Versnellingsbakrubbers

#1
Ik heb ze zelf net vervangen dus voor mij kwam deze instructie te laat maar als je het voor de eerste keer moet doen kan het helpen. Zeker als je onder de auto moet werken zoals ik. Ik kon overigens de 4 bevestigingsbouten aan de versnellingsbak met een steeksleutel wel loskrijgen zonder de bak te laten zakken. De meeste moeite had ik (net als David) om de rubber grommets in de gaten van de butterfly te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=fPxuxvJ ... sell-Wilks

De andere video's zijn (net als John Twist) soms erg handig als je iets de eerste keer moet doen. En wat een plaatje die auto. Die wordt goed gepoetst.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Versnellingsbakrubbers

#3
200121 schreef:
20 jan 2022, 11:21
Ik heb ze zelf net vervangen dus voor mij kwam deze instructie te laat maar als je het voor de eerste keer moet doen kan het helpen. Zeker als je onder de auto moet werken zoals ik. Ik kon overigens de 4 bevestigingsbouten aan de versnellingsbak met een steeksleutel wel loskrijgen zonder de bak te laten zakken. De meeste moeite had ik (net als David) om de rubber grommets in de gaten van de butterfly te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=fPxuxvJ ... sell-Wilks

De andere video's zijn (net als John Twist) soms erg handig als je iets de eerste keer moet doen. En wat een plaatje die auto. Die wordt goed gepoetst.
Deze Engelsman zet altijd lange video's op YouTube waardoor zaken niet makkelijker lijken dan ze zijn en reageert ook snel op eventuele opmerkingen van kijkers zoals ik. Waar je anders over kan denken zijn die sleuven in de butterfly, die je kan aanbrengen om de constructie makkelijker over de tapeinden in de rubbers te krijgen. Haynes laat dat nog weg, omdat toen hun boek gemaakt werd die tapeinden wat korter waren. En dat geeft ook meteen het alternatief aan: laat de ronde gaten zoals ze zijn, maar kort die tapeinden weer zover in dat je de constructie er zonder sleufgaten te maken overheen kan schuiven: eerst aan één en dan aan de andere kant, waarbij het tapeind even wat helpt bewegen. Tweede punt is het weglaten van de tip van John Twist voor het onderste stuk met zijn twee captive nuts, waar de twee bouten inkomen die de gehele bovenliggende constructie naar de crossmember trekken en vasthouden. Die boutafstand is meestal net iets te groot en JT adviseert dan ook met een bankschroef het onderste stuk samen te persen totdat die gaten qua afstand exact overeenkomen met die in de crossmember. Over hoe makkelijk of moeilijk het is om met doppen of ring sleutels de diverse bouten en moeren vast te draaien verschillen de meningen. Met een naar beneden hangende versnellingsbak kan je er gewoon wat makkelijker bij en dan gewoon het meest geschikte gereedschap opzoeken is het devies. Extra gaten in de X member boren is m.i. onnodig

Die 4 dikke bouten waarmee het geheel aan de versnellingsbak wordt vastgezet hebben een zeer grove draad, maar moeten toch héél precies met de hand worden ingedraaid. Scheef erin en je zou de draad vernielen. Anderzijds: zitten ze er eenmaal soepel en diep ingedraaid in dan is het helemaal geen probleem om ze stevig aan te trekken. Op dit punt ben ik het dus niet met die opmerking in de video eens.

Tenslotte: de vier bouten waarmee de crossmember links en rechts aan de dorpel constructies worden bevestigd hebben juist een fijne draad en moeten dus ook met de hand correct in hun gaten met schroefdraad worden ingebracht. Hier is het risico op beschadiging van de draad héél wat groter, dus ook hier met de hand indraaien en pas voor het laatste stuk de doppenset en/óf ringsleutel erop zetten en natrekken...

Overigens: het grootste probleem bij deze klus is nog steeds de beperkte ruimte die je liggend onder de B heb als je niet over een brug beschikt maar dese klus met de wagen op assteunen moet doen.
Vergeleken daarmee is het demonteren, schoonmaken, rubbers vernieuwen en weer inelkaar zetten van deze constructie naar verhouding eenvoudig. Tenminste zo verging het mij jaren terug......

PS Zo mogelijk nog vervelender qua werkruimte is de driestaps revisie van de overdrive als je die liggend onder de wagen moet uitvoeren (zie hiervoor de drie oude, onscherpe video's van JT op YouTube)