Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#1
Na 11 jaar goed gefunctioneerd te hebben ging mijn autoradio een jaar geleden stuk. Van de winter mijn motor gereviseerd. En de radio laten repareren.
Ik heb geen foto’s gemaakt van hoe de bedrading aan de radio zat🙈. Toen ik de radio terug kreeg plus van de auto ( is massa) aan de min van de radio ( is ook massa) bevestigd en de min van van de auto aan de plus van de radio. Dit ging niet goed. Radio gaf en knal. De reparateur gaf ook aan dat ik niet kan.
Maar andersom wel. Maar dan doet zich het probleem voor dat mijn massadraad van mijn antenne ook aan de carrosserie zit ( via de bevestiging van de antenne) en die is positief en komt ook achter in de radio in de ijzeren body. Dat geeft kortsluiting als ik de min van de auto op de radio zet zoals de reparateur zei. ☹️ Nu heb ik ook de stekker van de antenne opnieuw gesoldeerd. Kan het zijn dat ik in dit geval alleen de binnendraad van de antennekabel moet bevestigen aan de stekker en de buiten draad(en) van het omhulsel van de antennekabel) niet moet gebruiken? Dat de radio ook op deze wijze al geaard is door de min van de auto op de achterkant van de radio? De radio is nu nog bij de reparateur. Kan dus ook niets testen, maar wil ook niet dat ik weer sluiting maak.
Wie kan mij van advies voorzien of dit gaat werken. Of zit ik helemaal verkeerd met wat ik van plan ben.
De oplossing om de auto om te bouwen van positief naar negatief geaard, ga ik niet doen omdat ik zoveel mogelijk de auto origineel wil houden.
Ik ben benieuwd naar reacties en adviezen.

Met groet
Geert-Jan

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#2
Je kunt de massa van de antenne kabel losmaken en via een condensator van bijvoorbeeld 1 uf weer verbinden. Let op een condensator zonder plus en min dus geen elco.
Ook zul je de radio electrisch geïsoleerd vast moeten maken in de auto met bijvoorbeeld kunststof ringen.
Een tip neem een zweef zekering op in de voedingslijn van bijvoorbeeld 6a dan blijft de schade beperkt als je toch een fout maakt.

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#3
Dag Johan, dank voor je advies. Nog even een paar vragen voor mijn duidelijkheid. Als ik er een condensator tussen zet zoals jij aangeeft dan neutraliseerd dat de “stroom” ( plus) die er nu op staat vanuit de aarding van de antenne met de auto. Daarnaast heb ik nu een losse zekering in een houder van 3A op de plus naar de radio zitten. Dat is toch een zweefzekering of is dat iets anders. Ik kreeg vandaag van iemand anders ( monteur van SenS tuning) ook nog het advies om ook een zekering tussen de min te zetten naar de radio voor de zekerheid..
Zodat bij sluiting ik de radio niet weer opblaas.

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#6
Als dezelfde autoradio eerst wel goed gewerkt heeft met plus aan massa, moet dit op de
een of andere manier weer in orde gebracht kunnen worden.

Is dit een radio die van huis uit geschikt is om (ook) met plus aan massa te werken?
Die zijn namelijk in de overgangstijd in de handel geweest
(onder andere Philips en Blaupunkt hebben die gemaakt).

Dan is het een kwestie van een klein printplaatje er uit trekken en omgekeerd er in stoppen.
(soms zijn er twee van die printplaatjes, ook een om om te schakelen van 6V naar 12V dus neem wel de goede!)
Tijdens de reparatie is die waarschijnlijk omgeschakeld naar min aan massa.
Staat de radio nu nog wel goed geschakeld?


Anders is dit, voor een nieuwere radio (welke alleen geschikt is voor min aan massa), een oplossing:

https://mgaguru.com/mgtech/electric/et207.htm

Maar ik heb geen idee waar zo een omvormer te krijgen is...
Laatst gewijzigd door Bert Palte (900139) op 21 aug 2022, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#9
110183 schreef:
21 aug 2022, 11:34
Nog een aanvulling:
Een zekering gaat je bij een ompolings fout niet redden; de schade is dan al aangericht en de zekering slaat door om de bedrading te sparen.
De enige goede oplossing is inderdaad de +/- omvormer. Een (massa) geisoleerde aansluiting krijg je in mijn ervaring nooit goed ontstoord.
Hij zegt dat het elf jaar goed gewerkt heeft. En met de juiste zorgvuldigheid kan het best werken waarom niet?
Voor de hf signalen is plus net zo massa als min, maakt niets uit.

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#11
Hartelijk dank voor alle reacties. Vooraleer oplossing met DC converter lijkt me wel wat. Ondanks dat hij het voor die tijd wel deed ga ik deze methode toepassen Omdat dit veiliger is en je dat geen sluiting meer kunt maken. Is er iemand van degene die gereageerd heeft die dit ook heeft toegepast.?
Ik zou van hem/haar nog een reactie ontvangen of het naar tevredenheid werkt en of er nog tips zijn bij deze toepassing. Indien er geen reactie komt zal ik zelf ook mijn ervaring hier posten als ik de radio weer geïnstalleerd heb. Krijg hem volgend week terug van de reparateur.

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#12
Toegepast? Ja, sporadisch in de jaren '70 van de vorige eeuw; liever poolden we de auto om.
Blaupunkt leverde toen nog een converter. Wij waren er niet gek op, want elke uitbreiding maakte de ontstoring van de toenmalige radio's moeilijker (tot zover "grootvader vertelt").
Respect voor je besluit de auto origineel te houden. Gebruik een converter  als in de link van Bert Ewalds en sluit het aan als in de link van mgaguru.com van Bert Palte en je hebt de meeste kans op succes. Let goed op de juiste aansluiting, want beveiligingsdiode en zekering zijn vaak niet snel genoeg om de elektronica te beschermen.

Re: Negatief geaarde autoradio in een positief geaarde MGB uit 63

#13
Update van mijn radio project. Ik heb na het advies van Bert het artikel uit zijn post gebruikt en een DC converter gekocht bij Amazon.
Dat werkt prima. Daarnaast heb ik tijdens het testen ontdekt dat er een vroeger ook al zo’n soort converter ingebouwd is. Een heel oud type met veel koelribben uit de vorige eeuw. Zat verstop achter mij spieker. Deze werkt niet meer en is waarschijnlijk gelijk met mijn radio kapot gegaan. Hiermee los ik wel het mysterie op waarom ik voor dat mij radio stuk ging geen sluiting kreeg. En weer wat wijzer en heb nu een goed werkende radio! Dankt allen voor jullie bijdrage.
cron