MGB, 1966, positive earth. Radio valt uit de eerste 10min, daarna niet meer..

#1
Hallo. Op mijn MG B, 1966, positive earth, heb ik een (moderne) radio gemonteerd. IK heb een goede +12V spanning gecreeerd via een DC DC converter die netjes een spannings verschil genereert van 12V, waarbij ik het chassis van de radio aan het positive earth chassis van de wagen kan hangen. Werkt allemaal prima.
Het probleem is: de radio werkt prima, ook als ik de wagen start, maar zodra ik ga rijden, valt de spanning weg de eerste 10-15 minuten. Ook de spanning voor de DC DC converter valt weg. De radio valt dus steeds uit. Na 10-15min wordt de spanning stabiel, en blijft de radio dus aan.
De ingangsspanning voor de DC DC converter is direct vanaf ze zekering box genomen, Dus na het contact slot.
Ideeen hoe dit kan?

Re: MGB, 1966, positive earth. Radio valt uit de eerste 10min, daarna niet meer..

#3
Weet het ook niet precies maarrrr.....
Een 1966 MGB heeft een gelijkstroomdynamo, en die levert mineder dan een wisselstroom dynamo.
Heb je een ouder accu dan kan de boordspanning kort na een koude start te laag zijn.
Dit kun je meten na de start over de
accupolen
Na zo'n 10 minuten rijden heeft dedynamo z 'n werk wel gedaan en is de boordspanning bij rijdende auto ca 13,5 volt en werkt alles
Je kunt ook de auto ompolen naar negative earth, dat is een koud kunstje afgezien van één enkele diode in debenzinepomp.
In de auto zit overigens een spanningsregelaar tankzender e.d. werken op 10 volt vanwege dit soort toestanden
cron