ervaringen met het balanceren van Rostyles

#1
Wat zijn zo de ervaringen met het balanceren van met name de voorwielen van het Rostyle type? Nèt, bij het plaatsen van andere banden op mijn Rostyles bleek één van de wielen ook op statische wijze (dus niet op de as) niet meer balanceerbaar. Daar komt deze week een nieuwe exemplaar voor in de plaats. Wel acceptabel te stabiliseren wielen op de voorwielen leveren toch trillingen in het stuur op, bij de bekende resonantiesnelheden tussen de 70 en 80 miles/hr (112 en 128 km/u).

Nu balanceerde mijn Henze in Rijswijk in 2007 de voorwielen nog dynamisch, op de as gemonteerd na en dit keer deed men dat niet. Dus er is nog hoop, als ik ze dat alsnog laat doen :P

Maar hun stelling was al wel, dat zij dit soort wielen vaak lastig goed kregen, ook al waren zij nieuw. Is dat ook jullie ervaring? Ik heb expres laten balanceren op de boutgaten (114,3 mm steek) Dat foute wiel trilde zich zowaar onder het aanzetstuk uit :!:

NB Mijn vorige banden waren stokoude Michelin XAS-types, die door hun asymmetrische profiel min of meer zelfsporend zijn en eventuele lagerspeling zouden helpen wegdrukken. Nabestelde, in speciale series nieuw geproduceerde XAS'n kosten overigens 300€/stuk en kwamen daarom voor mij "nicht im Frage", ook al trilde daarmee het stuur nauwelijks... :(

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#3
110006 schreef:De nieuwe banden op mijn Rostyle wielen zijn op de boutgaten gebalanceerd. De Belgische bandenspecialist adviseerde de auto ook uit te lijnen, en dat liet behoorlijk wat verloop zien. Nu rolt de B weer als nieuw...
Succes!
Dat had ik vergeten te vermelden: ook bij mij was de uitlijning verder verlopen dan ik had verwacht.
Dus altijd laten nameten en zo nodig bijstellen. Bedankt voor jouw informatie en aanmoediging.

Overigens rijdt mijn B tot aan die 100 km/u uitstekend, nu de hogere snelheden nog... :!:

NB De lagerspeling zal ik voor alle zekerheid ook nog checken, een goede momentsleutel, shims, kogellagervet en splitpen zijn in huis... :|

Een nieuw gegeven na een bezoek aan Henze (13/5): het apparaat om de voorwielen aan de as dynamisch te balanceren heeft het al jaren geleden (vlak na mijn laatste balancering daar) begeven, dus alleen een volledige nieuwe statische ronde blijft over. Wel heb ik een ander, ongebruikt Rostyle wiel te pakken gekregen om het kromste wiel van nu te vervangen. Kent iemand de reden waarom men niet meer dynamisch balanceert? Komt het door het alsmaar toenemen van voorwielaandrijving, waar dat sowieso niet mee mogelijk is? Henze stelde dat dit soort apparaten ook niet meer gebruikt en dus gerepareerd worden :(

De oude Michelins XAS 165/R14 bij Henze uit de afvalcontainer gehaald: mochten deze stokoude, maar probleemloze banden de enige zijn die het met mijn B goed doen, moeten er maar de drie beste van terug op achterwielen + reserve en twee nieuwe vóór (uit Münchner Oldtimer Reifen, 160€ netto het stuk!).

Ervaringen met het balanceren van Rostyles

#4
Don,

Ik heb sinds de begin 1970 diverse MG B gehad met stalen velgen. Aanvankelijk de oude versie met gaatjes en later de Rostyle uitvoering.

In die jaren heb ik een aantal keer banden vervangen en dynamisch gebalanceerd. Dat gebeurde altijd op de centrale boring. Ik heb nooit op de boutgaten gebalanceerd.

De oorspronkelijke velgen, ook al waren deze nieuw hadden nooit de accuratesse van b.v. alluminium velgen.

De beste altijd voor gemonteerd. In de eerste jaren reden wij met een MG. Die was destijds helemaal niet langzaam en zo hebben wij er altijd pittig meegereden.

's Nachts om 12.00 uur weg uit Arnhem en 's ochtends voor 7 uur in Bern. Dat deed ik regelmatig. Geen centje pijn.

