Dashboardlampje richtingaanwijzer

#1
Na het vervangen van de snelheidsmeterkabel deed het dashboardlampje van de rechter richtingaanwijzer het niet meer.....
Waarschijnlijk heb ik een verbinding achter het dashboard los getrokken, maar ik kan niet vinden waar.
Het is een Amerikaanse MGC.
Wie van jullie weet hoe de lay-out er uit ziet? De foto laat zien dat het lampje #27 verbonden is met een connectorblok. Waar zit dat ding?
Graag jullie advies
mvg, Kees
dashboardlamp.jpg

Re: Dashboardlampje richtingaanwijzer

#2
Het blokje dat je geel hebt gemaakt toont alleen zwarte draden en zal dus het gezamelijke massapunt zijn. Volgens het schema gaat de andere draad van het lampje rechtstreeks naar de stekkerverbinding van de richtingaanwijzer schakelaar. Onwaarschijnlijk dat je deze hebt losgetrokken.
Als je de toerenteller eruit kunt krijgen, kun je het lampje bereiken en dit -en zijn contakten- controleren.
Mogelijk kun je dan ook zien of de zwarte draad nog aan massa zit. Maar... de bedrading wijkt nog wel eens af van het schema en ik heb zelf geen C, dus ik weet niks zeker.
Groet, Steef.

Re: Dashboardlampje richtingaanwijzer

#3
Knipperlichten MGB 1968-1971.jpg
Wellicht helpt dit plaatje
Het geldt voor MGB 's tussen 1968 en 1971 dus zou ook jouw MGC moeten dekken.
Kan me moeilijk voorstellen dat het voor de B anders is dan voor de C
Je ziet dat er vanaf de kipperlichtschakelaar een groen-witte draad naar een connector loopt met een X gemarkeerd, vraag is of dit een bullet connector is of een blokje, ik heb geen legenda bij dit schema.
Vandaar gaat één groen witte draad naar de knipperlichten en een andere naar het controlelampje.
Dus als je knipperlichten het wel doen en dat lampje niet, moet de fout in de aansluiting van de draad naar het lampje vanaf die connector zitten, of het lampje is stuk , of de massaverbining is verbroken
Een van de drie.
Ik hoop dat dit je helpt

Bert

Re: Dashboardlampje richtingaanwijzer

#4
Steef en Bert,
Bedankt voor jullie reactie. Ik denk zelf dat het blokje in het schema een bullet connector is, die ik mogelijk heb los getrokken. Het is de massa. De kilometerteller verwijderen is lastig. Ik kan er niet bij. Het was al een hele toer om de kabel te vervangen. Scherpe randen, kapotte handen
Op de foto zie je de groenwitte en de zwarte van het lampje. Onder bij de groene rand is een bullet connector te zien, denk ik
Bijlagen
dashlampje.jpg

Re: Dashboardlampje richtingaanwijzer

#6
Direct de kachelbediening(en) verwijderen alvorens achter het dashboard aan de gang te gaan. Dat had al geholpen bij die kmtellerkabel, maar geldt even goed voor het uitnemen van die kmteller of de tachometer, dan wel voor het nalopen van de bedrading en vernieuwen van lampjes. Bullitfouten vooral door losgetrokken draden of corrosie komen het vaakst voor, maar die kleine fittingen voor die indicator lampjes zijn ook kwetsbaar. Als kmteller en/of tachometer dan ook al tijdelijk zijn uitgenomen kan je door die grotere gaten nog meer zien. Alleen goed op de draadkleuren letten als je instrumenten uitneemt en die aardes voor die instrumenten hangen achter elkaar en zijn dus niet individueel elk met massa verbonden. Eén van die massaverbindingen voor het lampje in mijn eigen kmteller is via een oogje onder dat wieltje dat de klem aandrukt. Je kan dat wieltje en die klem ook in de foto zien zitten (maar deze kmteller heeft daar overigens geen massadraad zitten) Aarding via aparte spades is gewoon beter, maar lang niet altijd toegepast

PS Altijd wat reserve enkele en dubbele female bullits in voorraad houden en wat contact spray.
Alleen reservelampjes en -zekeringen op voorraad houden is op stokoude oldtimers niet voldoende!
cron