Pagina 1 van 1

Achterschokbrekers

Geplaatst: 14 nov 2021, 20:54
door Rutger Gooszen (200121)
Bij het vernieuwen van de bushes van de achterveren heb ik het idee dat mijn Spax dempers niet meer goed werken. Het viel me al op bij een rotonde dat de banden vrij snel gaan piepen dus daar maak ik uit op dat de wegligging minder is en de schokdemper de binnenband niet omlaag drukt.
Hoe kan je testen of een Spax nog goed werkt? Ik kan ze als ze los hangen gewoon op en neer duwen met wat moeite. Helemaal in en uit.

En als ze moeten worden vervangen wat dan te kiezen ? Oliegevulde koni (250 euro) en niet instelbaar. Of Gasgevulde GAZ (200 euro) of nieuwe spax (295) beide instelbaar?

Ja originele armstrong daar zweren sommigen bij maar dat wordt dan totaal 260 euro incl droplinks en ik heb geen inruil.

Iemand een advies?

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 15 nov 2021, 08:58
door Hans Geertse (850008)
Een simpele schokbreker test is om met gemonteerde schokbrekers de wagen boven het wiel met 2 platte handen in te drukken. Bij een goede schokbreker staat de wagen na terugveren direct weer stil. Bij een slechte deint hij na.
Slechte bladveren ,slechte banden en onjuiste bandenspanning spelen natuurlijk ook een rol.

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 15 nov 2021, 10:21
door Don van Riet (860018)
Ik herinner me dat die SPAX shocks gezien hun gaswerking weliswaar sneller reageren, maar veel minder lang meegaan dan die oliegevulde Koni's. Overigens zijn Koni's dacht ik na jaren gebruik wel nastelbaar, maar moet je ze dan aan één einde losnemen om ze te draaien, terwijl SPAX en GAZ die instelling via een instelwiel doen, waarbij de shock gewoon op zijn plek blijft

Zelf zal ik nooit van mijn Amstrong's afscheid nemen, na jaren discussie over telescopische versus armschokbrekers is het nu wel duidelijk dat het oorspronkelijke ontwerp van bladveren met interne wrijving in combinatie met armschokbrekers de beste is en blijft. Heb je daarentegen parabolische veren achter, dan is er aan zwaardere Kon's (helaas) niet te ontkomen.

Als de MG Onderdelendag doorgaat zoals gepland en Andy Jennings nog steeds vanuit Engeland overkomt heeft die vast wat droplinks in zijn sloopbakkken liggen. Duur hoeft dat niet te zijn. Lastig bij alle Amstrong schokbrekers, ook die voor de voorkant, is dat ze allemaal op dit moment niet nieuw leverbaar zijn, Dat laatste bleek ook voor mijn Amstrong aan de voorkant dit najaar zo te zijn.....

PS Schokbreker testen op de achterkant met die veerpakketten met interne wrijving is lastig, die interne wrijving dempt sowieso de beweging al tegen oscillatie. En garages of bandenbedrijven hebben niet langer de juiste testapparatuur voor het testen van klassieke wielophangingen die met bovenstaande rekening houden. Laat staan dat het met de hand de wagen bewegen meer biedt dan een basisgevoel: volgens mij merk je dan alleen wat als zowel de shocks als de veerpakketten aan hun einde levensduur zijn. Shocks losnemen en met de hand in en uit (of op en neer) bewegen geeft m.i. dan nog een betere indicatie..

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 15 nov 2021, 10:55
door Rutger Gooszen (200121)
Bedankt heren. Ik denk dat de originele bladveren er nog onder zitten (5+1) en ga eens meten of de kromming nog klopt maar bij indrukken deint de auto niet. Maar zoals Don zegt zijn die bladveren ook al aardig stijf van zichzelf. Ik hoop er te zijn op9 januari en op zich kosten nieuwe droplinks 40 euro dus dat valt mee. Maar gereviseerde Armstrongs zonder inruil zijn prijzig.
Ik ga me dus nog even verder verdiepen in de mogelijkheden. De auto staat voorlopig toch op poten.

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 15 nov 2021, 20:59
door Rutger Gooszen (200121)
1 spax los gehaald en die kan ik helemaal indrukken en dan gebeurd er niks terwijl ik dacht dat een gasdemper vanzelf uitveert. Een oliedemper niet. Of werkt deze spax als een oliedemper?

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 16 nov 2021, 11:14
door Don van Riet (860018)
Schokbrekers bieden weerstand tegen verandering, maar hebben normaliter geen eigen veerwerking naar het neutrale punt van een wielophanging. Kortom het gaat om dynamische demping en dit principe heeft dus weinig van doen met olie versus gasdempingssystemen. Ook Amstrongs veren niet terug naar een bepaalde stand. De vraag is alleen of die Spax nog steeds direct stevige weerstand biedt tegen snel indrukken..

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 16 nov 2021, 13:35
door Rutger Gooszen (200121)
Het gekke is dat indrukken vrij makkelijk gaat en juist uitveren wat zwaarder. Ik zou andersom verwachten. Ik ga Spax maar eens vragen hoe ik ze kan testen op goede werking

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 16 nov 2021, 20:25
door Hans Geertse (850008)
Alle telescopische schokbrekers veren gemakkelijker in dan uit. Is een samenspel met de veren. Als de bladveer in-veert gaat de schokbreker soepel mee. Als de bladveer weer uit-veert remt de schokbreker dit af [dempen]

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 17 nov 2021, 12:02
door Rutger Gooszen (200121)
Hier het antwoord van Spax:

The best way to test is to turn the adjuster all the way anti clock wise and push the damper in and then turn the adjuster fully clockwise and do the same and there should be a difference in the resistance.
If there is no difference or the adjuster keeps turning and does not stop then the dampers will need to be replaced.

In mijn geval voel ik enig verschil in de twee uiterste standen bij indrukken en bij uittrekken is het wat duidelijker dus ik vermoed dat ze niet meer al te best zijn en mijn adjuster draait clockwise eindeloos door.

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 30 nov 2021, 14:43
door Rutger Gooszen (200121)
Inmiddels heb ik na het vervangen van de bushes en rubbers op de achterveren nu nieuwe KONI dempers gemonteerd. Ingesteld op de laagste weerstand zijn ze wat stugger dan de Spax dempers qua gevoel. Komend voorjaar maar eens kijken wat dit op levert. Gekocht bij WINPARTS voor een mooie prijs.https://www.winparts.nl/productpage/ond ... 1.html?v=b

Re: Achterschokbrekers

Geplaatst: 30 nov 2021, 16:22
door Don van Riet (860018)
Gefeliciteerd, aamgezien die SPAX shocks volgens jou al niet meer goed werkten zijn dat m.i. niet de juiste referentie om de Koni's mee te vergelijken.
Winparts heb ik overigens goede ervaring mee, zij leveren bijvoorbeeld de bekende en perfect werkende MANN oliefilters W961/1 voor onze MGB tegen een lage prijs :-D on