Motorolie bijvullen MIN naar MAX

#1
Hoewel op Mgexp.com een antwoord staat verbaast het mij dat er op ons forum nergens zoiets simpels staat als de hoeveelheid olie om het peil van MIN naar MAX op de peilstok te brengen. Het Drivers handbook levert geen antwoord. De Haynes ook niet. De communis opinio is dat het 1 imperial pint is dus ongeveer 570 milliliter.
Zijn we het daarover eens? En is dit zo bij alle modellen (gezien de variatie in peilstokken en carterinhoud)?

Waarom ik dit wil weten is dat ik altijd pas bijvul als ik op MIN peil zodat ik het olieverbruik kan berekenen tussen twee bijvulmomenten. En de laatste keren moest ik meer bijvullen dan een halve liter leek het. Ook na een dag wachten na het bijvullen.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Motorolie bijvullen MIN naar MAX

#2
Zoals ik ook op MGE heb gezet wacht ik welbewust tot wel drie dagen toe (zodra het wat minder warm wordt dan deze zomer).
ik heb dat overgehouden uit de tijd dat ik extra dikke 20W60 olie van Brezan gebruikte, maar 20W50 gaat niet veel sneller naar beneden...

Overigens overvul ik licht alvorens met vakantie te gaan, ik onthou de stand ook wel op iets afwijkende niveaus. Terug naar incidenteel gebruik zoals nu blijf ik wel onder het maxstreepje
Die 570 milliliter zit zodanig dichtbij de door mij ingeschatte halve liter dat ik mijn post daar niet voor ga aanpassen. Inderdaad Haynes zegt er niets over, die vermeldt alleen "total capacities"
Daar heb je juist minder aan, want ook het oliefilter en de oliekoeler bevatten olie en zeker de laatste gaat zelden leeg

PS Een paar jaar geleden heeft er op MGE ook een hele discussie over de diverse dipsticks gestaan: de allereerste raakte de bodem, de latere twee types juist niet meer.
De laatste twee, de gebogen en de rechte zijn uitwisseilbaar op alle 18V blokken
cron