Succes en laat wat van je horen. Frank :

Re: Ervaringen met het balanceren van Rostyles

#5
980597 schreef:Don,

In die jaren heb ik een aantal keer banden vervangen en dynamisch gebalanceerd. Dat gebeurde altijd op de centrale boring. Ik heb nooit op de boutgaten gebalanceerd.

De oorspronkelijke velgen, ook al waren deze nieuw hadden nooit de accuratesse van b.v. alluminium velgen.

De beste altijd voor gemonteerd.

Succes en laat wat van je horen. Frank :
Zal ik zeker doen Frank.

Grappig is dat Coen Kymmel van Octagon Spares die ik deze week heb opgebeld juist weer wel de boutgaten adviseerde en de centrale boring absoluut afraadde. Vandaag heb ik de bij hem bestelde shims en splitpennen gebruikt om de lagerspeling op beide voorwielen zo dicht mogelijk bij de minimale speling van 0,05 mm af te stellen. Alle beetjes helpen tenslotte. :P

Opvallend recht was mijn door Henze geselecteerde linker voorwiel en ook rechts viel wel mee. Een ander bijgekocht wiel moet daar nog worden getest. Maar zo mooi als die alumunium velgen daar rond liepen zit er met die "Engelse precisie" natuurlijk niet in :(

NB Verder vond Coen mijn bandenspanning aan de lage kant, misschien ook iets om jouw 1,8 atm rondom eens te proberen. Coen had eens trillingen in het stuur die bij een hogere spanning spontaan verdwenen. :idea: Wordt vervolgd :-D on

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#6
Don,

Elke naaf en velg kan in de loop van jaren door gebruik schade oplopen.

Slinger of hoogteslag. Pas op! Nieuwe velgen kenden standaard al een afwijking. Ik heb geen idee wat de oorspronkelijk geaccepteerde tolerantie was.

Stel voor dat je de volgende controles doet.

- Check of er in het stuurhuis geen verbinding, 4 kogel-einden, los zit.

- De fusee aan beide kanten geen overmatige speling heeft.

- Voor dat de auto wordt uitgelijnd de velgen met de minste slingering voor monteren.

Vervolgens de slingering en hoogte slag van de beide voorwielen goed meten en vastleggen.

Noot: Je weet dat velgen gericht kunnen worden?

- Hierna de beide velgen van de naaf halen en vervolgens 180 graden verzet opnieuw monteren.

Als de afwijking wijzigt heeft die bewuste naaf ook een afwijking. Zal niet zo gauw het geval zijn.

- De genoteerde afwijking kan nu helpen bij het uitlijnen. Er wordt immers gemeten vanaf de rand van de velgen.

Er kan met behulp van deze kennis een poging gedaan worden te middelen bij het uitlijnen.

- Na het uitlijnen met een redelijke banden spanning een proefrit maken.

Wist je dat met een mailtje aan het service adres van Michelin te weten kunt komen welke bandendruk men adviseert

voor een bepaald type band in combinatie met de MG.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Frank

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#7
980597 schreef:Don,

1) Elke naaf en velg kan in de loop van jaren door gebruik schade oplopen.

2) Er kan met behulp van deze kennis een poging gedaan worden te middelen bij het uitlijnen.

3) Wist je dat met een mailtje aan het service adres van Michelin te weten kunt komen welke bandendruk men adviseert voor een bepaald type band in combinatie met de MG.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Frank
Frank, kortheidshalve reactie op 3 van je punten, ook voor anderen van de club:
1) inderdaad was een vroeger perfect wiel helemaal van slag geraakt. En ook één voorwiel was minder van vroeger. Merkwaardig genoeg maskeerden die XAS banden dus dat laatste verschijnsel. Gelukkig was één van mijn achterwielen bijna perfect ("mm perfect" zijwaarts) en die zit nu linksvoor.

