Krik

#1
Ik heb bij mijn '74-er B de originele krik. Nou ja, krik... dat ding durf ik niet te gebruiken. Een garagekrik werkt prima, maar krijg je waarschijnlijk niet onder de wagen als je een lekke band hebt (en sowieso is die wel erg groot om altijd onderweg bij je te hebben). Wat voor krik hebben jullie in de kofferbak liggen?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Krik

#2
hallo cartaker!

toch de originele crick, met 2 wielkegjes zodat de auto stevig ter plaatse blijft. Een alternatief is een hydraulisch potcrickje, handig en niet te duur in aanschaf.
succes.
gr Dirk

Re: Krik

#3
Ik kreeg recent de tip dat de krik van sommige Mercedessen (weet helaas niet welke) op dezelfde manier werken als de standaard MGB krik
en ook dat de diameter van de buis welke in de contrabuis onder de auto wordt geschoven hetzelfde is. Deze krikken zijn wel wat steviger
geconstrueerd dat de engelse krikjes. Ik probeer uit te vissen van welk type Mercedes het is, leuk voor bij het Saab reservewieltje.

Re: Krik

#4
Hoi,
Een hydraulisch potkrikje is niet handig; het is te zwaar en waarschijnlijk te hoog om bij een lekke band onder de auto te krijgen.
Ik heb een schaarkrikje welk -geloof ik- uit een volkswagen polo of zo komt. Het is klein en licht, en er zit zo'n draaihendel bij. Tot nu toe 1 keer gebruikt langs een Italiaanse autoweg, ging prima...
Succes, Ger van W

Er staat er een op marktplaats; http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr
Laatst gewijzigd door 110006 op 12 mei 2013, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Krik

#5
130046 schreef:Ik heb bij mijn '74-er B de originele krik. Nou ja, krik... dat ding durf ik niet te gebruiken. Een garagekrik werkt prima, maar krijg je waarschijnlijk niet onder de wagen als je een lekke band hebt (en sowieso is die wel erg groot om altijd onderweg bij je te hebben). Wat voor krik hebben jullie in de kofferbak liggen?
Gewoon de originele krik, die ik overigens wel al eens heb moeten repareren. Op de juiste manier eronder zetten, zodat de bovenkant ervan het portier niet raakt. En de wagen lichter maken door de bagage vooraf uit te laden. Toch staat er zoveel kracht op de carosserie, dat in opgekrikte toestand het portier aan die kant even niet meer open kan. Verder reed ik eens die pijp voor de crick tegen een rotsblok op de camping aan, dus toen moest de tang eraan te pas komen om het gat weer rond en passend te krijgen. :o

Wel altijd òf blokken meenemen tegen het wegrijden, of wat ik later deed, wat grote stenen aan de rand van de weg pakken. Iets dat je bij het parkeren in bergachtige streken ook moet doen. Vertrouw nooit alleen op de zwakke handrem of het in de versnelling zetten, want daar kan hij uitspringen. Fransen zie je ook met nieuwe wagens de voorwielen dwars tegen de stoeprand zetten... :P

NB Een extra reden om bij de antiroest behandelingen de carosserie terplekke en de pijpbevestiging extra aandacht te geven. Want ja: zelfs een kleine schaarkrik gaat maar lastig onder de wagen. Potkrikken blijven sowieso slecht stabiel staan en Mercedeskrikken ken ik niet (ik heb wel een Mercedes RVS achterplaat tussen mijn kentekenplaat vóór en de bumper geplaatst, staat erg netjes).

Re: Krik

#6
Mijn KNAC kaartje werkt perfect. :lol: Als ik een krik nodig heb bel ik ze en dan komen ze naar me toe..... Ik ga echt niet langs de snelweg staan rommelen ;)
Voor in de garage echter een mooie garage krik gekocht.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Krik

#7
090086 schreef:Ik ga echt niet langs de snelweg staan rommelen ;)
Langs de snelweg? Euh... daar kom ik niet met de B :D

De stalling waar mijn auto staat heeft een brug en hoge assteunen beschikbaar, daar heb ik geen krik nodig. Ik ga eens op zoek naar een krikje van een polo, eens kijken of dat op een beetje redelijke manier onder de wagen te krijgen is.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Krik

