In ons lijfblad stond dit keer een met prima foto's verluchtigde beschrijving van het inregelen van carburateurs van het HS of HIF type. Nu dit soort scherpe foto's op deze site niet (meer) mogelijk zijn is het blad zo een waardevolle aanvulling op de teksten. Goed bewaren of scannen zou ik zeggen.
Twee zaken wil daar nog tekstueel aan toevoegen:
- geadviseerd wordt één Colortune bougie te kopen en die beurtelings in cylinder 1 of 4 te schroeven, vermoedelijk vanwege die hoge prijs van 40€ het stuk (ik heb er ooit 23 Nfl per stuk voor betaald!).
Toch heeft het aanschaffen van twee Colortunes tegelijk wel degelijk zin en dan kan je ze in cylinders 2 en 3 ingeschroefd prima vergelijken bij het instellen van de basis mengverhouding en het effect bij het gas geven. Geef je gas dan moeten beide bougies tegelijk naar oranje rood verkleuren, zo niet dan kan het twee dingen betekenen: de oliegevulde dempers dempen ongelijk, of de twee veren in de klok die de pistons de tegendruk geven zijn niet gelijk meer. Natuurlijk uitgaande van correcte balancering vooraf met een Gunson carb balancer (primitief apparaat, maar hij werkt best aardig). Door het los schroeven van de twee dempers en de pistons ongedempt laten opkomen dan wel het evt verwisselen van die dempers kan je de eventuele ongelijkheid ervan vaststellen. De veren moet je gewoon naast elkaar leggen: zijn ze onbelast al ongelijk in lengte, sowieso gewoon vernieuwen.
- stel je de praktisch gelijke cylinders 2 en 3 resp op carb voor en achter goed gelijk, kom je bij cylinder 1, de koudste lokatie in de motor nog wel eens een iets donkerder bougie, dus wat rijker, tegen en cylinder 4 is daarentegen weer iets heter en dus de bougie lichter van kleur. Bij witgrijs op bougie in nr 4 moet je dan toch in beide carbs iets rijker instellen. Wat te donkere nr 1 kan je accepteren.
- die lijsten van carb-types en naalden over de jaren heen zijn sterk wisselend: zoals altijd had BLMC/Leyland er een handje van steeds wisselende combi's in te bouwen. Mijn begin 72 B met HIF zou dus AAL naalden moeten hebben, maar had van oorsprong ACD naalden (inmiddels heb ik die wel naar AAL omgezet). Ook over de naaldtypes bij K&N filters wordt heel verschillend gedacht: vroeger was AAA absoluut aanbevolen, tegenwoordig zie je ook wel AAU en AAL adviezen (ik probeerde na die ACD's op klassieke filters ooit AAA, toen AAU en nu dus AAL op K&N filters). Het type luchtfilter om de filters heen heeft een invloed op de temperatuur van de aangezogen lucht, vooral bij warm weer en stationaire loop: de oude toeters zuigen kouder aan dan de platte K&N's of die taartvormige idem. Je kan dus ook K&N 's kopen die in de oude toeters passen en dan ben je dat effect kwijt. Nog fraaier is een eigen constructie voor het aanzuigen van koudere lucht vanuit de ruimte vóór het radiateurschot.
Voor hen die de URL over de afstelling van vlotters op HIF's niet uit ons blad willen overtypen maar direct willen aanklikken: http://www.youtube.com/watch?v=vPCfwkIdWpc
NB Misschien oppert iemand nog de mogelijkheid van klemmende pistons bij ongelijk opkomen? Volgens mij merk je dat al bij het los nemen van de klokken en lichten van de pistons, dus vóór die afregeling.
2 colortunes ipv 1 en nog zo wat carb tips
#1
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 29 apr 2013, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.