2) de reden om de voorwiellagers zo strak als toegestaan te zetten, schuilt in mijn twijfels rond het uitlijnen: het verloop over de jaren vond ik fors. Omrekening van die lagerspeling naar graden (minuten ervan) geeft aan dat de invloed op de uitlijning groot kan zijn. Bij deze is die dus weggenomen en de fuseés waren al strak en extra in het vet gezet. Evt velgafwijkingen zijn links dus weg. Stuurhuis spelingen op de kogels zijn er niet en die op de tandreep heb ik die al weer jaren terug weg gesteld. Dankzij een extra smeernippel op het stuurhuis is het hypoid olie bijvullen inmiddels een simpele zaak. Op de 50 jaar MGB dag merkte ik dat diverse MG-bezitters zich van het belang van voldoende olie in het stuurhuis niet bewust zijn. Rack & pinion is praktisch onverslijtbaar, maar dan wel bij ruime smering :!:

3) Een goede tip, die tabellen bij de Franse benzinepompen zijn immers al jaren geleden verdwenen. Inmiddels blijkt Michelin Nederland daar niet meer op te antwoorden, maar dóór te verwijzen naar info@oldtimerbv.nl. "Rete commercieel" om met Joop v.d. Ende te spreken, klantvriendelijk is anders. Die Münchener site op speciale XAS na-productie doet het niet voor niets ook zonder hun hulp af. :P

Wordt vervolgd, :-D on

NB Ik heb toch nog één bandenbedrijf in Vlaardingen gevonden, die bij blijvende onbalans na dynamisch balanceren op de machine een zgn "finish"-balancering met wielen op de wagen aanbiedt. Anders dan Henze dus beweert, is deze optie dus niet volledig uit de branche verdwenen. Als laatste optie achter de hand gehouden voor als Henze er ook in 2e instantie niet meer uitkomt.. 8-)

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#8
Bij deze ook een reactie mijnerzijds.

Bij problemen met een niet goed meer uit te balanceren Rostyl wielen gewoon op zoek gaan naar andere.
Er zijn er genoeg in de aanbieding.
Controle door het kale wiel te monteren op een van de voorwiel naven ,na omhoog brengen van de auto aan de voorkant.
Rem blokjes wat weg drukken en met een vast punt opgebouwd naast de velg de slingering controleren.

Inderdaad alleen uitbalanceren op de 4 boutgaten.

Ook zou je op zoek kunnen gaan naar V8 of 1975 jubilee wielen , deze zijn echt super.
Ook de Limited Edition[LE] wielen zijn goed ,over de uitstraling van DEze valt te twisten.

Persoonlijk monteer ik zelf geen Rostyls of spaalwielen meer.
Hoewel 72 spaaks 15 inch best goede wielen zijn.
Maar om spaakwielen netjes en in goede conditie te houden vind ik zonde van mijn tijd.
Met andere woorden .Van spaakwielen ben je slaaf.
Geen Rostyls meer vanwege de slechte kwaliteit.
Ben helemaal over gegaan op alu. velgen . En dan in de 15 X 5,5 j uitvoering.
Gekozen voor 15 inch omdat je in deze maat veel meer keuze hebt en het staat bijzonder mooi.
En daarop banden 195 /60 of 195/55.
Montage met RVS wielmoeren en plaklood aan de binnenzijde van de velg.

Als banden monteer ik de laatste jaren Michelin Energy Saver.
Maar heb de laatste tijd het idee dat Continental Michelin aan het voorbij streven is.

OP Siverstone uitgebreid geproken met Tim Fenna [ DE ontwerper van de MG LE50]
Heeft op deze wagen Yokohama banden gemonteerd. Volgens hem de perfecte band voor
de aan de MGB gerelateerde modellen.
Zag dat de MG owners club ze ook in zijn folder aan bied.
Komen bij mijn in aanmerking bij de volgende vervanging.

Als banden spanning[MGB] met de modernere banden hanteer ik voor 2.4 bar en
achter 2.2 bar. Voor de MGC 2.5/2.6bar.

Heb de laatste jaren nog nooit zo,n fijn wegcontact met mijn MG,s gehad.
Is een goede opwaardering van het gevoel geweest.
Gebruik de MG nog steeds als dagelijkse auto. Tegenwoordig niet meer in de pekel periode.

Groet

Hans Geertse

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#9
Hallo, Ik heb mijn rostyles vervangen voor LE lichtmetalen velgen met nieuwe banden
het viel mij op dat de banden specialist bij het balanceren de band ten opzichte van de velg
verdraaide met als gevolg dat er veel minder lood op hoefde, wat vaak geen mooi gezicht is.
De banden man vertelde dat banden vaak ook een onbalans hebben en hierdoor de onbalans van
zowel de velg en band elkaar opheffen.
Heb toch heel wat banden wissels gezien maar deze methode nog niet eerder,
en klinkt heel logisch.
Wellicht heb je er wat aan.
Groet, Eylard

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#10
850008 schreef:Bij deze ook een reactie mijnerzijds.

