Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#26
850008 schreef:
23 jun 2021, 09:49
Denk dat Bert een goed voorstel heeft. Denk ook dat er met de motor niets mis is. Een drukknop is niet nodig.
Pak een stukje draad van 10 cm. Desnoods monteer je er passende connectors aan. Contact aan en maak verbinding met de door Bert genoemde bruine draad en de rood witte. Zelf heb ik altijd zo.n stukje draad met connectors voor de pak indien nodig in de werkplaats of voor onderweg. Diverse keren meegemaakt dat het start gedeelte van het contactslot defect was met genoemde gevolgen.
Hallo Hans,
Wat we hebben:
Een Mgb bouwjaar 1967.
Een goed lopende motor, 5x gelagerd.
Een goed geteste, voledig geladen accu.
Een goede (nieuwe) startmotor van het inertia type.
1500 Watt (10 Volt x 150 Amp.) met startkabels rechtstreeks aan de startmotor, krijgt de motor niet door de compressie.
Dit lijkt toch echt op een mechanisch probleem.
Wat vindt jij?
Groet, Steef.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#30
1016 schreef:
01 jul 2021, 00:04
De motor is er uit en wat blijkt, de bendix schuurt tegen het vliegwiel. Er ligt redelijk wat slijpsel en er is een glimmend randje zichtbaar op het vliegwiel. Er is geen axiale speling voelbaar op de krukas. Wel is er axiale speling in de startmotor. Er is ook wat schade zichtbaar aan de tandjes van de starterkrans.
Dat die axiale speling op de oude startmotor zit kan ik me voorstellen, maar die zou met de nieuwe starter weg moeten zijn en dat geldt dan m.i. ook voor de bendix positie. Zou het zijn dat de starterkrans zodanig beschadigd is geraakt dat elke bendix niet meer soepel ingrijpt op de starterkrans? Een nieuwe starterkrans aanbrengen op het vliegwiel is volgens mij geen karweitje voor beginners :-(

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#32
Nieuwe starterkrans monteren bleek best mee te vallen.
Een ander clublid heeft het me voorgedaan voor mijn motor.
Vliegwiel goed ondersteunen en starterkrans er met een 2kg vuist met redelijk wat geweld afslaan, dat ging verrassend vlot.
Nieuwe starterkrans verhitten, wij deden het met een grote onkruidbrander, hij moet goed heet zijn.
Kan eventueel ook in een oven op de hoogste temperatuur maar dan moet je met die loeihete starterkrans door het huis
Wij hadden hem vast in twee waterpomptangen
De uitgezette krans leg je zonder enige kracht om het vliegwiel en laat hem rustig afkoelen.
Hij krimpt zichzelf dan vast
Het was een half uurtje uit en thuis.
Alternatief is natuurlijk een tweedehands vliegwiel met een goede starterkrans.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#33
930086 schreef:
02 jul 2021, 00:00
Nieuwe starterkrans monteren bleek best mee te vallen.
Een ander clublid heeft het me voorgedaan voor mijn motor.
Vliegwiel goed ondersteunen en starterkrans er met een 2kg vuist met redelijk wat geweld afslaan, dat ging verrassend vlot.
Nieuwe starterkrans verhitten, wij deden het met een grote onkruidbrander, hij moet goed heet zijn.
Kan eventueel ook in een oven op de hoogste temperatuur maar dan moet je met die loeihete starterkrans door het huis
Wij hadden hem vast in twee waterpomptangen
De uitgezette krans leg je zonder enige kracht om het vliegwiel en laat hem rustig afkoelen.
Hij krimpt zichzelf dan vast
Het was een half uurtje uit en thuis.
Alternatief is natuurlijk een tweedehands vliegwiel met een goede starterkrans.[/b


Lastig om voor een vroege B op de sloop iets goeds te vinden, misschien bij Schut in Soest?

Verhitten (je moet een forse oven of sterke brander hebben) en in één keer goed monteren van een groot voorwerp is m.i. de uitdaging, het moet immers meteen goed gaan...
Met een koudbeitel de oude starterkrans splitsen en hem er dan gebroken en wel af slaan is het officiële recept, als je met een moker werkt moet het vliewiel niet krom geslagen worden

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#34
Voor de midget heb ik dit zelf gedaan. Vóór het doorslaan heb ik een gaatje geboort op de deling tussen de delen. Hierdoor was de kracht die nodig was om deze door te slaan met de beitel lager.
Het plaatsen heb ik zelf geprobeerd door de krans in de oven te doen. Dit is mij niet gelukt, aangezien een oven maar tot 250 graden gaat. Het is uiteindelijk gelukt met een acetyleen brander, zonder het staal rood te laten worden.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#35
160141 schreef:
02 jul 2021, 12:07
Voor de midget heb ik dit zelf gedaan. Vóór het doorslaan heb ik een gaatje geboort op de deling tussen de delen. Hierdoor was de kracht die nodig was om deze door te slaan met de beitel lager.
Het plaatsen heb ik zelf geprobeerd door de krans in de oven te doen. Dit is mij niet gelukt, aangezien een oven maar tot 250 graden gaat. Het is uiteindelijk gelukt met een acetyleen brander, zonder het staal rood te laten worden.

