Re: Wat is het beste poets middel voor mijn MGB

#2
Poetsen is niet alleen een werkje waarbij je de juiste middelen moet gebruiken, veel belangrijker is de juiste werkwijze. Daarnaast geldt: hoeveel geld en hoeveel tijd wil je steken in het poetsen (detailing) van je MG? Als ik mijn auto poets, dan begin ik met de wielen, daarna auto afspoelen en in het sop zetten, strikt met twee emmers werken, vuil en schoon! Daarna droog maken, niet met een zeem! Maar een speciaal daarvoor gemaakte doek, soms klei ik de auto ook nog even en zet hem dan in de was en een glans nabehandelingsmiddel. De juiste detail die kan ik hierbij niet allemaal opsommen, kijk eens op een website zoals bijvoorbeeld Meguiars, volg een workshop en dan ben je een heel eind op weg. Mijn MGF, herspoten in 2009 is nu nog steeds vrij van poetskringen, en dat is wat je wilt bereiken. (O ja, en geen draaiende bewegingen maken met je washing mit (geen spons!) en droogdoek. (Al met al, het is dus niet zo makkelijkom het goed te doen)

Re: Wat is het beste poets middel voor mijn MGB

#3
Ooit heb ik het hele aanbod van Meguiars bekeken, inclusief die met de diverse stappen die sommige behandelingen met zich mee brengen. Nooit van gekomen om te kopen overigens.
Eén keer per jaar goed wassen en zonodig wat teer en WAxoyl resten met terpentine verwijderen en dan één van mijn waxtypes erop en na witslaan met de hand uitwrijven werkt al prima.

Ik heb nog restanten van Turtle Wax, Simoniz en een Teflonbezittende versie liggen en eigenlijk werken ze allemaal wel goed (teflon is wel tricky op je voorruit). De B staat thuis altijd in een overdekte garage en zelfs op vakantie vind ik altijd wel een te huren vakantiewoning met een afgesloten garage of minimaal een carpoort. Kortom zo kom ik het jaar wel door. Het oude paradigma dat hoe zwaarder je moet poetsen des te beter gaat de lak glimmen is volgens mij achterhaald, die waxssoorten komen vrij dun uit de fles zetten en hard poetsen is ook nietmeer nodig

Uitpoetsen doe ik zeker niet met een roterende poetsschijf, maar altijd met de hand (de B is een kleine wagen tensoltte)en daar heb ik van de nodige oude doeken en speciale poetswatten voor in voorraad liggen. Soms sla ik per ongeluk een stukje over bij het uitpoetsen en als ik dat enige tijd later zie en alsnog een poetsdoek pak komt ook dat weer zonder strepen goed.....

PS De polyester bodem van mijn 16m2 heb ik zo ook al jaren behandeld, maar die ligt inmiddels al zo lang in de zon dat de oppervlakte niet langer spiegelend glad te krijgen is
Boatwax verschilt volgens mij niet of nauwelijks van autowax. Een droog te gebruiken reinigings/poetsmiddel, ooit na een demo op een MG bijeenkomst gekocht, gebruik ik niet....

PS2 Je kan als je vaker de B wast shanpo met een waxoplossing erin kiezen, die pakt niet zo goed op de lak als uitgepoetste "harde" wax, maar hij beschermt wel meer dan zonder
Alléén een agressief reinigingsmiddel als iets verdund afwasmiddel lokaal op een extra vuil stukje loslaten en meteen goed afspoelen en dan gelijk met beschermende wax nabehandelen.
cron