Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#1
Gisteren viel spontaan de achterlichten, kentekenverlichting, standlicht en running ligths uit.
Ik heb al eerder een warme plastic lucht geroken maar kon niet bepalen waar deze reuk vandaan kwam , doch gisteren heb ik onder het dashboard gegraaid en voelde warmte in de kabelbos, ommanteling van de stuurkolom gedemonteerd en zag vervolgens een gordiaanse kabelknoop waar met z.g. stroomdieven bypasses waren aangelegd.
Verder trof ik een zekeringhouder in vervallen staat aan en in de kabelboom zijn diverse z.g. zweefzekeringen geplaatst.

Mijn vraag luidt derhalve: komen deze toestanden vaker voor

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#2
Beste Lex, gezien de leeftijd van de auto van 43 jaar maar je gerust aannemen dat in het verleden door vorige eigenaren en/of hun welwillende monteurs in de bedrading is gerommeld om het netjes uit te drukken.
Vaak montage van voltmeters, ohmmeters, radio's, doorvoor extra versterkers en mistlampen op een nogal basic bedradingssysteem af fabriek met minimale zekering is daarvan een oorzaak.
Veel voorkomend is de lichtschakelaar, vergeet niet dat de volle 2x55 W van de koplampen zonder relais af fabriek via de schakelaar gaan.
Ergo terug naar basic en opnieuw opbouwen, soms handig om een nieuwe (deel) draadboom te kopen, let op die van europeese modellen is anders dan die van de in Nederland meest voorkomende USA import auto's.
Zelf - tot nu toe - altijd verschoont gebleven van extreme problemen, wel over de jaren aardig wat geluidsversterkers, voltmeters en zelf een stoelverwarming uit USA B's verwijderd.

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#3
Ik sluit mij volledig aan bij Rob,

Terug naar de basis, danwel met een nieuwe deel kabelboom of kijken welke kleuren je nodig hebt en deze los bestellen bij bv Rick Donkers. Voor je dim en grootlicht kun je eenvoudig een relais plaatsen, dan gaat er alleen stuurstroom door je lichtschakelaar (complete setjes bij MG parts Benelux te koop of zelf maken met een relais). Al met al even werk, maar als het klaar is krijg je er veel betrouwbaarheid voor terug.

Let op de witte draad, deze is ongezekerd vanaf het startslot en zorgt voor de voeding naar de branstof pomp en zit in het cirquit van de overdrive. Met name de laatste kan door de warmte in de tunnel ook voor problemen zorgen. Heb hier zelf een nieuwe kabelboom gemaakt met een warmte bestenige kous erom heen. Uiteraard nu wel gezekerd en aangestuurd met een relais.

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#4
Hartelijk dank voor het medeleven, met vereende krachten zullen wij Prince of Darkness verslaan.
Ik ben van plan om een aparte kabelstreng te maken, de zekeringhouder te vervangen door een exemplaar afkomstig van een Henschel vrachtwagen, dus degelijk.

Wat de koplampen betreft is de vraag welke relais kan ik het beste gebruiken, ik heb nog een wisselrelais afkomstig van een Volvo 144, of gewoon 2 4 polige relais.

Ik maak eerst de achterlichtinstallatie in orde, rede ik wil meedoen aan de landelijke rit beginnend in Echt.

Ik houd u op de hoogte.

Vrl. gr.
LEX

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#5
200102 schreef:
06 jul 2021, 17:05


Wat de koplampen betreft is de vraag welke relais kan ik het beste gebruiken, ik heb nog een wisselrelais afkomstig van een Volvo 144, of gewoon 2 4 polige relais.

Ik houd u op de hoogte.

Vrl. gr.
LEX
Hallo Lex,

Ik zou voor 2 enkele 4 polige relais gaan. Houd je groot en dimlicht netjes gescheiden en overzichtelijk van elkaar.

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#6
Hallo Gerrit,

Een goede tip.

Ik heb reeds een 5 relais besteld bij de onderdelenleverancier, die hebben tegenwoordig niets op voorraad liggen, in de tussentijd ga ik aan de slag met de achterverlichting van het voertuig.
Ik heb nog een paar oude relais liggen afkomstig uit een Audi 80, die kan ik ook nog gebruiken.

De beste raad is nog altijd voorraad.
Vrl. Gr.
LEX

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#8
Hallo Rob,

De massa van de achterlichten is in orde, ik heb een doorverbinding gemaakt via 2 kabels die ik bij de zekeringhouder heb ontdekt en zie daar de running ligths en de hele feerstverlichting aan de achterzijde brandde zo waar perfect.
Maarrr onder het dashboard ontdekte ik een dun bruin kabeltje afkomstig van de lichtschakelaar dat samengesmolten was met de naastliggende kabels en verder trof ik ook diverse schroei c.q smeltplekken ontdekt, het uitelkaar pulken van de kabelbos leverde als resultaat op dat ook de ruitenwissers dient weigerden.
Aldus heb een bypass gemaakt van dikkere kabels over de zeringskast en de ruitenwissers doen weer dienst.

Nu sluit ik het achterlicht circuit aan op de centrale dikke stroomkabel, die van de accu afkomt, via de zekeringhouder van de schakelaar oover de zekering aan, als deze actie succes heeft dan ontferm ik mij over de koplampen

Vrl. Gr.
LEX

Re: Elektrische installatie MG B bouwjaar 1978.

#9
L.S.

Prince Lucas is verslagen.......

Ik heb de koplampen t.w. gedimd licht en groot licht met een relais per lamp geschakeld en het geheel over een zekering laten lopen, de gecombineerde groot licht/ dimschakelaar en richtingaanwijzerschakelaar daar was de kunststoffen aansluitplaat ook verband en verkruimeld, een vorige eigenaar heeft al met een soldeer poging getracht de zaak te redden, tevergeefs.

Ik heb nu een richtingaanwijzerschakelaar, lichtschakelaar en een ruitenwisserschakelaar afkomstig van een Volvo 140, daar had ik nog een paar exemplaren van liggen voorraad is de beste raad, met behulp van diverse aanpassingen op de stuurkolom bevestigd en het functioneert tot nu toe prima.
Deze schakelaars zijn enorm degelijk, kind en chauffeur proof.

Verder heb ik een kabelboom naast de originele kabelboom aangelegd bestaand uit dikkere kabels.

Rest nog een probleem : de ommanteling van de stuurkolom past niet meet, maar deze was al beschadigd door de hitte van de bedrading.

LEX
cron