temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#1
Kort geleden bemerkte ik na een lange rit dat de trommel links achter behoorlijk warm werd van mijn MGB uit 1973, ruikte het voering materiaal zelfs. Trommel gedemonteerd om te kijken wat er aan de hand was, niks bijzonders te zien. Remcilinder functioneert normaal en de remschoenen worden teruggetrokken door de veer die boven de remcilinder zit. Handrem is los en mechaniek functioneert ook normaal. Heb de steekas eruit gehad en het lager gecontroleerd, 100%. Remvoering was links niet helemaal egaal afgesleten, niet volledig contact met de trommel. Rechts was wel goed. Voor de zekerheid nieuwe remschoenen gemonteerd. Trommels nog een keer gewisseld om te kijken of de linker trommel niet ovaal is. Geen resultaat, re-trommel op li-zijde, wordt de trommel links gewoon weer warm. ook na elke actie steeds ongeveer 40km gereden en dan de temperatuur meten, links blijft warmer dan rechts. Na 40km rijden is links 39 graden en rechts 30 graden. Dit verschil is mij te veel. Als je een hand op de velg legt voel je heel duidelijk het verschil. Na de laatste testrit kan ik het linker achterwiel een slinger geven en het draait dan een aantal omwentelingen, loopt dus volledig vrij. Weet iemand wellicht een oorzaak of heeft dit probleem ook meegemaakt?

Re: temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#3
Uitlaat heeft geen invloed. Heb de temperatuur van de asbuizen li en re gemeten van het differentieel, nagenoeg gelijk. De temperatuur van 40 graden is ontstaan bij een relatief korte rit. Heb het ontdekt bij een lange rit en toen rook ik het voering materiaal, temperatuur was toen veel hoger.

Re: temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#4
Een af en toe blijvende hangende handremkabel of de evenaar ervan tussen links en rechts blijft soms even hangen kunnen ook een verklaring zijn. Als ik mijn achterremmen afstel, geef ik altijd eerst een ruk aan de handremkabel naar beneden. Doe ik dat niet lopen de remtrommels al meteen iets aan en is een precieze afstelling niet goed mogelijk.

PS Die smeernippel op de kabel kan ik normaliter maar één keer vet in krijgen: als de kabel nog voor montage op de grond ligt, op de wagen gemonteerd is me dat nooit of te nimmer gelukt
De evenaar op de achteras oliën of eerst even demonteren en schoonmaken voor die handeling is wèl simpel mogelijk. Dat onderdeel zit ook nog eens op een kwetsbare plek

Re: temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#5
Hans,

Ik zit te denken aan restdruk in je systeem. Je schrijft namelijk dat je na opkrikken het linkerwiel gewoon kan draaien.
Deze restdruk verdwijnt na enige tijd. Oorzaken kunnen zijn: een vastzittend bodemklepje in je hoofdremcilinder, klemmende zuiger(s) in een wielremcilinder of een dichtzittende remslang (van binnen opgezwollen)

Laat de remmen even testen op de remmenbank. De klemmende wielcilinder geeft een lagere remkracht.

Succes, Henny

Re: temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#6
Probleem opgelost, handrem zat te strak. Gaffeltje links van handremmechaniek los gemaakt en een stuk gereden, geen problemen. Linker kabel komt rechtstreeks van de handremhendel. Handrem verder teruggesteld. Vreemde is dat alles vrij draaide in de oude situatie, nergens aanlopen van de remschoenen.
Allen bedankt voor het meedenken.

Re: temperatuur trommel l.a. MGB 1973

#7
120025 schreef:
02 sep 2022, 18:16
Probleem opgelost, handrem zat te strak. Gaffeltje links van handremmechaniek los gemaakt en een stuk gereden, geen problemen. Linker kabel komt rechtstreeks van de handremhendel. Handrem verder teruggesteld. Vreemde is dat alles vrij draaide in de oude situatie, nergens aanlopen van de remschoenen.
Allen bedankt voor het meedenken.
Toch die kabel niet waar, dat verbaast me niet. Mijn advies is nog steeds om ook die evenaar eens in de kruipolie te zetten, baat het niet, schaden doet dat zeker niet.. :- D on
cron