MGB remmen

#1
Mijn nieuwe MGB 1974 heeft net als de andere 2 MGB's (1972 en 1969) erg slechte remmen. Bij alle 3 de auto's lukt het niet om een noodstop te maken met blokkerende wielen. Is dat een "kwaal" van de MG's voor 1975 (geen rembekrachtiger) of heb ik toevallig 3 auto's gereden waarbij het remsysteem niet goed meer is.
Wat het probleem ook is, ik wil betere remmen hebben. Wat zijn dan de te volgen stappen? Eerst huidige systeem schoonmaken/ontluchten of de huidige remcilinder vervangen door een 1975+ bekrachtiger?

Groeten,
Roger

Re: MGB remmen

#2
Controleer als eerste de remschijven .Nog voldoende dikte. Fris oppervlak. Verouderde schijven vertonen bij ouder worden een z.g.n. glass bore,een harde laag oppervlakte. Controleer de gangbaarheid van de remzuigers ,juiste montage
en geen roestvorming op de zuigers. Monteer kleinere remcilinders op de achterremmen. B.V. van een mini.16mm.
Je krijgt dan meer rem druk aan de voorkant. Je lost dan gelijk een van de fundamentele fouten van de MGB op.
N.l teveel remdruk aan de achterkant. De laatste paar jaar monteer monteer ik EBC yellow stuff remblokken.
Daarmee heb ik al diverse MGb.s met slechte rem werking aan het remmen gekregen.
Ook HAWK rem blokken doen het goed ,maar zijn behoorlijk aan de prijs.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 14 jul 2021, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MGB remmen

#3
850008 schreef:
08 jul 2021, 19:06
N.l teveel remdruk aan de achterkant. De laatste paar jaar monteer monteer ik EBC yellow stuff remblokken.
Daarmee heb ik al diverse MGb.s met slechte rem werking aan het remmen gekregen.
Ook HAWK rem blokken doen het goed ,maar zij behoorlijk aan de prijs.
Is die verbetering alleen door het plaatsen van andere remblokken? Of i.c.m. de mini remcilinders?

Re: MGB remmen

#4
In bijna alle gevallen door het plaatsen van de EBC yellow stuff. De rest draagt natuurlijk ook bij, maar heeft gevoelsmatig
minder impact. De kleinere remcilinders dragen meer bij aan veiliger remmen. Een rem bekrachtiger hoort ook in dat rijtje. Je kunt ook nog EBC yellow stuff V8 blokken monteren.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 09 jul 2021, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MGB remmen

#5
Harder aangrijpende remblokjes zijn niet alleen die Hawk, maar ook de Mintex V8 types (GBP 240 of 260?) die ik zelf gebruik. Gezien de daarmee hard piepende remmen op geboorde remschijven ook een tijdje die allergoedkoopste MOSS E Classic Gold blokjes gebruikt, die absoluut niet piepen, maar ook minder agressief werken. Met die laatste blokkeerden de voorremmen op mijn inmiddels weer standaard schijven zeker niet, met Mintex V8 terug bijna wel en nog zonder rembekrachtiging ook. Echt blokkeren is lastig van achter het stuur te constateren, maar de banden laten dan wel een fors protest horen.....

Achter zorgen de kleinere remcylinders op de Tourer ervoor dat de remkracht meer begrensd is. Je kan na het verwijderen van die paspen de sterkere GT cylinders monteren, maar m.i. werkt dat averechts :-(

Re: MGB remmen

#6
zullen allemaal wel waar zijn die tips hierboven.
Maar is het niet veel verstandiger om even naar je lokale APK station met een goede remmen test bank te rijden?
dan weet je binnen een kwartier precies wat je remwerking is of die voldoende is en ook wat de rembalans is.
Vandaar kun je gericht gaan werken aan verbeteringen
Die paar tientjes lijken me nuttig besteed

Re: MGB remmen

#8
930086 schreef:
09 jul 2021, 13:28
zullen allemaal wel waar zijn die tips hierboven.
Maar is het niet veel verstandiger om even naar je lokale APK station met een goede remmen test bank te rijden?
dan weet je binnen een kwartier precies wat je remwerking is of die voldoende is en ook wat de rembalans is.
Vandaar kun je gericht gaan werken aan verbeteringen
Die paar tientjes lijken me nuttig besteed
Ik heb nog weinig ervaring met de MGB en als de auto standaard gewoon slecht remt, kan ik hem wel laten testen, maar dan komt er hetzelfde uit, wat ik al weet. Ik ga eerst eens kijken hoe de remmen er uit zien. Als ze er helemaal goed uitzien, ga ik bovenstaande aanpassingen doen. Eventueel daarna alsnog op testbank om te kijken of een en ander nog samen werkt.

Re: MGB remmen

#9
Heb onder mijn B net als Don ook een setje geboorde schijven zitten. Van alles aan blokken uitgeprobeerd, de Mintex V8 gaan met de eer strijken. Grijpen goed aan en piepen niet.
Voordeel van de drilled & slotted discs is dat ze ect verglazing van de blokken makkelijker wegslijpen van het oppervlak.

De basis van het remsysteem is natuurlijk het belangrijkste. Mijn advies zou zij om het hele systeem eens door te spoelen met schone olie, evt lekkages aan de remcylinders achter verhlepen door ze te vervangen en evt je remklauwen te reviseren of te vervangen ingeval van lekkage.

