Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#1
Hallo allemaal,
Op zoek naar een mooie MG B van rond 1970. Op mijn zoektocht heb ik vandaag een test ritje gemaakt in een 1972 versie. De auto reed goed en alles voelde goed. Echter bij controle van de onderkant blijkt dat de dwarsbalk is doorgezaagd, waarschijnlijk om de bak los te halen. Bij de aankoop tips staat dat dit een no-go is, maar is dit niet te repareren door er een balk over heen te lassen?

Daarnaast was de auto helemaal bedekt met een soort belletjes/blaasjes. Geen roest bloemkooltjes maar leek meer op het loslaten van de lak. Aangezien de auto niet de beste paintjob heeft gehad, lijkt me dat het meest logisch. Heeft iemand dat eerder gezien en zou je dat kunnen wegpoetsen of betekent dat meteen een complete paintjob?

Alvast bedankt.

Roger

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#2
Hallo Roger,

Mbt de lak ga er maar vanuit dat je aan een complete paintjob zit gezien de belletjes van binnenuit komen. Ten aanzien van de balk zou ik me vasthouden aan het advies uit de kopersgids. De eerste vraag die er bij mij opkomt, wat klopt er nog meer niet aan deze auto. Er staan genoeg B's te koop in Nederland. Zou me goed orrienteren alvorens een hoop geld in een project te steken.

Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#3
Het is een usa import en de huidige eigenaar wist (na 30 jaar) niet dat het niet zo hoort. Dus waarschijnlijk is het in de usa al gebeurd. De auto is in onderhoud bij mg garage Breda en die hebben het blijkbaar ook niet gemeld.
De vraag is dan ook: hoe erg is het? Ik merkte niets bij het rijden.
Is het (gedeeltelijk) overspuiten van de auto duur?
Voor de rest heeft de auto alles en kon ik geen (grote) gebreken vinden.

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#6
210122 schreef:
02 jul 2021, 21:37
Duidelijk, ik ga verder zoeken. Als iemand nog een mooie en goede MG B in de aanbieding heeft, hoor ik het graag.
Een "bare metal" restauratie is inderdaad een forse klus, waarbij het teruglassen van die dwarsbalk in het niet valt. Dit soort auto's koop je sowieso al niet zo snel vanwege wantrouwen over de vorige eigenaar. er wordt heel wat uitgehaald in de USA met wagens als deze en over spuiten zonder voldoende zorg vooraf is daar normaal. Vandaar de lagere kosten daar voor overspuiten, hier is dat door milieu-eisen peperduur geworden

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#7
Het ontbreken van het stukje balk komt regelmatig voor bij import USA MGB,s. Men kon dan de bak verwijderen zonder de motor te verwijderen. De stevigheid van de body schijnt er niet onder te lijden. Een goede plaatwerker kan dit namaken en terug lassen. Wel met verwijderde bak om goed te kunnen meten en te lassen. Heb het zelf enige keren gedaan, wat niet wil zeggen dat ik een goede plaatwerker ben. Je kunt ook een verbinding stuk maken wat je met bouten vastzet. Heb bij onze Midget ooit een Toyota 5 bak ingebouwd met behulp van een inbouwkit van Frontline
uit de U.K. Daarvoor moest ook het vaste dwarsbalkje worden verwijderd. Maar bij de kit werd een mooi subframe
geleverd wat met lange bouten aan de overblijvende balkdelen werd bevestigd. Niks mis mee in mijn beleving.
Lak en schade reparaties stonden in de USA op het niveau goedkoop. Heb MGB,s gezien waar kilo,s plamuur op zaten.
Nu is de orginele lak van een 1970 MGB ook niet meer zo fris. Dus als de B schade en roest vrij is zou je kunnen overwegen om alle lak te verwijderen en een nieuwe laklaag aan te brengen. Vandaag de dag van een veel betere
kwaliteit. Het prijskaartje hangt af, van wat kun je zelf .In het voorbereiden naar het spuiten zit het meeste werk.
Heb je handige kennissen of een bevriende spuiter maakt ook veel uit.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 04 jul 2021, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#10
210122 schreef:
04 jul 2021, 18:37
Ik heb de auto ook nog niet van mijn lijstje geschrapt. Eerst wel, maar de verkoper heeft nu een flinke korting voor gesteld, zodat ik de auto kan laten overspuiten en een balk kan laten monteren. Ik moet alleen even uitzoeken wat het spuitwerk gaat kosten.
Ik schat in dat als je zelf alles verwijdert en weer terug plaatst je toch nog zo'n €3000 aan het spuitwerk kwijt zal zijn. Overigens is een overspuitklus een goed moment om zo nodig een voorscherm en/of deur te vernieuwen. Op mijn 1986 deelrestauratie heb ik beide voorschermen en beide deuren (laten) vervangen en daar ben ik nog steeds blij mee. Alles mits de dorpels nog goed zijn gebleven natuurlijk....

