Versleten condensator

#1
Deze week viel opeens tijdens het rijden mij B stil na 1 luide knal uit de uitlaat. Hierna kon ik wel starten, sloeg de motor aan maar viel meteen weer uit. Dit bleef zo. Na 10 minuten wachten weer gestart en rijden. Maar na 1 km hetzelfde probleem. Gelukkig wel thuis gekomen na even wachten.
Ik vermoedde de ontsteking maar het starten en dan stilvallen en dan na 5 minuten weer lopen leek op een benzinetoevoer probleem. Plakkende naalden?
Na wat zoeken ontdekte ik dat er wat vuil meekwam uit de losgekoppelde benzinetoevoer carburateurs bij aanzetten pomp. Het leek op hele kleine roestdeeltjes. Terwijl er toch een filter voor zit. Ongeveer 3 liter doorgespoeld maar weinig vuil meer gezien. Toch maar een extra filter geplaatst tussen tank en pomp (wilde ik toch al doen). De rubber slangen zijn van goede kwaliteit dus die geven niet af.
Maar toch ook even gezocht op internet en daar werd de condensator veel genoemd als oorzaak van kort lopen en dan stilvallen. Bij lichten van de puntjes met contact aan vonkten deze best veel en de punten leken aardig blauw.
Na doormeten van de condensator op 20Megaohm bleek deze niet naar weerstand oneindig te lopen in een paar seconden. Dus de condensator vervangen en het probleem lijkt nu verholpen.

Iemand vergelijkbare ervaringen en klopt dit als symptoom van een lekkende condensator? De knal zou dan door onverbrande benzine komen door slechte ontsteking (zwakke bougievonk) en direct stilvallen door condensator die kortsluit of zo?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Versleten condensator

#2
Mijn 70 B begon, na een half uur rijden, te hikken (= ontsteking sloeg over, maar duidelijk meer dan 1 klap, meer ongeveer een kwart seconde). Compressie gemeten, was laag op 2e en 3e cylinder.
Ik vermoedde een doorgeslagen koppakking.
Dus cylinderkop gedemonteerd, was niet de pakking maar een of twee lekkende kleppen.
Dit in orde gemaakt door een andere cylinderkop gemonteerd die eerst geschikt is gemaakt voor loodvrije benzine.

Het hikken was hiermee echter niet verdwenen.
Bougiekabels doorgemeten, afstelling ontsteking gecontroleerd, rotor en verdeelkap vervangen, alles zonder verbetering.

Condensator vervangen en nu is het probleem opgelost.

(De nieuwe is van het fabrikaat Beru. Daarbij is het kabeltje tussen de condensator en het
oogje dat bij de contactpunten wordt vastgezet, ongeveer 15 mm te lang. Moeilijk weg te vouwen).
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Versleten condensator

#3
Volgens vele posts op MG Experience zijn condensatoren tegenwoordig van slechtere kwaliteit ( de punten overigens ook) Het schijnt dat bij sommige producteurs liefst 1 op de 3 DOA (dead on arrival) schijnt te zijn. En de afstelling van de punten moet je tegenwoordig na vernieuwing altijd opnieuw doen, iets dat vroeger niet hoefde. Beide zaken tezamen deden mij al jaren terug overstappen naar elektronische oplossingen, eerst jarenlang Accuspark in een mechanische ontsteking, sinds 1,5 jaar richting the volelectronische CSI unit en de nu beste bobine, de Bosch Blue geproduceerd in Brazilië

Gaat een B na opwarmen ontstekingsproblemen geven is het meestal de condensator en soms de bobine (die sowieso extra heet wordt)
Laten we het overigens geen slijtage noemen, dat doen electronische onderdelen niet, die gaan na enige tijd (of zijn al) kapot....

PS Andere ontstekingsproblemen zoals vonkoverslag op de verdelerkap of onderbroken bougiekabels zijn niet temperatuurafhankelijk