Het plaasten van een remberkrachtiger zal het rijden minder spartaans maken doordat je met minder pedaaldruk een hogere remkracht kunt creeren. Al met al genoeg om over na te denken en een plan de campagne te maken.

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: MGB remmen

#10
Hallo Roger,
Ik heb in de afgelopen 28 jaar maar ca 120.000km ervaring met mijn enige MG-B uit 1969. Met een standaard remsysteem, met de gewone ouderwetse Lockheed blokken, standaard schijven en remtrommels
De auto heeft in die jaren wel de meeste bergpassen in Europa voor z'n kiezen gehad, van de Trollstigen in Noorwegen,
TrollstigenLR.jpg
TrollstigenLR.jpg (47.57 KiB) 3725 keer bekeken
via de Hardknott pass in het Lake district , de Zwitserse en Franse Alpen met de o.a de Stelvio en de col de la Bonette (nog altijd de hoogste) en de Dolomieten (o.a de Pordoi).
2008-Passo Pordoi.jpg
Als het goed onderhouden is is er niks mis met dat remsysteem. dus waarom niet eerst meten voor je gaat sleutelen?
Ja zonder rembekrachtiger moet je harder trappen, maar hij remt er niet minder om.

Re: MGB remmen

#11
De auto is voor mijn vrouw en die heeft gisteren bij het ophalen van de auto zo'n 80km binnendoor gereden en eigenlijk vond ze het remmen wel meevallen. Deze zijn overigens niet zo lang geleden nog gebleed. Ik denk dat ik het even laat zitten en dat ik eventueel op een club bijeenkomst een keer iemand mee laat rijden/remmen.
Bedankt voor de info en de mooie plaatjes!

Re: MGB remmen

#12
210122 schreef:
09 jul 2021, 14:11
Dus een combi van nieuwe blokken met de standaard schijven en een rembekrachtiger zou mijn "probleem" grotendeels oplossen? Piepen die mintex V8 of EBC Yellow Stuff bij het gebruik van standaard schijven?
Zie mijn eerdere post, ik ben dat gepiep op de Mintex V8 pads juist kwijt, als extra op de achterzijde keramische pasta gedaan, maar zonder dat lukt ook prima op de standaard schijven. Over al die EBC green en yellow stuff pads las ik veel verschillende commentaren op MG Experience: sommige willen nooit iets anders meer, andere klagen over de grote hoeveelheden slijpsel die loskomt en de mooie lichtmetalen wielen verpest...

De allergoedkoopste Classic Gold van MOSS E piepen op geen enkele versie van de remschijven, maar grijpenjuist minder stevig in, ook al door de anti-squeal backing die wat onder druk inveert

PS O ja, ik heb zelfs héél oude NOS pads geprobeerd, uit het tijdperk dat asbest op remvoeringen werd toegestaan, maar die gaven geen verbetering. Ze zaten al jaren nog onder mijn reservewiel verstopt vandaar
Het verhaal dat asbest beter remt klopt niet (meer), huidige pads zonder asbest werken prima als je maar de betere merken koopt en bewust van green stuff wegblijft

Re: MGB remmen

#13
Nog wat aanvullende info mijnerzijds. Na nog wat vragen in mijn postvak over de mini wiel rem cilinders de volgende gegevens. Alleen toepassen op een cabrio, de GT heeft een goede rembalans. De niet goede orginele balans van de
cabrio kan leiden tot blokkeren van de achterwielen tijdens zeer fors remmen. De diameters van de zuigers Mini rem cilinders[part nr. GWC 1101 en GWC1101Z] zijn 16 mm. Cabrio orgineel 20.3 mm.GT 22mm. EBC heeft keflar als bindmiddel in de blokken wat dus het rem stof[remstof hebben alle blokken] zo goed als niet agressief maakt op alu wielen.
Andere merken gebruiken staal of carbon als bindmiddel. Staal is wel schadelijk voor de alu velgen. De EBC green stuff
blokken doen het inderdaad niet goed op onze MGB,s. Maar de yellow stuff heeft mij verrast. Piepen niet. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met meerdere MGB,s. Flink schuine kanten vijlen aan de remblokken wil in de meeste gevallen
het piepen oplossen. Gisteren Brembo rem materiaal voor mijn Alfa en Camper binnen gekregen. Deze blokken zijn
voorzien van zeer grote schuine kanten. Nog even een zoekopdracht op het alfa forum losgelaten m.b.t. EBC rem materiaal. Was verrast over het aantal wat met dit merk aan de slag is gegaan. Ook rem schijven van EBC en dan in combi met voornamelijk yellow en red stuff blokken. Vroeger toen we nog elk jaar naar Assen gingen, om ons wat uit te leven had ik Mintex op mijn MGC. Deden het ook goed.

Re: MGB remmen

#14
Beetje late reactie, maar ik had besloten om eerst maar eens wat kilometers met de auto te maken om te kijken of het echt een probleem is. Blijkt dus dat het na een uurtje touren door de omgeving gewoon een kwestie van wennen/anticiperen is. Voorlopig ga ik dan ook niets wijzigen aan de remmen. Bedankt allemaal voor de grote hoeveelheid interessante info!