Motornummer

#1
Hallo,
Een motornummer in een mgb GT die ik op het oog heb, heeft het nummer 48G 756ER 48908.
Blijkbaar is dit een fabrieksrevisie van BMC en een Gold Seal versie. Over het deel 756 in het nummer kan ik niets vinden.

Heeft iemand een idee? Google geeft geen uitkomst.
Met welk type 18.. motor is deze te vergelijken?
Het gaat om een MGB GT uit 8/1973 MKIII.
Groet. Arnold.

Re: Motornummer

#2
Ik kon wel wat googelen
Volgens de tabel die ik vond op de MG experience site waren er 48 G Gold seal engines met code 736 en 755 die leken op jouw code
756 kwam in de tabel niet voor.
Code 736 was een amerikaanse lage compressiemotor. Code 755 een hoge compressiemotor
Beide 5 maal gelagerd
D9AFA15A-26AB-4614-A2E9-CE2174FB4154.png
Hoop dat de tabel is meegekomen

Bert

Re: Motornummer

#4
210078 schreef:
02 aug 2021, 08:58
Dank je Bert. In deze tabel komt ie idd niet voor. Dat is ook het vreemde.
Dus het raadsel is nog niet opgelost.
Sowieso heb je de zekerheid dat dit een Gold Seal ruilmotor is; misschien heeft Clausagher dit specifieke nummer toentertijd niet gevonden.
Zelf heb ik jarenlang een 48G733 blok gehad en daar waren twee opties voor (die ER had ik er niet tussen staan). Compressiemeting bevestigde dit: met 170-175psi duidelijk een HC type
Overigens had men bij die Gold Seal business toch al de neiging de 18V blokken te richten op wat tussen 1971 en 1973/74 in Europa bij HC blokken gebruikelijk was, misschien past ook dat 756 nummer hier prima bij.

Re: Motornummer

#6
210078 schreef:
02 aug 2021, 13:41
Dank je Don.
Geen dank. Ik heb Clausagher nog even uit de boekenkast gepakt. Die tabel die ook hier verschijnt bevat alleen de meest voorkomende motornummers staat in zijn tekst. Verder zijn er bij het maken van Gold Seal motoren binnen die 48G reeks ook blokken van niet MG's gebruikt, zoals van Sherpa van's en Marina's uit de UK en kortstondig zelfs de USA of Australie. Sommige kregen daar nog een letter bij om dat duidelijk te maken. E staat dan voor een Marina blok dat oorspronkelijk een enkele carburateur had, maar als TC ook een versie kende met een dubbele SU (87 pk dan, die 94/95pK van de MGB werd in de Matina TC niet gehaald). In de Marina zat trouwens normaliter een mechanische benzinepomp meen ik me zo te herinneren en daar zat op het blok ook een aandrijving voor. Verder had het Marina blok als kostenbesparing vaak geen gesmede, maar een gegoten krukas. Volgens sommigen zou dat verschil in de praktijk niet merkbaar zijn, hoewel dat terugtunen naar 87pK daar wel aan doet denken ..

Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid een tweedehands 45D ontstekings unit uit een Marina TC op mijn B gebruikt tot hij te veel versleten raakte en bleef hangen op tussenstanden.

PS Die dubbele letters ER staan nergens bij Clausagher uitgelegd, daar moet ik je dus het antwoord schuldig op blijven, een gokje: Revised blok uit een Marina, gezien die pomp?
Misschien kom je daar nog wel achter als je Engelstalige sites rond wagens als deze gaat bezoeken, ik heb helaas dat artikel over de Marina in mijn "Practical Classic Magazine" abonnement overigens niet bewaard

Re: Motornummer

#7
Dag Don, ik ben wel tegengekomen dat een Marinablok niet zo maar past. Er zijn dan aanpassingen nodig o.a. aan de ophanging van het blok. Die heb ik niet gezien.
Het belangrijkste is dat het een goede originele Duitse auto is met een geldige TUV.
Hij rijdt erg goed, de overdrive werkt prima, de oliedruk is prima en de compressie ook.
Dank je voor het uitgebreide speurwerk.
Groet. Arnold.

Re: Motornummer

#8
210078 schreef:
02 aug 2021, 16:29
Dag Don, ik ben wel tegengekomen dat een Marinablok niet zo maar past. Er zijn dan aanpassingen nodig o.a. aan de ophanging van het blok. Die heb ik niet gezien.
Het belangrijkste is dat het een goede originele Duitse auto is met een geldige TUV.
Hij rijdt erg goed, de overdrive werkt prima, de oliedruk is prima en de compressie ook.
Dank je voor het uitgebreide speurwerk.
Groet. Arnold.
Nagekomen bericht Arnold: over één zinsdeel had ik in Clausagher heengelezen: "als er op een 18V blok een nummer wordt aangetroffen dat NIET in de tabel voorkomt dan komt dit Gold seal block uit een Sherpa of Marina". We hebben dus niet over die andere blokken als de eerdere GD.
cron