Pagina 1 van 1

Maat koperen leiding in koelsysteem bij lepeldeur MGB uit 63

Geplaatst: 15 mei 2022, 19:52
door Geertjan Koers (080086)
Wie kan mij vertellen of het veel verschil geeft of ik een 12 of 15 mm koperenleiding gebruik in het koelsysteem van de kachel naar het gietijzeren T-stuk.
Voor mijn revisie zat er een 12mm leiding in. Deze ga ik vervangen en ik heb het idee dat een 15 mm beter afdicht op de rubberen slangen dan een 12mm.
Groet
Geertjan

Re: Maat koperen leiding in koelsysteem bij lepeldeur MGB uit 63

Geplaatst: 22 mei 2022, 10:50
door Wim Samsen (920246)
Een goede morgen , ik ben ook in het bezit van een 64 MG.B . Er zit bij mij een koperen leiding van 12.75 m.m. tussen de kachel en het T-stuk . Bij mijn M.G. past dit prima want ik heb de rubberen slangen ook nieuw aangekocht bij de automaterialen handel bij ons in het dorp en geen lekkage op de aansluitingen .De koperen pijp zat er al op bij aankoop in 1990 .
Groet.
Wim.

Re: Maat koperen leiding in koelsysteem bij lepeldeur MGB uit 63

Geplaatst: 22 mei 2022, 12:06
door Steef van den Brink (110183)
Nee, ik denk dat het geen enkel verschil maakt, niet merkbaar aan de kachel prestatie en ook niet in theorie. De maximale doorstroming van het koelmiddel wordt bepaald door de kleinste opening in het circuit: de boring in de kachelkraan bij de aansluiting op het motorblok en deze is maar 10 mm.
Het mooiste vind ik wel de blankstalen centraleverwarmingspijp van 15 mm doorsnede, die past op de originele kachelslangen (koper hoort op een stoommachine😉).
Grt. Steef.

Re: Maat koperen leiding in koelsysteem bij lepeldeur MGB uit 63

Geplaatst: 23 mei 2022, 19:19
door Geertjan Koers (080086)
Dank voor jullie reacties. Ik heb er een 15mm in gemaakt omdat die op mijn originele kachelslangen past. Wel van koper omdat bij mijn weten in 63 er ook een koperen leiding werd gebruikt
Groet
Geertjan