Stroomverdeler 25D4.

#1
De stroomverdeler van mijn MGB uit 1970 heeft hier en daar wat speling.
Is er nog iemand die een stroomverdeler kan nakijken?
Alternatief, weet iemand of er nog ergens onderdelen voor te leveren zijn?
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Stroomverdeler 25D4.

#2
Er is een zekere Jeff in de USA (zie MG Experience) die een 25D compleet kan reviseren, een precies karweitje dat ook het inpersen van een nieuwe lagerbus inhoudt.
Ooit kreeg ik van een ander MGE lid uit de USA een nieuwe lagerbus toegestuurd, maar als amateur kreeg ik de oude er echt niet uit en de nieuwe was zelfs vrij ruim..
Er moet ook een "distributor doctor" in het VK zijn die soortgelijke revisies uitvoert, maar daar weet ik niets van, die Jeff is echter héél actief op de MGE website.

Je kan er sommige onderdelen die wel zelf zijn uit te wisselen voor kopen, zoals de door de vacuumunit roterende grondplaat in zowel OEM als aftermarket versie van Accuspark notabene!
En ik heb daarnaast een set van vijf verschillende veertjes bij MOSS E voor gekocht en daar wat mee gespeeld. Uiteindelijk kreeg ik noch een 40897E noch een 41288 weer correct werkend
Als ik er dan tevens een electronische vervanging van punten en condensator van Accuspark inzette viel het mechanisme bij gebrek aan wrijving door punten niet goed meer terug in vervroeging

Met 45D units heb je dat niet terugvallen weer niet, ik ben daar jarenlang tevreden mee geweest, ondanks het feit dat de curves daarvan niet die knik van een 25D bezitten

PS Nu, met mijn vol electronische CSI unit heb ik een geknikte curve die zelfs beter is dan welke 25D unit ook kan realiseren en nog wat extra functies die een beter stationair opleveren

Re: Stroomverdeler 25D4.

#3
Beste Bert, ik had hetzelfde probleem en heb toevallig deze week alles overgezet naar een andere 25D die ik van MG Parts Benelux had gekregen toen ik daar dezelfde vraag stelde. Norbert had er nog 1 liggen waar ie niks mee deed en hij zat ogenschijnlijk vastgeroest. Maar geen speling op de as! Dus alles losgeweekt en schoongemaakt, gewichtjes, veertjes en vacuum vervroeger overgezet en vandaag proef gereden. De auto loopt volgens mij nu beter met minder gemiste slagen bij stationair.
Dus ga op zoek naar een 25D huis met goede as en nokkenasje en bouw je huidige verdeler daar naar om. De curve blijft dan hetzelfde. Mogelijk kun je ook een nieuw huis kopen en de rest over zetten. Deze bijvoorbeeld https://www.octagonparts.nl/product/1b- ... -spec-new/
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Stroomverdeler 25D4.

#4
Omdat ik toch niet verder aan 25D ontstekingen ga knutselen kan ik je de twee 25D units, de Accuspark eenheid en nog wat extra onderdeeltjes wel tegen een zacht prijsje aanbieden.
Wel bij mij af te halen in Rijswijk, want verzenden wordt me teveel gedoe. Die 40897E unit is als dè favoriet van John Twist natuuurlijk de leukste om op te knappen

Die 25D units waren alleen bedoeld voor ported vacuum, evenals een 45D van een MOSS reseller die ik hier nog iongebruikt heb liggen, de 41427 ook al met een Accuspark erin

PS Ik heb de globale curve van die 40897E ooit nog wel opgemeten (i.c. bij welk toerental de vervroeging maximaal is: 2500 ipv de eerdere 2200 rpm)

Re: Stroomverdeler 25D4.

#5
Ha Don, let wel sommige 25D zijn voorzien van een manifold vacuum unit. Zoals mijn 41491 van een 1974 chrome bumper USA. Maar de speling zit op de as en nokkenas. De gewichten (die denk ik voor alle 25D hetzelfde zijn, de veertjes (die verschillen per model) en de vacuum unit (verschilt ook per model) kun je gewoon overzetten op de 25D zonder speling.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Stroomverdeler 25D4.

#6
Nu, meer dan 50 jaar na dato zijn er volgens mij geen gebruikte 25D ontstekingen te vinden zonder slijtage op de lagerbus. Er staat vanuit de contactpunten zo'n enorme druk op as en lagerbus dat de speling erop ondanks het gebruikte materiaal fors in de tijd toeneemt. En een oude bus verwijderen en een nieuwe bus inpersen is zo makkelijk nog niet. Misschien moet zowel die bus met een ruimer op maat worden gebracht als de as op een draaibank exact te worden afgedraaid? Kortom zonder een deskundige revisie kan je lang zoeken naar een nauwelijks gebruikte unit.

