sloten, lampunits, bumpers etc..) . Bij mijn eigen 1986 (deel)restauratie zijn tegelijkertijd beide voorschermen en de twee deuren vervangen en is de buitenkant van beide dorpels van een extra beschermlaag voorzien voordat er na een schuuractie nieuwe lak op ging. Ik had al eerder kans gezien de beginnende roestvorming in de dorpels tot stilstand te brengen en sindsdien hebben mijn Waxoyl herhaalbehandelingen dat zo gehouden. Waarom ik dit vertel? Als je een bare metal resto wil uitvoeren moet je zeker weten dat de body op zich in prima staat verkeert, iets dat tientallen jaren na dato niet vanzelf spreekt
In 1986 leek het professioneel laten spuiten tegen enkele duizenden guldens al duur, maar afgezet tegen de huidige Euro prijzen stelde het weinig voor, die zijn fors gestegen niet in het minst door allerlei milieumaatregelen die qua opslagen terug komen in de spuitkosten voor ons eindgebruikers. En o ja: kies een laksoort die tegen DOT4 kan, dat kost je niet veel meer, maar verhindert de beruchte aantasting van de lak door gemorste remvloeistof. Gebruik je DOT5 na een totale conversie naar synthetische vloeistof in rem en koppelingsystemen dan speelt dit niet meer
PS In mijn geval kwamen de moeren op de drie scharnierpunten voor de ruitewisserarmen niet los, zodat die als enige "Amerikaans" behandeld moeten worden, lees afgetaped ;-(
En de motorruimte heb ik in de originele, vieze "bronze yellow" lak gelaten, alles uittakelen om ook bij geopende motorkap maar één kleur te zien ging me een stap te ver.
Blijft de OEM kleur dan stoort dit zeker niet, maar de Amerikanen vanuit MGE kennende, ga ik ervan uit dat de exacte OEM kleur op jouw B nu toch al verlaten is
- Mijn eigen B in Mimosa Yellow (2018)