1) Bij problemen met een niet goed meer uit te balanceren Rostyl wielen gewoon op zoek gaan naar andere. Er zijn er genoeg in de aanbieding.

2) Inderdaad alleen uitbalanceren op de 4 boutgaten.

3) Als banden monteer ik de laatste jaren Michelin Energy Saver.
Maar heb de laatste tijd het idee dat Continental Michelin aan het voorbij streven is.

4) Als banden spanning[MGB] met de modernere banden hanteer ik voor 2.4 bar en
achter 2.2 bar. Voor de MGC 2.5/2.6bar.

Groet

Hans Geertse
Welkom Hans, "nice to have you on board again":

1) inderdaad, dat slingerwiel lag gisteren al bij Avalex in de afvalbak en een ongebruikt beter exemplaar staat al klaar (even droger weer afwachten om te kijken welke van mijn relatief nieuwere wielen nu het minste slingert, linksvoor kan al niet beter, nu rechtsvoor nog)

2) ja, dat van die boutgaten hoor ik toch het meeste, stond ook in ons blad. Volgens Coen Kymmel speelt ook het perfect vlak zijn aan de achterzijde een (wellicht kleinere?) rol.

3) ik had in eerste instantie Michelin Energy savers in gedachten op 175/70 versie, maar originaliteit is ook wat waard. Dus echte Michelin 155R14 in de klassieke 80 hoogte leken me een leuk aanbod van MGCC mede-lid Frank. Per slot van rekening was en is 155R14 80 de oorspronkelijk bij Tourers voorgeschreven maat vanuit BMC/Leyland. Ik ben er ooit in 1978 mee begonnen en heb daarna de iets hogere XAS 155R14 84 jarenlang ingezet (helaas niet bij te kopen toen er twee lekke banden aan kwamen)
NB Als je de testen zo leest schijnt Continental er bij zomerbanden net iets beter uit te komen, maar Michelin en Continental willen per bandenmaat wel eens stuivertje te wisselen om de eerste plaats

4) Moderne banden vergen inderdaad hogere bandenspanningen. Volgens mij moet de spanning hoger zijn naarmate de band minder hoogte heeft. Mijn wat overmaatse XAS 165R14 84 deden het op voor 1,6 en achter 1,8 al jaren uitstekend. Gevoelsmatig denk ik bij 80 hoogte aan 1,8 rondom of 1,8 voor en 2,0 achter (Michelin zelf adviseert niet meer, maar verwijst helaas alleen nog maar door).
Wat ik me wel afvraag is of de wielophanging van de B met zijn archaïsche armschokbrekers en bladveren achter met die lagere banden niet teveel "voor zijn kiezen krijgt", immers de band zelf veert nauwelijks meer en dus gaan alle hobbels de wagenvering in. M.i. zou je de B dan op de snelst mogelijk werkende schokbrekers moeten zetten, dus voor en achter gasgedempt (SPAX'n dus, helaas met hun Engelse kwaliteit meegeleverd). Vloeistofgedempte KONI's zouden -theoretisch althans- hier geen meerwaarde op Amstrongs + bladveren bieden. Zo'n ombouw heb ik er overigens absoluut niet voor over. :|

Nog twee zaken die me bij Henze zijn opgevallen: hoewel zij niet meer dynamisch aan de as kunnen stabiliseren, zijn er nog wel degelijk bedrijven die dat nog steeds aanbieden. Bij Engelse wagens met hun grove fabricagetoleranties zal dat een voordeel zijn. Verder viel me op dat de uitlijning opeens naast de bekende rode waarde op het linker wiel er ook twee in rood aangaf op het rechter wiel. Wie weet ten onrechte door lagerspeling + wielkromming? Die haal ik dus beide weg.
Vroeger lijnde Henze uit met units die op de wielen werden gezet, waarbij het wiel tussentijds kon worden verdraaid om te zien hoe de waarden zich gedroegen. Zo kom je stand afhankelijke afwijkingen simpel op het spoor. Nu staat de wagen bij hen gewoon op vaste plateaus en dus met de wielen in een vaste positie, m.i. een slechtere methode. :o

