Beveiliging en onderhoudskosten

#1
Wij zijn momenteel op zoek naar een MG B GT, en vroegen ons of of iemand hier aan kan geven waar je ongeveer rekening mee moet houden qua onderhoudskosten (bij aankoop van een goed onderhouden auto).

Daarnaast willen we graag weten of er manieren mogelijk zijn om deze auto's te beveiligen tegen diefstal. Heeft iemand daar tips voor?

Ook tips over de aankoop van een MG B GT zijn welkom!

Re: Beveiliging en onderhoudskosten

#2
Onderhoudskosten kan ik me maar beter niet aan wagen, ooit had ik over 30 jaar gemiddeld Nfl 250/maand uitgerekend, maar daarin waren de piekbedragen voor één nieuwe motor en restauratie in weg gemiddeld. Haal je de megaklussen eraf, doe je zelf klein onderhoud kom je veel lager per maand uit en is een paar honderd Euro per jaar aan APK + onderdelen voldoende. Daar zitten de wegenbelasting en verzekering niet in...
Uiterlijk elke 7 jaar moeten alle banden vernieuwd worden, reken op 300-400 Euro extra. Een garage vinden die een MG kan onderhouden wordt overigens inmiddels een lastige klus, de vaardigheden worden schaars

Beveiliging begint met naast het stuurslot een extra slot op het stuurwiel naar de koppeling toe als optische waarschuwing en een hoorbaar alarm dat afgaat bij het openen van deuren. Verdere stappen zijn mogelijk door het aanbrengen van een verborgen schakelaar op de benzinepomp of zelfs een totale onderbreking van de accuvoeding. Dan nog kunnen ze nog steeds een oldtimer wegslepen richting een oplegger, zie wat video's op YouTube als je niet meer rustig wil slapen. Altijd een hotel onderweg met afgesloten parking nemen en 's nachts liefst niet alleen in een stad laten staan. Soms kan je niet anders in een stadsgarage. Op campings alleen plaatsen nemen waar de wagen bij kan staan. Grappig genoeg is een open wagen in Italië minder riskant als ze hem maar een "bella machina" van een liefhebber vinden ipv een kostbaar vervoermiddel.

Ooit had je een duur systeem dat na één keer remmen alle remmen keihard op slot zet, ik weet niet of die modificatie nog leverbaar is. Zelf heb ik uiteindelijk die benzinepomp schakelaar niet langer gebruikt: het gebeurt subiet dat je dat een keer vergeet en dan sta je stil op een kruispunt. Last but not least: die wielklemmen die ook op caravans worden gezet kan je ook nemen, ze nemen wel meer ruimte in, maar daar kan je zelfs het afslepen van de wagen mee verhinderen. Er zijn all risk verzekeringen die ook diefstal afdekken, ik heb alleen WA + rechtsbijstand en de oude Postbank/NN terughaal regeling bij pech in 2019 gebruikt (uitvoering via ANWB). Toen kon je die bij je doorlopende annuleringsverzekering automatisch meekrijgen, op nieuwe polissen zal dat wel niet meer zitten. De KNAC haalt overigens altijd de oldtimer terug, ANWB zelf overigens niet

PS Diefstallen op oldtimers schijnen vooral in Engeland een probleem te worden, hier treft het goedkopere wagens als de MGB nog niet. Heb je daarentegen een Jaguar XK of E type is ook hier diefstal nooit ver weg
Overigens gold dat voor Mercedes cabrio's al vele jaren: die gingen vroeger al van Ticino Zwitserland al niet de grens met Italie over wegens diefstal op bestelling (nu inmiddels richting Midden Oosten) :-(

PS2 Sinds er slijpschijven op accu's te koop zijn, zijn vele antidiefstal maatregelen véél te snel te verwijderen, jammer maar waar. Ik heb overigens op de Rostyle wielen extra wheellock moeren zitten Ooit zag ik voor mijn toenmalige flat 's ochtends vroeg een Volkswagen GTI op stenen staan: 's nachts waren daar alle lichtmetalen wielen vanaf gehaald. Zoiets werkt sterker op je eigen instelling dan een advertentie

Re: Beveiliging en onderhoudskosten

#3
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Gezien het onze eerste oldtimer is zullen wij maar wat meer opzij zetten het eerste jaar als ik het zo hoor. Echt heel handig zijn wij (nog) niet.

Qua beveiliging neig ik voorlopig naar een stuurslot. Misschien nog een GPS tracker tzt. De benzine onderbreking is zeker iets wat ik ook zal vergeten, dus dat is dan misschien niet z'n goed idee. Verder goede tips voor de vakanties. Daar had ik zelf nog niet over nagedacht.

Bedankt voor je tips en informatie en de tijd die je er in hebt gestopt, zeer nuttig allemaal.

Re: Beveiliging en onderhoudskosten

#4
210131 schreef:
18 jul 2021, 10:11
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Gezien het onze eerste oldtimer is zullen wij maar wat meer opzij zetten het eerste jaar als ik het zo hoor. Echt heel handig zijn wij (nog) niet.

Qua beveiliging neig ik voorlopig naar een stuurslot. Misschien nog een GPS tracker tzt. De benzine onderbreking is zeker iets wat ik ook zal vergeten, dus dat is dan misschien niet z'n goed idee. Verder goede tips voor de vakanties. Daar had ik zelf nog niet over nagedacht.

Bedankt voor je tips en informatie en de tijd die je er in hebt gestopt, zeer nuttig allemaal.
Graag gedaan. Overigens zat in die guldenstijd de verzekering en wegenbelasting er in begrepen en nu de verzekering niet meer in de jaarlijkse Euroschatting. Wegenbelasting op mijn1972 wagen verviel ooit 25 jaar na dato al. Eerder, toen ik nog wel moest betalen schorste ik elke winter. Casco verzekering heb ik zelfs na mijn grotere restauratie in 1986 nooit genomen: de taxatiewaarde van 15000 gulden leverde een forse premie op. Tot voor kort waren de tweedehands prijzen van de GT veel lager dan voor de Tourer, maar inmiddels stijgen die snel, zeker voor chrome bumper wagens. Veel succes met het vinden van een goed exemplaar met onderhouds- en/of restauratie documentatie..