Voorruit MGB[Cabrio]

#1
Als jullie een kapotte voorruit hebben..Waar bestellen jullie de ruit om zelf te doen, of waar laten jullie de ruit vervangen. Weet in ieder geval al dat de maatvoering zeker m.b.t de hoogte verschillen oplevert.
Ook de vormgeving van het ruitrubber kan verschillen.
Het liefst recente ervaringen.
Benieuwd naar de reacties. Ruiten zijn in mijn beleving een onderbelicht onderwerp.
Bij voorbaat dank

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#2
Nog geen reactie; voorruit vervangen is geen populaire bezigheid binnen onze hobby.
Helaas kan ik ook geen recente ervaring delen. Lang geleden heb ik de verweerde voorruit vervangen, waarbij ik blind ben afgegaan op de ervaring van onderdelen leverancier/ restaurateur MG CAP in Austerlitz. Ik heb zonder problemen ruit en ruitrubber vervangen en later nog een steenslag beschadiging onzichtbaar hersteld met een d.h.z. setje.
John ( MG CAP) heeft veel MG's gerestaureerd en weet welke ruit past.
Ondanks vele slechte verhalen kan het ook best goed gaan.
Groet, Steef.

20220830_110541.jpg

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#3
In 2013 kreeg ik een steentje tegen de ruit welke wel een "koeienoog" wordt genoemd, te groot en zichtbaarblijvend na een eventuele opvul actie volgens de ruitenboer.
Ik baalde als een stekker want dit was een 1980 MGB met slechts 23,000 mijl op de klok en ik weet dat de ruiten met de speciale logo's in de ruit voor Amerika niet meer leverbaar zijn.
Gelukkig een all-risk verzekering met een eigen risico van E 150,00 bij ruitschade, die adviserde de bekende glasboeren van de tv reclame, dat zou hem niet worden maar toch even bij
de lokale glasboer langsgegaan; wat is dat voor auto ? Nee, we plakken alleen nog ruiten dus de boodschap was duidelijk.
Inmiddels al bij Moss gezien wat een ruit koste (meen minder dan E 200,00 toen) excl. inpakken/verzenden en breukrisico (ik dach eraan er meteen twee te bestellen)
Bij een voormalig MG dealer bedrijf (ook nog uit de tijd van de B's) langsgegaan en de gehele operatie zou E 1.050,00 kosten incl. nieuwe ruitrubbers voor een engelse ruit dus geen NL product.
Afspraak gemaak met opmerking geen haast doe maar rustig aan. Na twee weken klaar en keurig gedaan. Ik rijd 30 km naar mijn opslag waar mijn auto wordt gestald.
Een paar dagen later rijd ik de auto naar buiten en met de neus richting pand. Ik loop terug naar de auto en zie een scheur in de buitenruit van boven tot beneden recht voor de passagier de binnenruit (gelaagd glas) was nog heel.
Direct die garage gebeld met het verhaal, ik weigerde erheen te rijden en hij kwam inderdaad bij mij kijken. Ja een kleinchipje van 1mm in het kwadraat aan de onderzijde dus steentje.
Ik zei beslist niet en als je een koekje breekt is er ook een stukje weg. Een welles nietes situatie.
Uiteraard wist ik direct al wat de oorzaak is, de ruit wordt in het rame gemonteerd en dan frame met ruit in de body van de auto.
Als er dan ruimte tussen ruitframe en auto is moet je die ruimte opvullen met ringen e.d. en niet de bouten aandraaien want dan verander je de vorm van het ruitframe met de ruit erin.
Dat werd nog bevestigd door twee oud garagehouders van MG.
Enfin de garage wilde niet gaan vervangen dus de verzekring maar gebeld (die is incl. rechtsbijstand) verhaal uitgelegd en gezegd "kom maar kijken ik heb er geen meter meer mee gereden".
Reactie van de verzkering na een dag, laat maar weer maken en uiteraard tweede keer eigen risiso, bedrag te klein voor tegenexpertise etc.
De garage belde me terug wat het verhaal zou worden, ik zeg opnieuw maken. Op de vraag wanneer ik zou komen antwoordde ik ja die is mooi ik twee keer eigen risoco betalen en jij twee
keer volledig betaald worden dus nimmer, hij bood aan eigen risico te vergoeden en uiteindelijk zelfs twee keer het eigen risico, toen maar gedaan.
Eerder in de jaren negentig eens een keer een ruit laten doen bij een bevriende hobby garage, ging goed maar hij vertelde me dat nooit weer te doen.

Ergo weet waar je aan begint als je het zelf ga doen.

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#4
In de nu bijna 30 jaar dat ik mijn MGB roadster heb is de voorruit 3X vervangen. Altijd steenslag
2X bij een van de bekende ruitenfirma's, maar dat was beide keren niet zo'n succes.
Ze gebruikten steeds de oude rubber omdat ze de ruit met een nieuwe niet gemonteerd kregen.
Ook stond de hele ruit met frame dan niet meer goed, kap of zijraam sloot niet meer aan dus 2x zelf een avond pielen.
Laatste keer in juni 2019 de ruit laten vervangen bij een serieus restauratiebedrijf
Die hebben een Pilkington ruit uit Engeland laten komen, kosten 337 ex btw plus 57 verzendkosten.
Totaal kostte het geintje inclusief nieuwe seal tusen onderkant ruitframe en carroserie ruim 1100 inc btw.
Maar afgezien van eigen risico betaalde de verzekering gewoon
Ruit zit er nu perfect in voor het eerst sinds ik hem heb geen lekkages meer langs rubber of onder het frame door

