Pagina 1 van 1

wielranden MGC

Geplaatst: 21 sep 2022, 10:59
door Jonathan Zandman (160141)
Mijn MGC (project) heeft ooit eens gereden met te brede banden.
Deze hebben de wielranden geraakt en deze is wat ontzet.

Wie heeft ervaring met het vervangen van wielranden van een MGB/C? Is dit goed te doen? of kun je dan beter een groter deel van de wing vervangen?

Ik moet nu namelijk kiezen om de ontzetting terug te werken of de rand te vervangen

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 01 okt 2022, 17:33
door Hans Geertse (850008)
De te brede banden zullen eerder worden ontzet dan wielkast randen. Dat de velgranden de wielkast raken
is bijna onmogelijk. Of er moet sprake zijn geweest van een lekke band.
Moeilijk te beoordelen zonder foto hoe erg de ontzetting is. Bij mijn eigen C heb ik de wielkast hydraulisch wat naar buiten gedrukt en wat van het binnenste randje weggeslepen. Op het circuit kwam het nogal eens voor dat er rook van de banden af kwam in de bochten. Bij mijn V8 idem zo.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 03 okt 2022, 07:58
door Jonathan Zandman (160141)
Hoi Hans,

Het ziet er inderdaad uit als een rand die zomaar even verbogen is.. zie foto

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 03 okt 2022, 08:33
door Hans Geertse (850008)
Beste Jonathan
Dit is inderdaad wat minder mooi handwerk. Een vervelende plek om weer strak te krijgen.
Je zit natuurlijk ook met het binnen spatbord. Is vermoedelijk ook misvormd.
Beste methode is inderdaad om van de buitenkant een stuk plaatwerk te verwijderen.
Binnen spatbord bekijken of dit te repareren is .Of zo nodig ook vervangen.
Succes.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 03 okt 2022, 10:19
door Lex Janssen (200102)
Hallo Jonathan,
Als ik de foto's bekijk dan lijkt mij het best om een gedeelte van het binnenspatbord te verwijderen zodat je bij de achterkant van het buitenscherm komt.

Vervolgens neem je een tas,een stalen blok en een geribbelde hamer of een z.g slag vijl en een autogeen lasbrander.
De werkwijze is als volgt:

Eerst proberen de vorm weer terug te krijgen en vervolgens telkens een stukje plaat verwarmen tot dit roodgloeiend is dan rond om de hete plek met de ribbelhamer naar de hete plek toe drijven, je stuikt het materiaal en daardoor krimpt het paneel, niet met water afkoelen anders wordt de plaat te hard en is bijna niet meer te bewerken en het risico is dat de plaat gaat scheuren.

Na deze behandeling kan het binnenscherm weer op zijn plaats gelast worden, geen leuk karwei, je wordt besprongen door de garage vlooien.

Succes.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 27 okt 2022, 10:22
door Hans Geertse (850008)
Gelaste plaat altijd afkoelen met perslucht. Werkt perfect en geen vervorming.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 28 okt 2022, 10:22
door Jonathan Zandman (160141)
Bedankt voor alle meedenken! Dit sluit goed aan bij mijn idee hierover.
Ik ga starten met het losboren van de dubbele naden, met als doel het buitenscherm te behouden.
Mocht dit niet lukken, dan kan ik alsnog een overzetdeel gebruiken voor de wielrand.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 03 nov 2022, 22:50
door Andrys Posthuma (020015)
Ik geloof er niks van dat je dat scherm terug in de vorm krijgt, tenzij je Jeroen Blankers heet. Mijn optie zou zijn: vervangen. Voor 220 piek per kant heb je een reparatiescherm, nieuw en (dus) roestvrij. Voor minder centjes maak je zelf een nieuwe wielkastrand, maar lastig is dat je geen goede referentie hebt hoe die rand eruit moet zien.

Re: wielranden MGC

Geplaatst: 10 nov 2022, 10:09
door Jonathan Zandman (160141)
Dat is een logische gedachte. Gelukkig kan ik wel eerst een poging wagen, aangezien de rand er toch uit moet bij het wisselen van de wielrand.
Die referentie is een goed punt. Eigenlijk moest ik een auto hebben staan om te kunnen zien hoe het er uit hoort te zien en te kunnen meten