Omdat ik op mijn 45D ontsteking die hoge druk weggenomen had door een Accuspark unit met Hall effect opnemer te monteren werd de slijtage op mijn minder robuuste caftermarket units sterk verminderd. En ook varieerde zo het stroboscoopbeeld bij dynamische test nauwelijks.

Bij die twee 25D units van me hoopte ik door eenzelfde Accuspark aanpak ondanks de eerdere slijtage een stabieler strobebeeld te krijgen. Helaas trad daar juist dit in mijn eerdere post genoemde blijven hangen op hogere vervroeging op bij het verlagen van het toerental. Dat zwakkere eerste veertje trekt gewoon niet zo hard als die beide veren tegelijk in mijn 45D units doen. Kortom, 25D ontstekingen kan je beter met punten erin gebruiken en ja dan heb je gewoon een exemplaar met minder slijtage nodig en kan je ook niet simpel uitwijken naar sneller slijtende aftermarket exemplaren.

Dit is het zo wel, mijn CSI werkt met electronische circuits en geen veerjes en één van mijn 45D ontstekingen met Accuspark gaat mee als reserve. Want dat is het enige minpunt van volelectronische oplossingen: gaan die defect kan je niet naar punten en condensator terug bouwen. Mocht me dat ooit overkomen gaat die nog steeds correct vóóringestelde 45D zo weer terug op zijn oude plek, een fluitje van een cent...

200121 schreef:
03 aug 2022, 22:56
Ha Don, let wel sommige 25D zijn voorzien van een manifold vacuum unit. Zoals mijn 41491 van een 1974 chrome bumper USA. Maar de speling zit op de as en nokkenas. De gewichten (die denk ik voor alle 25D hetzelfde zijn, de veertjes (die verschillen per model) en de vacuum unit (verschilt ook per model) kun je gewoon overzetten op de 25D zonder speling.

Re: Stroomverdeler 25D4.

#7
860018 schreef:
03 aug 2022, 10:05
Omdat ik toch niet verder aan 25D ontstekingen ga knutselen kan ik je de twee 25D units, de Accuspark eenheid en nog wat extra onderdeeltjes wel tegen een zacht prijsje aanbieden.
Wel bij mij af te halen in Rijswijk, want verzenden wordt me teveel gedoe. Die 40897E unit is als dè favoriet van John Twist natuuurlijk de leukste om op te knappen

Die 25D units waren alleen bedoeld voor ported vacuum, evenals een 45D van een MOSS reseller die ik hier nog iongebruikt heb liggen, de 41427 ook al met een Accuspark erin

PS Ik heb de globale curve van die 40897E ooit nog wel opgemeten (i.c. bij welk toerental de vervroeging maximaal is: 2500 ipv de eerdere 2200 rpm)


Bedankt voor het aanbod, Don.

Daar zal ik graag gebruik van maken. Ik meld mij wel als ik een keer bij je in de buurt ben.
En ja, ik weet wel dat er nu veel elegantere oplossingen beschikbaar zijn,
maar ik vind het nu eenmaal leuk om de oude technologie te handhaven...

Met vriendelijke groet,

Bert
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Stroomverdeler 25D4.

#8
900139 schreef:
21 aug 2022, 11:29
860018 schreef:
03 aug 2022, 10:05
Omdat ik toch niet verder aan 25D ontstekingen ga knutselen kan ik je de twee 25D units, de Accuspark eenheid en nog wat extra onderdeeltjes wel tegen een zacht prijsje aanbieden.
Wel bij mij af te halen in Rijswijk, want verzenden wordt me teveel gedoe. Die 40897E unit is als dè favoriet van John Twist natuuurlijk de leukste om op te knappen

Die 25D units waren alleen bedoeld voor ported vacuum, evenals een 45D van een MOSS reseller die ik hier nog iongebruikt heb liggen, de 41427 ook al met een Accuspark erin

PS Ik heb de globale curve van die 40897E ooit nog wel opgemeten (i.c. bij welk toerental de vervroeging maximaal is: 2500 ipv de eerdere 2200 rpm)
Bedankt voor het aanbod, Don.

Daar zal ik graag gebruik van maken. Ik meld mij wel als ik een keer bij je in de buurt ben.
En ja, ik weet wel dat er nu veel elegantere oplossingen beschikbaar zijn,
maar ik vind het nu eenmaal leuk om de oude technologie te handhaven...

Met vriendelijke groet,

Bert
Even van tevoren contact opnemen, want ik ga als het weer tenminste meezit nòg een keer met de B naar Frankrijk toe dit jaar! :-D on
+31651349043 (SMS is voldoende)
cron