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#5
Heren, bedankt voor de waardevolle reacties.
Mijn voorruit beleving bestaat uit een periode 1972 -2004. In deze tijd diverse voorruiten van MGB,s vervangen.
Denk 4 of 5. En altijd met goed resultaat. Ook de Midget van mijn vrouw kreeg bij de restauratie een nieuwe ruit.
Ook de voorruit/achterruit van mijn MGB GT V8 kregen veel aandacht omdat de alu. sierlijstjes er niet perfect inzaten.
Dit is ook geen gemakkelijk klusje.
Dan de periode van 2004 tot heden.
Diverse RV8 MG,s voorzien van vervangende voorruit frame.s. Stalen verroeste frames vervangen door kunststof
uitvoeringen. Ook een tijdrovende klus. Stuurkolom uitbouwen etc.
Dan nu de laatste recente MGB voorruit ervaring.
Een voorruit opgehaald met een rubber kit set erbij. Ongeveer 160 euro voor de ruit betaald.
Alle lijsten en hoekstukjes gecontroleerd, ook de schroefdraad. Ook de loszittende popnagels waar nodig vervangen.
Van de meeste popnagels het gedeelte wat in de lijst zat een paar mm afgefreesd.
Bij controle bleek dat de nieuwe ruit 5 mm hoger was dan de ruit die er uitkwam.
Ook was het ruitrubber soepeler en bescheidener van afmeting dan het orginele ruitrubber.
De ruit monteren in de lijsten ging met behulp van spanbandjes vloeibare zeep voorspoedig.
Het onderste rubber wat tussen de ruit en de body zit is in nieuwe toestand een vreselijk ding om te monteren.
Na veel oefenen lukte om dit rubber tot op 3/4 van de lengte in de sponning te krijgen.
Het laatste stukje daarin tegen kwam steeds weer uit de sponning .Soms dacht ik dat ik er was, maar dan kwam het weer los bij het plaatsen van de ruit op de auto. Ook de naar de verkeerde kant gekrulde lip van dit rubber
werkt in deze niet erg mee. Daar zal ik met het vervolg met de montage van de 2e ruit geen last meer van hebben.
Het rubber heeft dan zijn gewenste vorm aan genomen.
Heb het rubber definitief op zijn plaats kunnen krijgen /houden met wat tipjes seconde lijm.
Verder ging de plaatsing goed.
Maar na een week was er spontaan[bij binnen staande auto] een scheur van boven naar beneden in de buiten ruit
ontstaan].Anderhalve week later een zelfde scheur in de buitenruit aan de andere kant bij de zelfde condities.
Het was vol op zomer[plus 30 graden].
Ik ging toen toch wel aan kwaliteit van de ruit twijfelen.
Naar aan leiding van de reactie van Bert gin ik op zoek naar de Pilkington ruit. Momenteel 380 pond bij Moss.
Verder komt de ruit er goed vanaf bij o,a MG exp. Hebben een eigen productie methode ontwikkelt.
Aangezien de Ned.eigenaar van de B in Londen woont vlak bij de Moss shop heb ik hem aangeraden zich daar maar eens te laten infomeren. Heeft de oude ruit meegenomen.

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#6
We zijn inmiddels een jr. verder. Van de week de Pilkington ruit gemonteerd. Is 1.8 mm dikker dan de door mij gemonteerde en gescheurde ruit van vorig jr. Was prettig om deze te monteren, had direct vertrouwen in het product. Toch ook nog maar het rubber tussen het ruitframe en body verwisseld .Was er bij geleverd en voelde veel soepeler aan dan het rubber van vorig jaar. Paste ook veel beter . Het rubber van vorig jr. was al behoorlijk hard geworden. Het ruitframe op de auto monteren was zoals gewoonlijk tijdrovend. Verwijder altijd de zijdekseltjes
die aan het sparbord zijn bevestigd met pop nagels. Monteer ze later weer met rvs schroefjes. Je hebt dan een beter overzicht op de positie van de zij beugels van de vooruit .Ga hier toch nog eens een hulpstuk voor maken
zodat je de bevestigings beugels naar beneden kan trekken. Conclusie ,nooit meer een goedkope ruit.
Zonde van het geld en de tijd. Ga voor een Pilkington.

Re: Voorruit MGB[Cabrio]

#7
We zijn inmiddels een jr. verder. Van de week de Pilkington ruit gemonteerd. Is 1.8 mm dikker dan de door mij gemonteerde en gescheurde ruit van vorig jr. Was prettig om deze te monteren, had direct vertrouwen in het product. Toch ook nog maar het rubber tussen het ruitframe en body verwisseld .Was er bij geleverd en voelde veel soepeler aan dan het rubber van vorig jaar. Paste ook veel beter . Het rubber van vorig jr. was al behoorlijk hard geworden. Het ruitframe op de auto monteren was zoals gewoonlijk tijdrovend. Verwijder altijd de zijdekseltjes
die aan het sparbord zijn bevestigd met pop nagels. Monteer ze later weer met rvs schroefjes. Je hebt dan een beter overzicht op de positie van de zij beugels van de vooruit .Ga hier toch nog eens een hulpstuk voor maken
zodat je de bevestigings beugels naar beneden kan trekken. Conclusie ,nooit meer een goedkope ruit.
Zonde van het geld en de tijd. Ga voor een Pilkington.