Ik heb niet voor niets gesteld dat dit voor de meesten onder ons geen simpele klus is; een volgens HAynes voorschrift roodgestookte starterkrans is niet 123 geregeld en een acyteleenbrander staat ook niet bij elke MG liefhebber paraat. Dit soort apparauur hoort bij de beter geoutilleerde garage of juist een las-, c.q. revisiebedrijf. Je vraagt le alleen af of het in de diepvries leggen van het vliegwiel en het in een oven verhitten van de starterkrans in combinatie niet zouden werken om de zaken los en wel op elkaar te krijgen. Lukt zoiets net niet helemaal en zit je met een scheef op nhet vliegwiel gekrompen krans heb je natuurlijk wel pech.....

PS Ik blijf me verbazen over het feit dat een nieuwe startmotor niet heeft gewerkt; zou de krukas echt goed wel in positie zitten?
Trust washers onderin controleren zou ik sowieso doen nu met de motor er uit, de sump lichten en een blik op de lagering in het midden werpen is immers een karweitje van niets...

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#36
Met een propaan brander lukt het ook. Verwarm de krans tot hij blauw gaat verkleuren. Niet rood gestookt.
Een verwarmde krans zet behoorlijk uit ,dus hij laat zich makkelijk om de vliegwielrand vallen. Let op dat de krans in de juiste positie op het vliegwielkomt te zitten. In de verwarm stress wordt dit wel eens vergeten.
Lengte speling krukas is 0,1 tot 0,13 .Krukas in de lengte bewegen en meten met een meetklok of schuifmaat met een klokje. Als teveel speling te oorzaak zou zijn van het beschadigen van de starterkrans kun je de krukas gevoelsmatig behoorlijk heen en weer schuiven. Heb je geen klok voor nodig. Controleer het vliegwiel ook op slingeren
Dat de nieuwe startmotor niet heeft gewerkt, zou kunnen komen door het feit dat de krans bovenmatig is beschadigd.
Een foto zou dit kunnen aantonen.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#37
1016 schreef:
01 jul 2021, 00:04
De motor is er uit en wat blijkt, de bendix schuurt tegen het vliegwiel. Er ligt redelijk wat slijpsel en er is een glimmend randje zichtbaar op het vliegwiel. Er is geen axiale speling voelbaar op de krukas. Wel is er axiale speling in de startmotor. Er is ook wat schade zichtbaar aan de tandjes van de starterkrans.
Pieter,
Je weet nu hoe je een starterkrans moet vervangen, een accu, een starter en de bijbehorende bekabeling moet testen, maar ik ben nog wel erg benieuwd naar het glimmende randje op het vliegwiel, het slijpsel en het verband met je startprobleem. Een lichte beschadiging van de tandjes op de starterkrans heb ik wel vaker gezien, maar niet als oorzaak van een startprobleem als het jouwe. Er moet meer zijn.
Ben Benieuwd.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#38
Nieuwe starterkrans door motorrevisie bedrijf er op laten zetten. Stukje van vliegwielrandje eraf laten draaien. Extra ringetje op de startmotor as, zodat de bendix minder naar binnen kan komen.

Hij start als een tierelier en alles lijkt opgelost. Waarschijnlijk schoof de rand van de bendix net over het geschuurde randje van het vliegwiel om de zaak klem te zetten. Voor geïnteresseerden heb ik foto’s.

Ik overweeg overigens ombouw naar een pre-engaged type, want dat ringetje is geen blijvende oplossing.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#40
Nadat je (onder andere door mij) danig op het verkeerde, elektrische, spoor was gezet, blijkt je eigen vermoeden van een mechanische oorzaak juist. Wijst op enig technisch inzicht!
Proficiat! Steef.
N.B. moet voor een pre-engaged starter de starterkrans niet anders om zitten i.v.m. afschuining van de tanden? Origineel is ook mooi.
https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... sg-1831487
Laatst gewijzigd door Steef van den Brink (110183) op 04 jul 2021, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#41
090125 schreef:
03 jul 2021, 20:06
Nieuwe starterkrans door motorrevisie bedrijf er op laten zetten. Stukje van vliegwielrandje eraf laten draaien. Extra ringetje op de startmotor as, zodat de bendix minder naar binnen kan komen.

Hij start als een tierelier en alles lijkt opgelost. Waarschijnlijk schoof de rand van de bendix net over het geschuurde randje van het vliegwiel om de zaak klem te zetten. Voor geïnteresseerden heb ik foto’s.

Ik overweeg overigens ombouw naar een pre-engaged type, want dat ringetje is geen blijvende oplossing.
Ik heb nog overwogen via ons directe mailcontact de suggestie te doen een pasgemaakte 2mm dikke alu plaat tussen startmotor en het montagevlak te zetten om hetzelfde te bereiken. Maar beter nog is inderdaad over te stappen naar een pre-engaged type, reduceert de slijtage op de starterkrans en dan zijn er ook redelijk geprijsde alternatieven met permanente magneten voorhanden.
Gefelicteerd overigens met de huidige opzet en verstandig om een revisiebedrijf in te schakelen ipv zelf te experimenteren met allerlei branders :-D on
cron