Wetende dat voorwielaandrijving steeds normaler wordt en oude autoconstructies uitsterven, kan ik wel begrijpen dat zij daar normaliter goed mee kunnen werken, alleen voor onze B's dat een verslechtering. :!:

Rostyles blijven toch mijn wens gezien originaliteit. De duurdere Chrome exemplaren weet ik ook nog nog te koop, maar die kwamen oorspronkelijk pas later in mijn bouwjaar er in. En daar horen ook die RVS quarterlights bij, helaas nooit gekocht toen dat nog héél betaalbaar was :(

NB Volgens Coen moet hoe stijver de voorwielophanging is, des te minder het toe-spoor moet zijn. Zelf heb ik al jaren de V8 bussen en de rubbers in de trunnion bushes zijn nadien een keer vervangen.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 mei 2013, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#11
110158 schreef:Hallo, Ik heb mijn rostyles vervangen voor LE lichtmetalen velgen met nieuwe banden
het viel mij op dat de banden specialist bij het balanceren de band ten opzichte van de velg
verdraaide met als gevolg dat er veel minder lood op hoefde, wat vaak geen mooi gezicht is.
De banden man vertelde dat banden vaak ook een onbalans hebben en hierdoor de onbalans van
zowel de velg en band elkaar opheffen.
Heb toch heel wat banden wissels gezien maar deze methode nog niet eerder,
en klinkt heel logisch.
Wellicht heb je er wat aan.
Groet, Eylard
Wie weet komt dat bij de tweede poging van Henze op 27 mei nog aan bod. Ze hebben ooit in 2007 steeds banden en velgen gewisseld tot ze de beste combi's op de voorwielen van mijn B konden zetten. Maar ja, met de nabalancering die ze toen nog aankonden, met de voorwielen op de assen gezet, haalden ze werkelijk àlles weg. Jouw methode vergt dat op de assen balanceren niet.. :idea

NB Zowel in Vlaardingen als in Wassenaar zitten nog bandenbedrijven die wèl aan de as kunnen balanceren: alleen als alle andere ingrepen niet helpen.. :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 18 mei 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#12
Dat een band ook een onbalans heeft klopt en dat een bandenboer daar aandacht aan besteed geeft
aan dat hij een hele goede is.

Banden met een hoogte van 60 of 55 zijn niet echt laag. Hebben nog behoorlijke wangen.
Zeker de Mich. energy savers zijn heel comfortabel.
Zelf zou ik geen band meer met een hoogte van 80 willen.
Veel te veel zijdelings gewiebel op de wangen, zeker met lage bandenspanning.
Toen we echt sportief gingen op Assen was er een V8 met veel vermogen.
Die reed op banden met een hoogte van 80.Bij het uitkomen van de bocht met het gas er weer op
ontstonden levensgevaarlijke situaties.Dit had hij met lagere banden niet gehad.

Heb spax en koni,s jaren onder diverse Mg,s gemonteerd gehad.
Ben gewoon weer terug op de orginele armstrong schokbrekers.
Maar dan wel in 25 of 30 % uprated uitvoering.
Er is een voorwaarde ,dat is dat de verbindings links in 100% goede staat zijn.
En natuurlijk nylatron busjes in de achterste schommel armen.
En eventueel overgaan op parabolic bladveren.Comfortabel en minder onafgeveerd gewicht.

Groet
Hans Geertse

Nieuwe ervaringen met het balanceren van Rostyles

#13
Weer een stuk verbetering, mede dankzij de vele adviezen hier op dit forum:

1) een ongebruikt wiel nu rechtsvoor erop: slingering gecheckt met een hulpstuk + schuifmaat. Dit wiel slaat slechts één millimeter uit, identiek aan linksvoor, het vorige had een kort stukje met 2 mm. Omdat 0,05 tot 0,1 mm lagerspeling grofweg overeenkomt met 1-2 mm op de velgrand, kan ik sowieso niet lager komen. 180 graden omdraaien van de voorwielen leverde ook geen verkleining van deze lage waarde meer op.

