Vreemd probleem koplampen

#1
Hallo,
Onze MGB GT uit 73 heeft een vreemd probleem met de koplampen. Ik zal het beschrijven:
- normaal licht en stadslicht werkt prima.
- zonder de lichtschakelaar op normaal licht werkt het Signaallicht ook goed.
- met normaal licht aan, gaat het mis met het signaallicht en het groot licht. De koplamp rechts
gaat dan zachter branden en het lijkt er op dat het
normaal licht gaat dimmen.
- de stuurhandel is qua kontakten schoongemaakt
en de massa van de rechter en linker koplamp is bij de aansluiting goed.
- het vervangen of controleren van de lamp zelf lukt me niet. Het is erg lastig de chromen ring er af te krijgen.
- links werkt alles goed. De linker koplamp is vanaf rechts doorverbonden, dus de stuurschakelaar lijkt goed te werken.

Wie heeft er tips voor het electrische probleem en het verwijderen van de koplampring?

Alvast hartelijk dank.

Re: Vreemd probleem koplampen

#2
Hallo Arnold,
Dat je die koplampringen niet loskrijgt is geen probleem, je lampen doen het immers
-als je de lichtschakelaar aanzet doet je dimlicht het
-Als je het lichtsignaal bij uitgeschakelde verlichting bedient doet het grootlicht het
dus die lampen op zich doen het.
Stroomloopschema verlichting MGB.jpg
In bovenstaand figuur zie je het zogenaamde stroomloopschema voor de verlichting van een MGB uit 1969.
Dat van jou is een beetje anders maar niet veel
-De bruine draad die van de ingaande kant van de zekering naar het lichtsignaal gaat, zit bij jou aan de andere kant van die zekering en is paars
Bij jou is het lichtsignaal dus gezekerd.
-Dimlicht/grootlicht en lichtsignaal waren in 1969 nog gescheiden, bij jou zit dat in één unit, maakt voor de functie ook niet uit.

Je ziet dat gewoon groot licht en lichtsignaal elk hun eigen voeding hebben
-Lichtsignaal rechtreeks vanaf de zekering, in 1969 bruin en bij jou paars
-Grootlicht via een blauwe draad vanaf de lichtschakelaar, dat is bij jou ook nog steeds zo

Dan komt er een punt in de beschrijving dat ik niet helemaal begrijp.
Als je grootlicht inschakelt brandt dimlicht niet, ik neem dus aan dat je bedoelt dat rechts grootlicht dan zachter brand dan links
Als je lichtsignaal geeft dan lijkt het of dimlicht zachter brandt bij ingeschakeld licht
Begrijp ik dat goed?

Welllicht kun je het volgende testen voor we verder gaan.
1) kijk naar het blauwe grootlichtlampje op je dashboard, is daar ook verschil in felheid tussen alleen lichtsignaal bij licht uit en omschakelen van dim naar groot licht of niet.
2) Wat gebeurt er met je achterlichten, als je groot licht inschakelt of lichtsignaal geeft bij ingeschakelde verlichting ?
3) Als je het lichtsignaal bedient bij ingeschakeld grootlicht, wat gebeurt er dan ? (je voedt op dat moment grootlicht van twee kanten)

Op basis van je resultaten kunnen we verder zoeken.
Onderstaand nog een wat duidelijke bedradingsschema van de lichtinstallatie van een latere MGB
Schema Licht MGB laat001.jpg

Re: Vreemd probleem koplampen

#4
Hallo Bert,
Bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ik ga vanavond verder op onderzoek. Het antwoord op je vraag klopt. Zo is het.

Nog even een aanvulling. Het vreemde is dat bij koplamp 8, links, alles goed gaat en bij 9, rechts, niet. Terwijl deze aan elkaar zijn doorverbonden. Die doorverbinding is overigens door de vorige eigenaar vernieuwd en ziet er ook na doormeten goed uit. Dus vandaar dat de verbinding naar lamp/fitting verdacht is.

Re: Vreemd probleem koplampen

#5
Arnold,
Jouw beschrijving wijst wel heel duidelijk op de lamp zelf. Als er bij een duplo lamp één  gloeidraad breekt, kan het voorkomen dat hij de andere gloeidraad raakt, wat jouw verschijnsel zou verklaren.
Je zult  dus toch de sierring moeten verwijderen.
Bij mij lukt dat, door de ring krachtig naar boven te duwen en dan bovenaan met een plastic spaan los te wrikken. Daarna de lampunit losnemen en de lamp wisselen.
Groet, Steef.

Re: Vreemd probleem koplampen

#6
Hallo Bert en Steef,
Dank voor het antwoord. Die ring lijkt me nog wel een lastig ding. Bij mijn oude Amazon was er een schroef aanwezig. Misschien iets voor een modificatie?

Dan nu antwoord op de vragen van Bert.
1- ik zie geen noemenswaardig verschil bij het blauwe lampje.
2- bij de achterlichten is geen verschil te zien tussen de bediening.
3- hier treden dus de verschillen op. Met de handel aan het stuur is bij ingeschakeld dimlicht dus te kiezen tussen groot licht, van je af duwen, en signaal licht, naar je toe. Voor beide tegelijk is dus niet te kiezen.
Links gaat dus gewoon goed en rechts doet raar, terwijl ze op dezelfde voedingswinkels zitten.

Ik probeer nu eerst de ring te verwijderen en dan meld ik me weer. Dank beide.

Re: Vreemd probleem koplampen

#9
Je kan alleen lampen of gloeidraden er in tegelijkertijd laten branden als je relais toepast en op hun spoelen koppelt. Een tip van Astley de bekende boekenschrijver over electricals in de MGB. Op die manier hou ik bij ver grootlicht via een diode ook het relais voor gedempt grootlicht geactiveerd. Gedempt groot activeert omgekeerd het veraf circuit niet door die diode. Wellicht gaat dan de H4 koplamp korter mee; nog niets van gemerkt overigens. Ook rij je maar zelden met veraf groot is mijn ervaring.

Chromen ring gaat er simpel af als je van een verfblik opener of een schroevendraaier het uiteinde kort ombuigt. Onderaan de ring omhoog steken met dat einde achter die ring en dan het gereedschap naar je toe trekken. De ring komt simpelweg los op die manier. Zie ook recente JT video op Youtube