Re: olie verschnellingsbak

#3
Uiterlijk na 24.000miles ofwel 40.000km moet de olie sowieso vernieuwd worden. Ken je de verversingshistorie niet dan is vervanging altijd aan te bevelen , waarna je dan de volgende keer in het onderhoudsschema kan aanhouden. Castrol classic 20W50 is en blijft de beste keuze.. Jaren terug toen Brezan nog iets dikkere 20W60 olie goedkoop verkocht heb ik die ook wel toegepast,omdat daar me de bak iets stiller liep. Nog dikkere olie mag niet, want daar kan de overdrive unit niet tegen en dunnere olie is niet aan te bevelen omdat de bak dan lawaaieriger wordt. Zakt het peil sneller in gebruik dan verwacht, lekt waarschijnlijk de achterste keerring van bak of OD, als er olie uit het gat in het Bellhouse komt kan dat ook door de keerring aan de voorkant komen. Echter de meeste olie uit deze laatste opening komt meestal langs de achterste keerring van het motorblok lopen

Re: olie verschnellingsbak

#4
Wil ook nog een duitje in het zakje doen. In mijn 53 jaar MG beleving heb ik nog nooit een versnellings bak gevuld
met 20W50. Altijd Penrite gearbox oil 30. Is soms niet gemakkelijk te verkrijgen ,maar Imparts heeft het altijd op voorraad. Is zeer geschikt voor O.D bakken. Wil niet zeggen dat het beter is ,maar wel altijd een goed gevoel bij.

Re: olie verschnellingsbak

#6
Hallo Marc,
Motorolie in de motor en de olie in de versnellingsbak zijn gescheiden hoveelheden.
Het oliepeil in de motor zegt dus niets over het peil in de versnellingsbak.
Bij jouw 1975 B zul je het peil van de bak moeten controleren onder de auto, dus op bokken of op een brug.
Er zit een vuldop op de zijkant van de bak, bijvullen tot de olie over het randje van het gat gaat lopen.
Overigens lekken de meeste overdrives bij dat vlakkee plaatje met de 4 boutjes, dus niet iets om je echt druk om te maken

Re: olie verschnellingsbak

#8
OD bakken lekken inderdaad zelden of nooit op de afsluiting van de solenoid, maar zweten juist wel op het deksel waaronder de filterpakking combinatie zit. Jaren terug kon je die nog vernieuwen en zoals John Twist aangaf met vet ingesmeerd terugplaatsen zonder lekkage te veroorzaken. Nu hangen er altijd wel oliedruppels aan de 6 boutjes. Met héél voorzichtig toepassen van een minimale hoeveelheid sealant op de buitenrand van de afdekplaat en onder de kopjes van de boutjes kan je het meeste wel tegen houden. Vooral zeker stellen dat er geen sealant in het aanzuigpijpje van het hydraulische systeem dat dóór die filterpakking gaat terechtkomt, want dat gaat het goed fout met dit verder vrij robuuste systeem..

PS Die vier boutjes op de solenoid cover zijn sowieso geen probleem omdat er een kleine pakking tussen zit die om die boutjes heen loopt. Er zit ook een piepklein rubber ringetje om de kabel van de solenoid heen tegen eventueel olieverlies, maar zoals Hans al stelde lekt de solenoid gewoon niet als de O ringen in orde zijn. Desnoods doe je een beetje sealant om dit rubber ringetje heen voor je de cover sluit. Ik heb ooit bij mijn O ring klus op de OD zo'n nieuw ringetje gekocht, maar om die op de draad te krijgen moest eerst de bullit erafgeknipt worden en die hangt helaas onhandig hoog om makkelijk te lossen. Kortom ik heb die oude maar laten zitten en een dikke druppel Permatex Ulttra Blue sealant aangebracht: safety fast....