#8
130046 schreef:
090086 schreef:Ik ga echt niet langs de snelweg staan rommelen ;)
Langs de snelweg? Euh... daar kom ik niet met de B :D

De stalling waar mijn auto staat heeft een brug en hoge assteunen beschikbaar, daar heb ik geen krik nodig. Ik ga eens op zoek naar een krikje van een polo, eens kijken of dat op een beetje redelijke manier onder de wagen te krijgen is.
Vlak bij het kasteel van Pierrefonds was ik jaren geleden toch maar wàt blij een krik bij me te hebben op een secundaire Franse weg (overigens te laat gemerkt, de lekke band was al aan flarden gereden) Je eigen garage is dan wel héél ver weg :o

NB Ook niet alleen op de standaard korte wielsleutel vertrouwen, daar kan je echt geen kracht mee zetten. Demonteerbare of -nog beter- een goede kwaliteit inklapbare kruissleutel meenemen!

Re: Krik

#9
Ik gebruik ook een schaarkrikje, van de sloop uit een Toyota
Die zijn oerdegelijk, heb er in totaal 4, ook voor mijn andere klassiekers, (geen MG's)
Denk aan een stevig plankje voor onder de krik, met wat oppervlak
Als je bij een secundaire weg in de grasrand staat is dat zijn gewicht in goud waard
Verder inderdaad een goede kruissleutel of een goede sleutel en stevige hamer, voor de centrale moer bij spaakwielen.
Mijn originele MG krik sloeg een keer een tandje over bij het opkrikken (slijtage?) toen was ik er van genezen

Bert

Re: Krik

#10
930086 schreef: Mijn originele MG krik sloeg een keer een tandje over bij het opkrikken (slijtage?) toen was ik er van genezen
Bert
Had ik ook jaren terug, toen heb ik hem van boven open gezaagd en een ring onder het mechanisme weten te krijgen om de speling weg te werken. Engelse kwaliteit kent nu eenmaal zijn beperkingen... :cry:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 mei 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Krik

#12
Dat heb ik ook een paar jaar gedaan, zelfs zo'n klein compressortje van Dunlop bij me.
Maar een grote spijker door de band van een van mijn andere klassiekers, waar ik gelukkig wel het reservewiel voor bij me had, heeft mij anders geleerd.
Voor dat gat hielp een spuitbus echt niet.
Als je stalen wielen hebt of lichtmetaal op de wielflens voor stalen wielen, zoek dan een "thuiskomertje" van een SAAB 900 (het klassieke model, tot 1992)
Dat past precies.
Weet niet of dit voor de latere SAABs ook geldt, zou best kunnen

Bert

Re: Krik

#13
090086 schreef:ik heb ook geen reserve band bij me maar een vulmiddel in een spuitbus.
Dat had bij Kasteel Pierrefonds ècht niet geholpen: "ce pneu soit complètement foutu" (zei de bandenman daar: lees aan flarden gereden). Vroeger had ik ook zo'n spuitbus bij me, maar de meeste gaten kan je er niet mee dichten. Lang leve het standaard reservewiel of desnoods het wat kleinere "Saab" thuisbrengertje als je iets meer bagage achter in je open B wil bergen 8-)

Zelf berg ik een forse selectie reserve-onderdelen voor de B onder het standaard reservewiel. Alles wat dáár zit, hoeft niet elders ruimte in beslag te nemen. Jaren lang is met deze opzet gecampeerd, waarbij twee koffertjes kleding meegingen, naast een kleine tent, luchtbedden + slaapzakken, met kookspullen, klapstoeltjes + tafeltje en een koelbox die allemaal hun plaats vonden. Zie ook mijn films over die tijden via de algemene discussies op onze site en de referenties naar YouTube ;)

Binnenkort zal het met twee wat grotere koffertjes of reistassen op een trektocht door België en Noord-Frankrijk al heel wat ruimer achterin worden. Over het weer daar maak ik me meer zorgen dan over de bagageruimte :P

NB Opklapbare kruissleutels zijn er in twee uitvoeringen: 1) twee losse staven met een gat in het midden voor een bevestigingsbout, deze neemt nauwelijks ruimte in beslag (jaren gebruikt, maar wel wat zwak door die zwaar belaste bout) en 2) een sleutel waarvan twee van die armen door het opschuiven van dikke bussen opklapbaar worden (iets meer ruimtebeslag, maar ook die past in de oude krikzak en is vele malen steviger van constructie) Uitvoering 2) is mijn huidige keuze, ook voor sleutelen thuis 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 17 mei 2013, 17:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Krik