2) bandenspanning vóór verhoogd naar dezelfde 1,8 atm van achter (1,8 rondom van Frank dus)
Die oldtimer bandenleverancier waarnaar Michelin verwijst, geeft óók al geen adviezen meer over de beste bandenspanning voor de B. Men beperkt zich tot de constatering dat MX-P banden al jaren niet meer gemaakt worden en deze dus wel (te) oud zullen zijn. Die willen mij vast nieuwe banden verkopen :(

Eindeffect: helemaal geen getril tot 60 miles/hr en héél licht rond de 70 miles/hr. Pas bij 75 miles/hr komt nu een wat sterkere trilling, die weer vanaf 80miles/hr (grofweg 130 km/u) verdwijnt. In Nederland is daar mee te leven, laat staan op de secundaire wegen in Frankrijk met zijn 90 km/u max. We kunnen sowieso in juni op pad (mits er wel zomerweer aankomt) :!:

Binnenkort nog eens 2.0 atm rondom proberen, je weet maar nooit. Terugvaloptie blijft een bandenbedrijf "van Dorland" in Vlaardingen, die nog wel "finish-balancering" *) aan de voorwielen aanbiedt (in Noordwijk zit een bedrijf met eenzelfde voorziening). Iets voor perfectie in het eindresultaat :idea:

Omdat het stuur ondanks de hogere spanning wat "doods" aanvoelt, laat ik de 2e afspraak met Henze staan, al was het maar voor dubbelcheck op de uitlijning. Daarbij ontdekt dat Henze in 2007 grotere marges voor de diverse spelingen op voor- en achtertrein van de B in het systeem had staan dan nu. Vreemd verschijnsel, want aan die wagens zelf is al jaren niets meer veranderd :o

*) NB Op het Web kan je de gebruiksaanwijzing voor deze "finish balancering" apparaten vinden en op Marktplaats stond er zelfs één apparaat tweedehands te koop (hoogste bod was €170). Had ik maar een veel grotere garage, dan loste ik het zelf wel op.... :cry:

het balanceren van Rostyles: bijna perfect!

#14
Laatste maatregel: 2,0 atm rondom als bandenspanning en zie daar:
- rotsvaste koers zonder trillingen tot 110km (70 miles/hr)
- héél lichte trillingen op 120 km/u (75 miles/hr),
NB op de wielen gevoeld, maar niet meer op het stuur zichtbaar
- rustig stuur vanaf 130km/u (80 miles/hr)
Ook is het dode gevoel uit het stuur nu weg en het effect van de stuggere banden valt me 100% mee. Ergo: veel beter kan het bijna niet worden. Als je op the Web gaat kijken naar de ontelbare Forum discussies over optimale bandenspanningen op de B vind je meestal 1,9/2,0, maar sommigen gaan vele malen hoger. De hoogste zaten op 2,0/2,2 en één gaat zelfs naar 2,4 rondom!
Zo hoog hoef ik dus niet te gaan :lol:

Henze (opgenomen in de First stop keten tegenwoordig) heeft alsnog géén tijd voor me om de uitlijning maandag a.s nog van me nog te dubbelchecken gezien de eerdere wijzigingen in wielen en lagerspeling. Dat ik hun werk nu zelf gedaan heb, speelt geen rol in hun werkschema. Ik heb het met hen nu wel gehad :(

Omdat ik ergens nieuwsgierig blijf naar de restwaarde in onbalans met de wielen op de wagen (finish balancering) heb ik een afspraak met die bandenspecialist in Vlaardingen, garage van Dorland gemaakt. http://garagevandorland.nl/autobanden-v ... tAodtG8AMw

Die stelden meteen voor ook de achterremmen en hun remtrommel effect mee te pakken en rekenen maar €10/wiel. Ze mogen ook gelijk die uitlijning van me dubbelchecken. Wat een verschil in behandeling trouwens: men heeft ervaring met MG's en wil me maar wat graag van dienst zijn. Exit voor Henze Rijswijk en jammer dat ik ze jarenlang aan jullie heb aanbevolen. Dat geld schrijf ik als leergeld af: wordt een bedrijf te groot gaat, dan de klant naar de achtergrond. :oops:

balanceren van Rostyles: goede garage uitkiezen!

