Re: verbetering dashboard verlichting

#3
ik heb de mijlenteller en de toerenteller jaren geleden bij Willems in Venray laten reviseren ,en daar behandelen ze de behuizing van de meters ook ,met goed resultaat , kreeg er ook een advies bij om ledlampjes te monteren ,inmiddels gedaan wat wel een verbetering gaf ,maar geven naar mijn gevoel nog geen helder resultaat .het betreft hier een "64 MG.B

Re: verbetering dashboard verlichting

#4
920143 schreef:
10 jul 2021, 22:43
Beste Wim, ik heb weleens topics gezien over het aan de binnenzijde van de odometer (kilometerteller in Nederlands) en toerenteller wit te verven uiteraard is demontage/montage van de klokken noodzakelijk.
Zelf geen ervaring mee eerlijk gezegd. Ik geloof dat Don van Vliet dat heeft gedaan.
Don van Riet (ik dus) had al interne geverfde instrumenten, maar die boden maar weinig soelaas. Wat wel degelijk hielp was de overstap naar passende LED's. Eerst de meest bekende vorm de zgn Lionel E10 met 50 Lumen. Zijn warmwit als kleurtemperatuur en die voor de kilometerteller moet met een tiewrap verhinderd worden te ver naar binnen te gaan. Toen vond ik zgn "torchtype" LED's met maar liefst 200Lumen!
Wel wat kouder van kleur, ze zijn wat aan de blauwe kant. Alle instrumenten daarmee uitgerust, maar het lampje in de sigarettenaansteker laten zitten, een lamp kan beter tegen de hitte.

Met deze opzet ben ik langer tevreden en de rheostat heeft nog een klein beetje invloed op de lichtregeling (die toch het beste op max kan blijven staan)
Torchtype LED met 200 Lumen
Torchtype LED met 200 Lumen
torchtype LED.jpg (12.05 KiB) 5290 keer bekeken


De gewone Lionels zien er zo uit
Gewone Lionel LED met 50 Lumen
Gewone Lionel LED met 50 Lumen
LED Bulbs X5.jpg (35.63 KiB) 5290 keer bekeken
En het lichteffect met door het vuil op de glazen wat gekleurde effect op de instrumenten (km teller was al schoon gemaakt)
Het totale effect met de Torchtypes
Het totale effect met de Torchtypes
IMG_1564.JPG (165.58 KiB) 5290 keer bekeken

Re: verbetering dashboard verlichting

#6
920246 schreef:
12 jul 2021, 20:34
wat een verbetering deze oplossing van jou , kunnen deze ook van toepassing zijn voor mijn MG.B met plus aan massa , en wil je mij de site aangeven waar ik deze lichtbommetjes kan bestellen ?
ik heb die mindere soort er in zitten ,en deze geven geen waar voor hun geld.
Helaas niet, die torch types en ook de oudere Lionels heb ik steeds via een spotgoedkope HongKong leverancier besteld die onder de naam magnolia handelde. Onvindbaar inmiddels... :-(
Plus aan massa vergt special types overigens, want alle goedkopere zijn voor min aan massa gemaakt. Ik herinner me uit Porter's boek dat omzetting naar min op massa alleen de tach raakt, vrij simpele klus dus.

Probeer Classiccarleds in the UK eens, Brexit hindert enorm de leveringen vanuit de UK, maar zij zijn wel de beste (en dus duurder): https://www.classiccarleds.co.uk/
Omdat inmiddels vanaf 1 juli verzending vanuit elders in de wereld niet meer gratis is en er ook geen grensbedrag voor invoerrechten meer bestaat worden Chinese opties sowieso al wat duurder

PS als je ook de richtingaanwijzers op LED overzet, heeft deze leverancieer daar de beste electronische flashers voor. Ook weer met min aan massa, dus je zal een keer over moeten.
Hopelijk heb je geen dure electronische ontsteking met plus aan massa gemonteerd ...

Re: verbetering dashboard verlichting

#7
ik heb de alle lampen ,ook de richtingaanwijzers plus knipperautomaat ,laten veranderen in led verlichting ,plus aan massa , .Een wereld van verschil ,ook de remlichten ,je wordt nu echt gezien !!
deze techneut die mij geholpen heeft woont in Huissen , ook op internet te vinden genaamd : HARRIE ABC.nl .je kunt bij hem aan huis komen om de boel te laten installeren ,een aanrader.

Re: verbetering dashboard verlichting

#9
Van de week zag ik in mijn Practical Classics Magazine een nieuwe type LED vermeld dat één op één de lampjes in alle instrumenten kan vervangen. Ze zouden ook het eerste type zijn dat zich gewoon met de bestaande rheostat in helderheid laat regelen. Ze zijn in warm wit, ivoorwit, ijsblauw en groen leverbaar tegen de forse prijs van zo'n 60 UK Pounds per 8 stuks (zonder P&P). Ik dacht ook leverbaar voor + accu aan massa

Ik zocht e.e.a. dit weekend nog op, zie: https://www.bettercarlighting.co.uk/index.php? Ik zag niet meteen deze set, ze moeten onder "dimmable LED dashlighting bulbs pack of 8": UK Pounds 59,99 staan
Wel vond ik deze voor jouw positive earth versies per 8 in wit (nu ex VAT voor 45 Pond) https://www.bettercarlighting.co.uk/ind ... oductId=85

PS Er stonden helaas nergens Lumen waardes bij voor dit type Veel succes met het zoeken.......

Re: verbetering dashboard verlichting

#11
060073 schreef:
06 okt 2021, 20:17
Hallo Don, Wim, Ik heb de leverancier van bovenstaande leds gevraagd naar het aantal lumen; dit kon hij niet geven maar schreef wel dat de opbrengst 2,5 x zo groot was als de bekende Lucas lampjes.


Zegt weinig, onze ogen werken logaritmisch dus lineair 2,5x zegt niet veel i.v.m. met die nogal doffe OEM lampjes Ik vond 50 Lumen voor de E10 Lionels eerst prachtig, tot ik die 200Lumen torch types vond