#14
Met een thuiskomertje vanuit Frankrijk naar huis rijden is ook niet echt een goed idee. Op de thuiskomer van mijn dagelijks vervoermiddel (Citroen DS3) staat zelfs een Vmax van 80 km/u en 150 km afstand meen ik. Zo'n ding mag je ook niet op de aangedreven as zetten (differentieel!) en op de voorwielen is het ook geen feest. Een volwaardig wiel is mij te groot en te zwaar, dus ik heb de oorspronkelijke compressor met noodvulmiddel uit de DS3 maar in de MG gelegd. Als er echt een dikke spijker in een band terechtkomt heb ik pech, dan haal ik de ANWB er maar bij die dan op zoek mag naar een oplossing.

Een krik heb je natuurlijk niet alleen voor lekke banden. Het liefst heb ik er eentje die je ook zonder problemen nog onder een ophanging kan zetten. Dat vind ik toch een fijner idee dan de wagen in het midden in de pijp te tillen (zeker ook gezien het verhaal van de doorhangende carrosserie). Toch maar zo'n modern luchtkussen-ding dan? :shock: (moet er niet aan denken zo'n ding op de uitlaat te moeten zetten, wat doet dat met de rest van het systeem?).

Gek genoeg heb ik dan wel weer een grote kruissleutel in de wagen liggen. Dat ding neemt bijna geen ruimte in, ik zie niet in waarom je daar een "opvouwbare" voor zou moeten nemen?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Krik

#15
Zelf heb ik ook een Saab thuiskomertje, maar wanneer ik naar het buitenland ga prefereer ik toch om een full size spare mee te nemen.
We maken ons druk over de leeftijd van een band, sommigen zeggen van een jaar of vijf, en dan wel vertrouwen op een Saab "donut"
van zo'n circa 25 jaar oud ?
Helaas is het niet mogelijk om voor de Saab-thuiskomer een nieuwe band te kunnen kopen, of heeft iemand een tip ?

Mijn ZR had (zoals bijna alle in Nederland geleverde ZR's geen reserveband) een 17" band stuk gereden door een uitwijkmanouvre
en dan heb je toch echt een problem, niet alleen in Nederland. De maat 205/45x17 is toch wel redelijk bijzonder.
Gelukkig nu een space saver van een economisch total loss Rover 45 en bijbehorende krik in de kofferbak.
Liever op 3,5 wiel verder rijden dan gestrand op 3 ........

Re: Krik

#16
De bandenmaat voor het Saab thuiskomertje is T 115/70-15
Deze komt ook voor op een aantal moderne Volkswagens
Je kunt dan overwegen om op Marktplaats zo'n Volkswagenwiel te kopen (zoek op thuiskomer 15") en bij de bandenboer te vragen of ze hem over willen zetten.
Ik neem aan dat de steek van de boutgaten van de Volkswagenvelg niet zal passen.

Thuiskomers van moderne Saabs passen niet, die hebben 5 gats bevestiging, de oude 900C 4 gats, zij zijn bovendien meestal 16"

Continental levert ook een regulier band in de maat 115/70-15, nieuw ca € 65,- (De CST 17)
Je zou de bandenboer moeten vragen of die geschikt is om om de thuiskomer velg te leggen en hem als zodanig te gebruiken.


Bert

Re: Krik

#17
930086 schreef: De bandenmaat voor het Saab thuiskomertje is T 115/70-15

Continental levert ook een regulier band in de maat 115/70-15, nieuw ca € 65,- (De CST 17)
Je zou de bandenboer moeten vragen of die geschikt is om om de thuiskomer velg te leggen en hem als zodanig te gebruiken.
Bert, da's een goede tip ik ga er eens naar zoeken.

