Deze week viel opeens tijdens het rijden mij B stil na 1 luide knal uit de uitlaat. Hierna kon ik wel starten, sloeg de motor aan maar viel meteen weer uit. Dit bleef zo. Na 10 minuten wachten weer gestart en rijden. Maar na 1 km hetzelfde probleem. Gelukkig wel thuis gekomen na even wachten.
Ik vermoedde de ontsteking maar het starten en dan stilvallen en dan na 5 minuten weer lopen leek op een benzinetoevoer probleem. Plakkende naalden?
Na wat zoeken ontdekte ik dat er wat vuil meekwam uit de losgekoppelde benzinetoevoer carburateurs bij aanzetten pomp. Het leek op hele kleine roestdeeltjes. Terwijl er toch een filter voor zit. Ongeveer 3 liter doorgespoeld maar weinig vuil meer gezien. Toch maar een extra filter geplaatst tussen tank en pomp (wilde ik toch al doen). De rubber slangen zijn van goede kwaliteit dus die geven niet af.
Maar toch ook even gezocht op internet en daar werd de condensator veel genoemd als oorzaak van kort lopen en dan stilvallen. Bij lichten van de puntjes met contact aan vonkten deze best veel en de punten leken aardig blauw.
Na doormeten van de condensator op 20Megaohm bleek deze niet naar weerstand oneindig te lopen in een paar seconden. Dus de condensator vervangen en het probleem lijkt nu verholpen.
Iemand vergelijkbare ervaringen en klopt dit als symptoom van een lekkende condensator? De knal zou dan door onverbrande benzine komen door slechte ontsteking (zwakke bougievonk) en direct stilvallen door condensator die kortsluit of zo?
Versleten condensator
#1Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA
1974/7 MGB roadster USA