Re: Dashpot oil

#4
Het oorsponkelijke advies is om speciale, dure SU dashpot oil te gerbruiken en dat is een monograde SAE20 en en daar kan de veel goedkopere ATF met dezelfde viscositeit ook voor gebruikt worden. Vele jaren later heeft BL de zaak wiilen versimpelen om tot minder oliesoorten op de wagen te komen en dus de multigrade motorolie 20W50 voor te schrijven. Dan hou je alleen nog de schokberekes als aparte oliegebruikers over.

Weet dat Peter Burguess, de ervaren motor tuner voor o.a. de B die 20W50 alleen aanbeveelt voor opgevoerde blokken, normaliter volstaat SAE 20 of bij wat versleten carbs monograde SAE30. Ik heb die laatste variant waar je aankomt wanneer je naar olie voor de voorschobrekers op motoren zoekt gestest. Ik vond die zelf op de British Cars en Lifestyle al weer jaren terug. Deed het bij optrekken nog iets beter dan mijn ATF/SAE20, maar dat ging wel ten koste van de zuinigheid. Ht meest extreme advies komt overigens van John Twist: als enige beveelt hij achteras hypoid olie aan met maar liefts de viscositeit 80W90. Ook eens geprobeerd en snel verwijderd. Nòg onzuiniger dan met die 20W50 die ik ook nog even geprobeerd heb. Mocht je mij niet geloven gewoon alle soorten kopen en maar proberen, olie wisselen kost een kwartiertje max per keer....