Pagina 1 van 1

Ontluchten van remsysteem MGB GT 1974

Geplaatst: 02 mei 2021, 15:36
door Ton van der Laan (190115)
Ben al enige tijd in de weer om het (enkelvoudige) rem systeem van mijn wagen te ontluchten. Het lijkt (?) erop dat er wat lucht blijft zitten bij de rembekrachtiger maar zeker ben ik daar niet van. Heb via de nipple aan de uitgang ook hier geprobeerd te ontluchten. Weet op dit moment niet hoe ik verder. Heeft iemand ervaring/suggesties.

Re: Ontluchten van remsysteem MGB GT 1974

Geplaatst: 02 mei 2021, 16:01
door Andrys Posthuma (020015)
Het klinkt onnozel, maar: stug volhouden, het liefst met een helper. Ik ben zo ook een dagje met z'n tweeen bezig geweest met de BGT van een vrindje. De rembekrachtiger hebben we niet aangeraakt, alleen de nippels van de vier wielen. Wat niet hielp is dat hij een paar lekkende aansluitingen had... Ik denk dat we wel twee liter door het systeem hebben gepompt.

Re: Ontluchten van remsysteem MGB GT 1974

Geplaatst: 02 mei 2021, 21:08
door Gerrit Bruntink (140151)
Hallo Ton,

Om je rem systeem te ontluchten kun je het het beste gebruik maken van een gunson easybleed of vergelijkbaar systeem.
Dan altijd van achter naar voren werken. Met andere woorden eerst de remcilinder die het verste weg zit van je hoofdredacteur cilinder en dan steeds de volgende die het verst verwijderd is van de hoofdrem cilinder. Op deze manier moet het lukken. Het is wel belangrijk dat je voldoende remvloeistof door laat lopen om zeker te zijn dat alle lucht uit de leiding is.

Mvrgr Gerrit

Re: Ontluchten van remsysteem MGB GT 1974

Geplaatst: 02 mei 2021, 22:13
door Bert Ewalds (930086)
Hallo Ton,
Als je ijverig op de rem hebt zitten trappen om het systeem te ontluchten , heb je wel de kans dat je je hoofdremcilinder hebt lekgetrapt.
Dan gaat ontluchten wellicht niet meer lukken.
Bij normaal remmen, trap je het rempedaal nooit helemaal in, er onstaat in de boring een soort vuilrand op het verste punt van het normale gebruik.
Bij het ontluchten trap je het pedaal helemaal in en de remcups schuiven een aantal keren over die vuilrand en kunnen beschadigd raken.
Met een easybleed voorkom je dat effect
Een goed werkend alternatief vind je via deze link, zelfde principe als de easybleed maar geen reserveband nodig

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ontluchter

Bij een rembekrachtiger kan het probleem ook daar zitten
Als hij lekt, verdwijnt de remolie in de vacuumtrommel en wordt vanddaar vaak de motor ingezogen, je remvloeistof verdwijnt op magische wijze uit het systeem, je ziet nergens een lek en toch verdwijnt hij.
Wordt het heel erg dan zie je witte rook uit je uitlaat.
Als hij een ontluchtingsnippel heeft in elk geval ook de bekrachtiger ontluchten
Succes,
Bert