Ongelofelijk fors olieverlies uit de versnellingsbak op vakantie in Frankrijk: meer ervaringen als deze?

#1
In 2018 heb ik in mijn B zowel een nieuwe I.S. ruilmotor gemonteerd gekregen, als tegelijkertijd is ook de 4 sync/OD bak oliedicht gemaakt. Ik had eerder zelf de achterste seal op de OD niet helemaal recht erin gekregen, onder de wagen liggen was niet voldoende om er goed bij te kunnen. De eerder optredende olielekkage was door mijn ingreep zelfs verergerd en verdween nu. Vanaf dat moment tot dit voorjaar bleef vanaf sept 2018 de peilstok op high staan en dat daalde niet meer. Dat die eerste IS motor zijn achterste freezeplug eruit drukte en uiteindelijk door een tweede exemplaar is vervangen had verder geen invloed op die bak natuurlijk.

Deze zomer een heel ander verhaal: halverwege de rondtocht door Frankrijk na zo'n 1000mijl ging de OD eerst traag inkomen en vervolgens weigeren om überhaupt actief te blijven: de peilstok was helemaal droog en pas na bijvullen op de low stand kwam de OD terug en later heb ik het niveau nog naar het high teken teruggebracht. Bij terugkomst thuis na ruim 2900km waren er 3 liter olie in gegaan om werkend thuis te komen. :-(

De laatste IS motor deed het overigens uitstekend: over diezelfde afstand bleek bijna 1 liter olie bijvullen genoeg, zo'n laag gebruik heb ik nooit eerder meegemaakt, ook niet op mijn twee Gold Seal blokken na inrijden
Omdat ik het motorolieniveau altijd exact op het max streepje heb bijgevuld kan het hoogstens nog minder worden bij vullen tot middenin de min-max range ;-)

Coen Kymmel heeft zo'n lekkage nog nooit eerder meegemaakt, één van jullie wel? Sowieso gaat de B terug naar hem voor nader onderzoek om te zien waar dat lek nu zit, wéér op die seal (NKC39A) of juist elders?
De beruchte filtergasket op de OD zweette iets, maar dat ben ik gewend en na het afvegen ervan kwam daar althans de olie niet terug. Alles was naar de achterzijde geblazen, de voorkant was droog aftapplug incluis

Re: Ongelofelijk fors olieverlies uit de versnellingsbak op vakantie in Frankrijk: meer ervaringen als deze?

#3
110183 schreef:
21 sep 2021, 13:57
Bij het vervangen van de achterste keerring, jaren en duizenden km's geleden, heb ik wel een speedy sleeve op de flens getikt. Het is nog steeds dicht. Als jouw lekkage vanachter zit, zou je dat kunnen proberen. Moet wel die ***moer weer los!
Gr. Steef.

Steef, ik moest hem zelf eerder loskrijgen door een exacte maat Imperial dop met verlengstuk erop te zetten en met draaiende motor even de koppeling op laten komen: "freed with a bang" tegen de tunnel werkte
Herinner me niet meer of dat in zijn in de één of de achteruit was, ik checkte wel vooraf of de draairichting zonder dop wel klopte. Op zo'n manier ook weer vastzetten vond ik toen al te gevaarlijk..

Volgende week woensdag gaat hij bij Coen de brug op, dat is veel makkelijker werken natuurlijk :-)

NB Had ik de bak ooit bij mijn seal vervanging kunnen laten zakken door het lossen van de achterste crossmember, had mijn 1000 Watt electrishe slagmoersleutel hem ook wel losgekregen.
Nu lag ik al met mijn gezicht te dicht op de wagen. nòg hoger optillen van de B in mijn kleine garage durfde ik niet meer aan. En speedy sleeves had ik niet in huis, nog steeds niet overigens

NB2 Dat lossen van moeren en bouten met motorkracht kan je ook gebruiken op de crankbolt, met een ringsleutel erop en een draaiende startmotor knalt die ook subiet los

Re: Ongelofelijk fors olieverlies uit de versnellingsbak op vakantie in Frankrijk: meer ervaringen als deze?

#4
Opgelost door Coen vanmorgen: de fiberring tussen de afsluitende wartel onder de overdrive klep lekte fors bij draaiende achteras en een dus werkende oliepomp. Simpel aantrekken van die wartel en weg was de lekkage. Dit lijkt sterk op mijn ervaring met lekkende fibberringen tussen holle bout, banjo en het pomphuis van mijn Hardi benzinepomp bij de laatste APK. Natrekken van de holle bout was nodig om afkeur te vermijden. Voor dit laatste was iknet eerder, op de MG onderdelendag van 2019 al eens gewaarschuwd door de specialist van allerlei benzine zaken waaronder ook die firberringen die z.i. van inferieure, Russische kwaliteit zijn tegenwoordig. Die fiberring op de OD kwam een paar jaar geleden mee met een bestelling bij MOSS E voor allerlei OD onderdelen in 2017 (of 2018?). Ik vond toen de bestaande koperen pakkingsring maar zozo en wilde hem niet "annealen" of uitgloeien, dus monteerde ik -MOSS vertrouwend- de nieuwe fiberring. Dit blijkt dus achteraf gezien een hardstikke foute beslissing te zijn, ook al omdat Coen eind 2018 de bak wel helemaal had nagekeken en van een nieuwe seal op de aandrijvingsas had voorzien, maar verder niets vond. Van zijn sept 2018 ingreep tot aan voorjaar 2021 was er ook 0,0 lekkage op de bak/OD
Zie de foto met de oorspronkelijke, wat beschadigde koperen pakkingsring links en rechts de nieuwe fiberring die ik helaas toentertijd koos (ik koop dit soort pakkingen altijd dubbel) er naast
Koperen en fiberr ringen
Koperen en fiberr ringen
PS Inderdaad had ik die wartel zelf wel op mijn vakantie kunnen natrekken (ik kon daar nèt bij), maar zolang de wagen stilstond kwam er natuurlijk geen olie uit komen druppelen .....
Veel MGB bezitters weten niet dat zowel deze wartel als de solenoid cover bij stilstand van de wagen bij losnemen géén olieverlies veroorzaken. Dus die koperen ring kan tzt zelfs nog gewoon terug
cron