GT bladveren onder Roadster?

#1
Mijn ’71 er Roadster is toe aan een nieuwe bladveren pakket voor de achteras. Ondanks nieuwe PU bussen voel ik in lange bochten waarin de vering wordt aangesproken toch enige instabiliteit aan de achterzijde. Daarbij heb ik het idee dat de achterzijde van de auto te laag ligt. Gegevens hierover kan ik nergens vinden, maar gemeten van grond tot onderzijde sierstrip meet ik aan de voorzijde 63 cm en 62 cm aan de achterzijde (de banden zijn op spanning).
Daarbij vraag ik mij af wat het verschil is tussen bladveren voor een Roadster en een GT. Ik neem aan de stijfheid i.v.m. een hoger max. gewicht bij een GT, dit is volgens het instructie boekje 4% bij maximale belading.
Heeft iemand ervaring met GT verenpakket onder een Roadster?

Re: GT bladveren onder Roadster?

#3
170106 schreef:
24 aug 2022, 13:25
Mijn ’71 er Roadster is toe aan een nieuwe bladveren pakket voor de achteras. Ondanks nieuwe PU bussen voel ik in lange bochten waarin de vering wordt aangesproken toch enige instabiliteit aan de achterzijde. Daarbij heb ik het idee dat de achterzijde van de auto te laag ligt. Gegevens hierover kan ik nergens vinden, maar gemeten van grond tot onderzijde sierstrip meet ik aan de voorzijde 63 cm en 62 cm aan de achterzijde (de banden zijn op spanning).
Daarbij vraag ik mij af wat het verschil is tussen bladveren voor een Roadster en een GT. Ik neem aan de stijfheid i.v.m. een hoger max. gewicht bij een GT, dit is volgens het instructie boekje 4% bij maximale belading.
Heeft iemand ervaring met GT verenpakket onder een Roadster?
Zeker, ik gebruik al tientallen jaren niet anders onder mijn Tourer, nadat ik op de clubmeetings menige achterover hangende B had zien langskomen. Het verschil is het aantal bladen van het veerpakket, die GT heeft 7 bladen tegen een Tourer maar 6 en dat verschil merk je. Wel moet de B zich wat "settlen" met GT veren, maar dat is binnen een jaar, soms al na wat maanden het geval

Zie de MOSS catalogus voor de diverse hoogtes op de wagen op de vier wielposities, gemeten vanaf het centrum van de wieldop tot de onderzijde van de sierstrip. Soms hangt de wagen niet vierkant door het steeds met maar één persoon rijden, de zgn "batchelors lean". Zoiets beïnvloedt ook de achterzijde van de wagen maar vergt allereerst aandacht voor de schroefveren voor.
Eens in vele jaren verplaats ik de al aardig ingedrukte linkervoorveer naar rechtsvoor en zet een nieuwe veer linksvoor. Omdat ik dat tijdig doe komt de achterkant dan ook weer goed te staan

PS Wel op een chroombumper wagen als een 71-er de chroombumper types voor de achterveren kiezen, die voor de rubber bumper zijn te hoog; vanaf begin 1973 waren de schroefveren aan de voorzijde voor de Tourer en GT overigens wèl gelijk. Ik ben uiteindelijk ook voor op de latere BHH voorveren overgestapt, maar officieel moeten de AAH types er nog op. Soms staat de wagen met BHH veren voor juist zichbaar te hoog, ondanks dat het verschil maar zo'n halve inch zou zijn en dus nauwelijks zichtbaar Kortom begin met de achterveren van een chroombumper GT te plaatsen en te checken op batchelor lean als eerste stap.Ik vind foto's plaatsen op deze site wat lastig, anders zou je over de vele jaren kunnen zien dat mijn B echt nooit meer doorhangt

Re: GT bladveren onder Roadster?

#4
Hoi Rutger en Don,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga mee met Don zijn keuze en ga de GT veren plaatsen. Jaren geleden heb ik een vraag gepost over de linker achterband die in extreme situaties net de spatbordrand raakt. Als de auto achter iets hoger komt te staan, verwacht ik dat dit probleem ook is opgelost. Ik zal het resultaat melden op dit forum.