#15
Vandaag de MGB rondom met de wielen op de assen (dus ook achter!) laten herbalanceren bij garage van Dorland in Vlaardingen (zie de link in mijn voorlaatste bericht). Resultaat: ook rond de eigenresonantiefrequentie bij 120 km/u geen enkele trilling meer in het stuur. :lol:

Garagehouder Willem van Dorland heeft zelf een MGB Tourer (1980 rubber bumper met de wat bredere 185/70 Michelin banden op spaakwielen) en heeft duidelijk plezier in zijn vak. Goed vakmanschap en een leuke werksfeer gaan bij hem vóór op de tijdsdruk, ook op zaterdag. Van harte aanbevolen dus voor iedere MG-bezitter in de wijde omtrek van Rotterdam. :!:

En laat je bij andere bandenbedrijven niets wijsmaken over het achterhaald zijn van zgn "finish balancering", want ondanks goede voorbalancering met de wielen van de wagen af (dat moet ik Henze wel nageven), moest er aan 3 van de 4 wielen behoorlijk worden bijgesteld voordat alle trillingen verdwenen waren. Voor een tientje per wiel aan kosten rij je dus zo goed als dat maar mogelijk is. :o

De bandenspanning heb ik even rondom op 2,0 atm laten staan, misschien dat ik vóór nog eens na 1,8 terug ga, maar zeker weet ik dat nog niet. Het enige dat je van die 2 atm nu merkt is het wat hogere geluidsniveau dan met die hogere XAS 165 banden en hun lage 1,6 atm vóór. En dan alleen nog maar op sommige wegdekken. Eerst dus maar eens met vakantie gaan zodra de zomer eraan komt :-D

Re: ervaringen met het balanceren van Rostyles

#18
850008 schreef:Laten we mensen zoals Hr.van Dorland maar goed in ere houden.
Zo kom je niet zo vaak meer tegen.

Proficiat met het resultaat Don en een goede veilige vakantie toegewenst.

Groet
Hans Geertse
Hans op het aspect banden was de vakantie perfect, zij het dat het linker achterwiel ietsje sneller zijn spanning verloor (in een krappe maand 0,3 atm eraf). Alle andere wielen waren exact op 2,0 atm gebleven. Dus heb ik voor linksachter inmiddels een nieuw wiel gekocht en er de nog ongebruikte band van het reservewiel op laten zetten. Het oude reservewiel was het meest slingerende van allemaal en is dus ook richting Avalex gegaan. Linksachter is bij deze nu reservewiel geworden en heeft bij Wim van Dorland inmiddels een nieuw ventiel gekregen, het oude ventiel lekte. Opgelost :P

Met de huidige koppelingsopzet met het rollerball lager is nog te weinig gereden om conclusies te trekken. De terugtrekveer constructie op de koppeling is voorlopig verwijderd. Hoe warmer de motor werd hoe soepeler de koppeling terugliep. Een kleinere, aluminium constructie met een lichtere terugtrekveer is voorbereid. Voorlopig gaat het zonder al die ingrepen ook goed met dit dubbele type druklager (kool- en kogellager in één) van MOSS.

Wel was er nog lekkage in het hydraulische koppelingssysteem, op de aansluiting tussen de nieuwe master cylinder en de metalen leiding naar de slang. Ontdekt door overal tissue papier neer te leggen, ook in de "pedal box". Speciale bout daar is nagetrokken, mocht dat niet helpen gaat er een nieuwe in, inclusief twee nieuwe pakkingsringen. Wellicht ga ik binnenkort ook een extra kwaliteit "RVS braided clutch hose" bij MOSS bestellen. Ook heb ik de de metalen leiding van master naar deze hose al eerder bij hen besteld en deze ligt sowieso al klaar: "better safe than sorry" Opgelost? :?

Olielekkage vanuit het blok is er wellicht óók nog, zij het in wel zéér geringe mate. Alle verdachte plekken rond het blok zijn nu ook met tissue- of toiletpapier omwikkeld: waar o waar komt die olie naar beneden? Er zijn bijna géén niet vernieuwde pakkingsringen in het oliecircuit van het blok meer over. Heeft verder zoeken wel zin? :roll:

PS Mij bekruipt wel het gevoel dat er bij het sleutelen aan al wat oudere oldtimers vaker dan vroeger problemen zijn met hergebruik van pakkingsringen oid. En onderdelen bij voorbaat vernieuwen blijkt ook niet altijd verstandig (zie voorbeelden elders over ruitsproeierpompjes en gaskabels)
cron