“Amerikaans” gespoten

#1
Hallo,

Nieuw op dit forum en ook nog niet zo lang lid van mgcc. Ik heb een mgb roadster uit 78. Het probleem is dat deze “Amerikaans” gespoten is 😌. Oftewel “ afgeplakt” en zonder behandeling over de oude laklaag. Vraag is nu hoe ver ik moet gaan met het kaal maken om ‘m weer strak in de lak te krijgen. Iemand tips?

Martijn

Re: “Amerikaans” gespoten

#2
Het mooist is om de lak helemaal te strippen, daar zijn meerdere manieren voor, er is een soort afbijt voor te krijgen, of dom schuren natuurlijk. Nooit over slechte lak en nieuwe laag iig.

je kunt chemisch ontlakken en ontroesten, maar dan moet de body helemaal kaal
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: “Amerikaans” gespoten

#3
Sowieso moeten er heel veel onderdelen van de koets worden verwijderd anders schiet je er nog niet veel mee op (voorruit frame, grill, deurgrepen, sloten, lampunits, bumpers etc..) . Bij mijn eigen 1986 (deel)restauratie zijn tegelijkertijd beide voorschermen en de twee deuren vervangen en is de buitenkant van beide dorpels van een extra beschermlaag voorzien voordat er na een schuuractie nieuwe lak op ging. Ik had al eerder kans gezien de beginnende roestvorming in de dorpels tot stilstand te brengen en sindsdien hebben mijn Waxoyl herhaalbehandelingen dat zo gehouden. Waarom ik dit vertel? Als je een bare metal resto wil uitvoeren moet je zeker weten dat de body op zich in prima staat verkeert, iets dat tientallen jaren na dato niet vanzelf spreekt
In 1986 leek het professioneel laten spuiten tegen enkele duizenden guldens al duur, maar afgezet tegen de huidige Euro prijzen stelde het weinig voor, die zijn fors gestegen niet in het minst door allerlei milieumaatregelen die qua opslagen terug komen in de spuitkosten voor ons eindgebruikers. En o ja: kies een laksoort die tegen DOT4 kan, dat kost je niet veel meer, maar verhindert de beruchte aantasting van de lak door gemorste remvloeistof. Gebruik je DOT5 na een totale conversie naar synthetische vloeistof in rem en koppelingsystemen dan speelt dit niet meer

PS In mijn geval kwamen de moeren op de drie scharnierpunten voor de ruitewisserarmen niet los, zodat die als enige "Amerikaans" behandeld moeten worden, lees afgetaped ;-(
En de motorruimte heb ik in de originele, vieze "bronze yellow" lak gelaten, alles uittakelen om ook bij geopende motorkap maar één kleur te zien ging me een stap te ver.
Blijft de OEM kleur dan stoort dit zeker niet, maar de Amerikanen vanuit MGE kennende, ga ik ervan uit dat de exacte OEM kleur op jouw B nu toch al verlaten is
Mijn eigen B in Mimosa Yellow (2018)
Mijn eigen B in Mimosa Yellow (2018)

Re: “Amerikaans” gespoten

#4
860018 schreef:
14 okt 2022, 16:57
Sowieso moeten er heel veel onderdelen van de koets worden verwijderd anders schiet je er nog niet veel mee op (voorruit frame, grill, deurgrepen, sloten, lampunits, bumpers etc..) e.
Daar was ik al aan begonnen 😀

En met betrekking tot originaliteit van de kleur: ik ben al 3 kleuren tegengekomen dus dat maakt ook niet zoveel uit. Sta dus nog voor een belangrijke keuze: welke kleur dan wel??

Re: “Amerikaans” gespoten

#6
1030 schreef:
15 okt 2022, 12:38
Dag Martijn,
Ik weet niet welke kleur de auto nu heeft maar een advies is: hou het origineel! Natuurlijk tenzij je de huidige / oorspronkelijke kleur lelijk vind. Het scheelt veel werk en het blijft altijd beter voor de waarde van de auto. Onder het dashbord kan men nagenoeg altijd de oorspronkelijk kleur terug vinden. JW
De auto is nu groen, maar de originele kleur was bruin. Niet perse mijn favoriete kleur….

Re: “Amerikaans” gespoten

#7
220015 schreef:
16 okt 2022, 07:44
1030 schreef:
15 okt 2022, 12:38
Dag Martijn,
Ik weet niet welke kleur de auto nu heeft maar een advies is: hou het origineel! Natuurlijk tenzij je de huidige / oorspronkelijke kleur lelijk vind. Het scheelt veel werk en het blijft altijd beter voor de waarde van de auto. Onder het dashbord kan men nagenoeg altijd de oorspronkelijk kleur terug vinden. JW
De auto is nu groen, maar de originele kleur was bruin. Niet perse mijn favoriete kleur….
Een punt van overweging kan zijn welke combinatie met die zwarte "rubber" bumpers je het beste vindt passen (je kan ze na een voorbehandeling ook meespuiten overigens)
Het uiterste geval qua keuze is natuurlijk om de late jubileumversie met zwarte lak en de bekende alu wielenuit 1980 te gaan imiteren, zonder striping natuurlijk....

Op de MG Experience site kan je de diverse profielfoto's met wagens in allerlei kleuren eens bekijken en zie wat je goed bevalt. Er staan ook wat moeilijker vindbaar recepten op MGE om de rubber achterbumper qua dikte te halveren. BL heeft ten onrechte de dubbele dikte aangenomen (omdat ze de toen aankomende nieuwe USA veiligheidseisen verkeerd interpreteerden)
Als je dan zowel vóór- als achterbumper in kleur meespuit, levert dat wéér een ander, moderner beeld op, dat veel meer lijkt wat andere fabrikanten toen met hun kunstofbumpers deden

Veiligste kleur is natuurlijk British Racing Green, maar zelf ben ik blij met de wat gewaagdere keuze voor een Triumph kleur, Mimosa Yellow (kentekenkleur bleef daarmee "geel")
Je kan er niet bij voorbaat uitgaan dat een OEM kleur een hogere verkoop/taxatieprijs oplevert, niet iedereen zoekt een potentïele concourswinnaar op originaliteit.....
cron