PS Die zgn roestvrije B's uit Californië of Florida zijn al jaren eerder opgeraakt, vandaar dat een goede controle op roest in dragende delen zo belangrijk is en een anti-roest behandeling er achter aan, na de spuitklus.
Anti-roest behandelingen met bv Waxoyl kan je overigens best zelf doen en de materialen ervoor kosten niet zo veel. Met één 5 liter bus Waxoyl, met terpentine iets verdund, kom je de hele wagen wel door....

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#12
210122 schreef:
07 jul 2021, 16:52
Ok, Gisteren met de MG naar een schade herstel bedrijf geweest en die schatte reparatie op ongeveer 7000€.... Dus vandaag een mooie MGB triple black gekocht van een forum lid :-). Bedankt allemaal voor de goede info.
Dan moet de spuitjob nog vele malen duurder zijn geworden dan ik ingeschat had, €4000 voor een dwarsbalk is onlogisch.
Gefeliciteerd met je alternatieve MGB vanuit ons forumbestand!

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#13
860018 schreef:
08 jul 2021, 13:13
Dan moet de spuitjob nog vele malen duurder zijn geworden dan ik ingeschat had, €4000 voor een dwarsbalk is onlogisch.
Gefeliciteerd met je alternatieve MGB vanuit ons forumbestand!
Yep, de balk repareren (ze zetten dan een balkje in de oude balk met 4 bouten er door) was vergeleken met het spuiten verwaarloosbaar. De auto moest helemaal blank gemaakt worden en daarna opnieuw worden gespoten.

Re: Dwarsbalk vervangen / verstevigen en lak probleem

#14
210122 schreef:
08 jul 2021, 17:43
860018 schreef:
08 jul 2021, 13:13
Dan moet de spuitjob nog vele malen duurder zijn geworden dan ik ingeschat had, €4000 voor een dwarsbalk is onlogisch.
Gefeliciteerd met je alternatieve MGB vanuit ons forumbestand!
Yep, de balk repareren (ze zetten dan een balkje in de oude balk met 4 bouten er door) was vergeleken met het spuiten verwaarloosbaar. De auto moest helemaal blank gemaakt worden en daarna opnieuw worden gespoten.
Zelf was ik in 1986 alleen al aan het spuitwerk meer dan Nfl 3000 kwijt en daar kwamen nog Nfl 6000 bij voor spatborden, deuren en de voorruit, nieuwe wielen, wielophanging en interieur materiaal. Door hogere milieu-eisen zal het overspuiten alleen al verdubbeld zijn (en dan in Euro's in wat eerder guldens waren). Een "bare metal" spuitjob waarbij je ook het helemaal kaalmaken aan de spuiter over laat wordt extra prijzig.

Des te beter dat je nu een andere B hebt gevonden, wie weet wat er bij het kaalmaken al niet aan extra werk (dorpels) tevoorschijn was gekomen.....