060073 schreef: ↑11 mar 2022, 16:57
Goedemiddag Don, Weet jij nog wat de te hoge compressiewaardes waren en wat dat vreemde motorgedrag inhield? Ben benieuwd hiernaar.
Niet wat die compressiewaarde was geworden, de toenmalige MG monteur van wie ik ooit de wagen gekocht had mat die waardes alleen als er twijfel na vele kilometers rijden was. En zelf liet ik toen bijna alles aan hem over, inclusief de fouten die hij toen (en ook later nog) helaas maakte. Nu, meer wetende had ik voorgesteld even 5 graden minder vooronstteking in te stellen om te zien of er zo wèl mee te rijden was. Dat er überhaupt van overskimming van de cylinderkop sprake kwam omdat ik op onze huwelijksvakantie in NoordFrankrijk erg lang met een lekkende koppaking had rrondgereden door steeds veel olie bij te vullen. Ze kregen in eerste instantie de kop daardoor ook niet het blok af, de wagen werd aan zijn cylinderkop opgehesen en pas na een nacht hangen kwam hij eindelijk los. Dat moet vast extra vervorming gegeven hebben
Zonder correctie op het overskimmen was het effect dat bij gasgeven vanaf stilstand er na een korte aarzeling een zet in de rug gegeven werd, waar geen moderatie via het gas op mogelijk was: het blok had een soort "hollen of stilstaan" gedrag gekregen. Zowel vanaf stilstand als gelijkmatig proberend te rijden in de stad was er een abnormaal motorgedrag. Een paar jaar geleden had ik iets op het voige blok dat er op leek toen ik per ongeluk een oude 25D ontsteking veel te agressief had ingesteld. Inmiddels heb ik het sleutelen aan oude 25D units opgegeven: het juiste gereedschap om die spelingsloos, soepel werkend te krijgen heb ik gewoon niet beschikbaar. Die 25D units hebben heel slappe veertjes op de lagere toerentallen en daardoor een steile, agressieve curve en de neiging te blijven hangen. Mijn huidige CSI unit in gebruik op mijn vierde ruilmotor! op curve 8, maar zonder die extra 3 graden BTDC heeft ook een redelijk steile curve, maar werkt vele malen soepeler door al die electrische truukjes van binnen (0 graden BTDC, vaste 10 graden centrifugaal tussen 500 en 1000 toeren en ook géén reactie op het vacuum bij die lagere toerentallen.) Allemaal zaken die je bij die oude 25D's niet zo kan instellen
PS Dat tweede Gold Seal blok dat ik toen helaas heb moeten aanchaffen had een compressie waarde van maar liefst 175psi oftwel eerder 1 op 9, minstens 1 op 8,8. Die ging er op te hoog olieverbruik uit, de compressie was op 165-170psi nauwelijks gezakt. Mijn huidge, wat minder gepiekte Ivor Searl blok is gemaakt op die andere compressiewaarde die gedurende de productierun van het B blok gebruikelijk was: 160 psi. Omdat mijn eerste I.S blok zijn niet goed vastgemaakte achterste vriesplug er op vakantie uit blies, ben ik inmiddels na mijn OEM blok uit 1972 aan mijn vierde ruilblok bezig: 2x Gold Seal en nu dus 2x I.S.