Uitlaat MGC GT

#1
Beste allen,
Ik ben toe aan een nieuwe uitlaat voor mijn C GT. Er is momenteel een standaard exemplaar gemonteerd met een voor en achter demper. Ik vraag mij af wat nu de beste optie is voor een nieuw exemplaar. Ik ga uit van een RVS uitvoering, maar wil graag jullie advies qua ‘performance en sound’.

Groet,
John.

Re: Uitlaat MGC GT

#2
Ik heb op een B de RVS Falcon in "bomb" type uitvoering via MOSS E gekocht, zodat er geen dikke middenpot op verkeersdrempels blijft hangen. Ik weet niet of de C daar qua tegendruk mee uit de voeten kan.
Anderen zweren bij Bell uitlaten, die zouden nog iets minder lawaai maken dan de Falcon. De door MOSS E verkochte Tourist trophy heb ik geen ervaring mee noch een mening over

Re: Uitlaat MGC GT

#3
860018 schreef:
29 dec 2021, 11:40
Ik heb op een B de RVS Falcon in "bomb" type uitvoering via MOSS E gekocht, zodat er geen dikke middenpot op verkeersdrempels blijft hangen. Ik weet niet of de C daar qua tegendruk mee uit de voeten kan.
Anderen zweren bij Bell uitlaten, die zouden nog iets minder lawaai maken dan de Falcon. De door MOSS E verkochte Tourist trophy heb ik geen ervaring mee noch een mening over
Ik heb onder mijn B een Tourist Trophy big bore systeem gemonteerd. Mooi donker geluid. Het grote voordeel wat ik van deze demper vind is dat er net als bij Don geen tussendemper zit en hij bij normaal cruisen relatief stil is.
Ga je goed op het gas staan dan laat hij zich goed horen, dit icm met de K&N luchtfilters op de HIF carburateurs.

Of het Tourist Trophy big bore systeem geschikt is voor een MGC durf ik niet te zeggen, de mannen van Moss zullen daar een uitstekend advies over kunnen geven.

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Uitlaat MGC GT

#4
Als je het uitlaat systeem van de C goed wil aanpakken moet je beginnen met het vervangen van de zware
gietijzeren uitlaat manifolds door een maniflow mild steel large bore extractor manifold met een bijbehorende
y piece. Kost ongeveer tezamen 1000 euro. Verdere perfectie is om dit in en uitwendig keramisch te laten behandelen.
Dit voor de meest efficiente afvoer van warmte. Uitlaat manifolds nooit omwikkelen met isolatie band. Er blijft dan veel warmte in de cilinderkop hangen ,waardoor o.a de inlaatkanalen teveel worden opgewarmd. Dit is funest voor een optimale prestatie van de motor. Achter de y piece kun je een RVS enkele pijp MGC big bore uitlaat hangen met alleen
de achterste demper. 350euro. Er zijn ook nog zogenaamde downton systemen met dubbele pijpen. Raad ik niet aan.
Neem veel volume in en kwetsbaar. Montage niet zo eenvoudig als het enkele systeem A.H gebruikt ook zo iets voor de 6 cilinders. Met mijn eigen MGC was het altijd genieten van het super mooie geluid.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 01 jan 2022, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Uitlaat MGC GT

#5
"De beste optie". Daar ga je al :-)

Het hangt er vanaf wat je wilt he. Als je denkt dat meer herrie het rijgenot verhoogd zou ik inderdaad denken aan big bore en 'bomb' middendemper. Ik maak kilometers, en ik werd niet blij van 300 km lang sonore dreun. Op een gegeven moment reed ik met oordoppen in - en dan gaat er iets mis denk ik dan - ik rijdt nu dus (BGT) met de grootste middendemper die ik kon vinden. De einddemper is standaard. Goed onthouden - de einddemper dempt het snerpen, middendemper dempt de brom. Verder heb je schottendempers (boeh!) en adsorptiedempers (jeuh!) - die laatste hebben minder doorstroomweerstand, de eerste zijn goedkoper.

Ga je racen? Dan kan een extractor helpen de laatste pk-tjes eruit te persen, maar als jij bij voorkeur met 70 over een dijkje keutelt heb je daar weer niet zoveel aan. Ik weet niet of de dijkbewoners big bore, extractor en bomb zullen weten te waarderen.

Een RVS uitlaat is een goed idee - die gaat jou overleven.

Succes, de keuze is reuze!

Re: Uitlaat MGC GT

#7
Dank voor jullie reacties! Ik ga de verschillende opties tegen elkaar afwegen. De -immer deskundige en onderhoudende- adviezen van Hans spreken mij zeker aan. Alleen de kosten zijn een behoorlijke drempel. Ik ben tevens in het bezit van een B tourer MK1 en ben er inmiddels achter dat ze, afgezien van het uiterlijk, een totaal ander (rij) karakter hebben. Hans voor mij is nog wel onduidelijk waarom het spruitstuk ceramisch behandeld moet worden. Volgens mij is ook het huidige spruitstuk daarmee behandeld.

Re: Uitlaat MGC GT

#8
Moeten is een groot woord .De keramische techniek is momenteel erg populair en vind zijn toepassing
op uitlaten, zuigers, remklauwen, remtrommels, kleppendeksels, carters en velgen.
In de U.K veel C eigenaren die het toepassen op het maniflow uitlaat spruitstuk .
Het heeft een isolerende werking ,waardoor de uitlaat koeler blijft en een betere vulling van de cilinder geeft.
Maar het blijft een extra.

Re: Uitlaat MGC GT

#9
Hoi John, ik heb op mijn MGC GT in eerste instantie een "Single Box" sport uitlaat systeem gehad.. echter na een X-aantal reisjes in het buitenland heb ik er toch een extra "box" tussen gezet.... het sportgeluid op langere afstanden vond ik echt vervelend en vermoeiend worden...... mijn advies is een dus een systeem met twee dempers (midden en eind). Mocht je vragen hebben dan kun je mij altijd bellen of mailen.
MGA........live it, life's too short not to