Re: Krik

#18
920143 schreef:
930086 schreef: De bandenmaat voor het Saab thuiskomertje is T 115/70-15

Continental levert ook een regulier band in de maat 115/70-15, nieuw ca € 65,- (De CST 17)
Je zou de bandenboer moeten vragen of die geschikt is om om de thuiskomer velg te leggen en hem als zodanig te gebruiken.
Bert, da's een goede tip ik ga er eens naar zoeken.
Bandenboertje benaderd en inderdaad Continental Nederland heeft een klein voorraad (thans nog 5 stuks) van de Continental CST 115/70-15 in voorraad.
Het zijn geen gewone banden, maar speciale banden met lage snelheidsindex voor het thuiskomertje.
Ik heb er een besteld, want ik ik heb in een nieuwe meer vertrouwen als in een bejaard bandje.

Re: Krik nagekomen info/standpunt

#19
Na mijn verder bijna probleemloos verlopen vakantie met de B over 3100 km, zonder lekke banden, toch nog eens John Twist zijn adviezen op YouTube bekeken ("jacks are for lifting, stands are for supporting"). Hij adviseert ten stelligste tegen het gebruik van de standaardkrik. En dus ben ik alsnog van mijn geloof gevallen: de standaard krik is alsnog de bagageruimte uit en een zo licht mogelijke, stalen schaarkrikje is gekocht. :!:

Kleinste type bij GAMMA, kost €13,95 (vaak hebben ze zelfs korting acties tot -20%) en hij weegt 2,1 kg, een volle pond lichter dan de originele fabriekskrik van Leyland. Samen met mijn opvouwbare kruissleutel (kost trouwens maar €11,95 bij GAMMA) neemt het geheel minder ruimte in en weegt beduidend minder. Maar wielen wisselen gaat er prima mee. Het enige wat je verliest is de optie de wagen vanuit het midden héél hoog op te krikken, zodat je er onder kan komen. Omdat dit levensgevaarlijk is en ik dat in mijn jongere, nog onbezonnen MG-jaren maar 2 maal eerder op vakanties heb toegepast durf ik het wel aan om die optie de rest van mijn leven letterlijk te vergeten :lol:

Re: Krik

#20
, Don, de schaarkrik is het dus geworden, blijft voor mij nog de vraag: waar ,op welke punten plaats je de schaarkrik, ook in het midden onder de buis waar de standaardkrik in past??
Dirk

Re: Krik

#21
090142 schreef:, Don, de schaarkrik is het dus geworden, blijft voor mij nog de vraag: waar ,op welke punten plaats je de schaarkrik, ook in het midden onder de buis waar de standaardkrik in past??
Dirk
Nee Dirk, welbewust alleen onder de wielen aan de vier hoeken. Dus onder de schommmelarmen vóór (naast of op de veerschotels) en achter onder de bevestigingspunten van de veerpakketten op de as (die plaat voor de vier zelfborgende moeren zeg maar). Daarmee is ook deze kleine krik fors overgedimensioneerd, want per wiel staat er maar een kleine kracht op. En je hoeft maar héél weinig te heffen en het wiel komt al van de grond vrij... 8-)

Juist het opkrikken midden onder de wagen bij de oude krikpunten zet zodanige krachten op de monocoque constructie dat de portieren in opgekrikte toestand ook niet meer open kunnen. En aangezien dan slechts één achterwiel nog maar op de grond blijft en de handrem nu ook niet zo denderend werkt is dat een riskante situatie. Let wel: ik heb dat risico jarenlang bewust genomen en er zelfs wielblokken voor bij me gehad , maar ik maak daar nu welbewust een einde aan. :!:

Nogmaals John Twist met zijn glasheldere adviezen: http://www.youtube.com/watch?v=dmxuqA4qvVI In één van de reacties vertelt iemand dat zijn 2CV hem een lichte verwonding aan zijn been opleverde, waar hij goed mee weg kwam (ik heb jaren aan 2CV's gesleuteld en ik weet dus hoe licht ze waren). Dus je begrijpt dat als er een zware wagen op je valt je dat niet hoeft na te vertellen. Via onze kennissenkring kennen we indirect iemand die na 2 dagen helse pijnen aan de effecten van een op hem gevallen auto is overleden. Niet nadoen dus :(

Re: Krik

#22
zowaar kwam ik nog een engelse schaarkrik tegen, werd ooit meegeleverd toen ik mijn B aanschafte. Voorzien van enige smering en vandaag eens even getest.
Geeft een safer en stabieler gevoel en werkt uitstekend. Deze houden we er in! :

mvg Dirk