Wat voor carburateur op een amerikaanse low compressie motor ?

#1
Recentelijk kwam ik een artikel tegen aangaande carburateur(s) op een - in dit geval latere MGB met lage compressie motor.
Zelf bezit ik een o.a. 78-er amerikaanse spec. MGB met een origineel zeer lage mijlenstand, in Nederland voorzien van een Weber DGV 32/36 en thans een Maniflow uitlaatsysteem.
De auto was eerst een tijd voorzien van een big bore uitlaatssteem en gaf toen 87pk bij een MG clubdag rollenbank test, wat-ie nu geeft is mij onbekend.
Hierbij de link naar het artikel met een vrij verrasende uitkomt tussen dubbele SU's en de Weber DGV 32/36.
https://classicmotorsports.com/articles ... rburetors/

Re: Wat voor carburateur op een amerikaanse low compressie motor ?

#2
87 PK is ook de waarde die de B motor in de lichter getunede Morris Marina TC (twin carb) haalde. Volgens sommigen had dit ietsje minder krachtige B blok een gietijzeren krukas en geen gesmeed exemplaar.
Ook de 78 USA blokken wijken op meer dan één punt af van de beste B blokken in het late chroombumper tijdperk, niet alleen op het compressieniveau, maar ook t.a.v. kleinere poorten in de cylinderkop.
Normaliter zou ik zeggen stop er maar eerst andere zuigers in om de compressie richting de 1 op 9 te krijgen en kijk dan weer. Maar ik weet niet zeker of zo'n USA blok daarmee richting de >= 95 pk gaat

Sowieso heb je vrije tijd snel ingevuld zodra je aan een Weber moet gaan schroeven; SU's zijn gewoon simpeler af te stellen... :-)

Re: Wat voor carburateur op een amerikaanse low compressie motor ?

#3
Ha Don, ik ben tevreden met het vermogen en de prestatie van mijn 78-er met de Weber.
Voor mijn 80er US-LE (ook met low compressie en de originele kop - en origineel lage mijlenstand) heb ik een "bolt on" oplossing toegepast, thans 122pk op de rollenbank.
De intentie van het amerikaanse artikel is bedoeld om aan te geven wat het verschil is op een standaard motor tussen de betreffende carburateurs.
Bijlagen
IMG_8656 (Copy).JPG
IMG_8655 (Copy).JPG

Re: Wat voor carburateur op een amerikaanse low compressie motor ?

#4
Ja, helemaal eens met de keuze voor een turbo oplossing. Het B blok heeft weliswaar een stevige krukas, maar nu eenmaal een slechte ademhaling en daar werkt blazen prima bij.
En dan kom je ook met een enkele, grotere SU uit (HIF44?), dat synchroniseren ben je dan gelijk kwijt.....

Ik vond overigens dat artikel wel verhelderend, ook voor Weber liefhebbers gezien de geringe verschillen, die soms bijna in de meetmarge zaten. Bling bling effect blijft natuurlijk :-)
OverigensL zij die een acceleratiepomp effect op de SU's missen: met SAE 30 monograde olie ipv de 20Weight speciale SU oil of de 20W50: stop er SAE 30 monograde in en je hebt een sterkere zet in de rug

PS 30 Weight olie zit ook in de voorvorken van motoren, als het niet in de automaterialen te vinden is. Zelf vond ik 30Wt op een Limora stand op de British Cars en Lifestyle beurs van al weer jaren terug..
Ik vond die qua acceleratie het beste in mijn B aanvoelen , maar ging uiteindelijk terug naar de wat zuinigere 20Wt ATF oplossing in mijn HIF's. Ik haal nog steeds 1 op 12-13 op mijn zomervakanties in Frankrijk :-D on
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 jan 2022, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wat voor carburateur op een amerikaanse low compressie motor ?

#6
920143 schreef:
14 jan 2022, 16:38
Het is een supercharger, geen turbo Don.
OK, maar blazen doet hij, ook als de aandrijving niet uitlaat-, maar krukas-gestuurd is. Met zo'n loader is Bentley ooit begonnen en ik dacht de MG K3 ook. Naast mij woont de gepensioneerde, vroegere huisarts van me met een Volkswagen Corrado. Hij heeft een poelie verkleind om zijn loader wat meer op te voeren.. Het echte probleem is zijn MCU, waar binnen het Volkswagen concern geen vervanging voor is: soms zet die deze auto stil omdat hij ten onrechte besluit dat de tank leeg is. Na de zoveelse reset van de software kan hij thuiskomen, anders niet. Laten we blij zijn dat we dit soort uitdagingen in de B tenminste uit de weg kunnen gaan.....