Bij deze de eerder door mij elders toegezegde lijst van reserve-onderdelen, gereedschap e.d. die mij al jarenlang, op redelijk verre vakantietochten in de 70-er en 80-er jaren zijn goede diensten bewees. Of waarvan delen juist deerlijk werd gemist en de volgende keer alsnog meegingen. Wat er inmiddels aan ontbreekt is de obligate benzinepomp: is jarenlang meegeweest, maar heb ik nooit nodig gehad...
Aan bepaalde onderdelen zijn concrete pechgevallen en oplossingen onderweg ooit verbonden geweest. Het is zeker niet allemaal eigen fantasie aan de schrijftafel of de PC geweest
Bij het gereedschap zijn afwijkende, dus exact inches in sleutelmaaten die voor de wartels op hydralusiche leidingen en de vastzetmoer voor de schuifinstelling van de alternator om de fanriem te spannen. Op deze laatste lijkt een metrische ringsleutel te passen, maar dat duurt nooit lang. Verder een vierkant sleuteltje voor het bijstellen van de achterremmen niet vergeten
NB Ik handhaaf mijn klassieke ontsteking gezien simpele repareerbaarheid onderweg. Liefhebber van 123- of CSI-types moeten er maar op vertrouwen of maar een gehele oude ontsteking meenemen
Weer eens een nieuwe Websitebeperking ontdekt: Word documenten in .doc weigert hij op te nemen; in volle lengte ingeplakt dus maar:
Reserve onderdelen voor een 1972 MGB, geschikt voor verwegvakanties
1) Onder het reservewiel:
- set remblokjes vóór, inclusief splitpennen en spanplaatjes in één doos
- fanriem 10 900 (goede “-maat sleutel meenemen voor die arreteermoer)
- rubbers en ringenset schijfremmen vóór , slechts voor één cylinder (nog steeds te kopen?)
- revisieset (rubbertjes) dubbele remcylinder USA-type, zou wel een lastige klus worden!
- rubbertjes en afdichtingen één remcylinder achter (nog te kopen?)
- grote waterslang met die dwarsslang eraan, incl slangenklemmen
- idem de korte slang boven, ook met de klemmen erbij
- waterslang verwarming naar kachelkraan en idem naar de pijp bovenlangs
(kan ook één stuk slang zijn die je terplekke kan doorsnijden)
- “zomer”-thermostaat 74 graden en minstens één thermostaatpakking, dan wel die 74 graden variant erin zetten als je naar erg warme streken afreist en dan gaat juist de 82 graden als reserve mee
- één remslang voor (remvloeistof apart in een rechtopstaand blikje vervoeren)
- koppelingsmastercylinder set rubbers, idem slave cylinder
- dunne, met stalen kern versterkte stukje waslijn
- dik stuk ijzerdraad gewikkeld in een ronding, passende onder het wiel
- trekveer voor koppeling of rempedaal – wat ventieldopjes, één met ventielverwijderaar
- reserve ophangingsrubber uitlaat middenpositie (achter is datzelfde rubber niet meer nodig als je het stevigere, latere type ophanging gebruikt)
- stuk binnen gaskabel bromfiets voor gaskabel naar de HS/HIF carbs
- set bougies – contactpunten klassiek (bij mij 45D4) –condensator idem
- sinds kort ook de rotorarm voor 45D4 (geen verdelerkap, kan je inspuiten)
- enkele dubbele resp enkele kabelverbinders voor de bullitt type stekkertjes
- isolatieband rolletje – reserve plastic boutje nummerplaat achter
- montagedraad soepel enkele meters – 12 volt testlamp zit bij het gereedschap
- diverse kleine reserve lampjes – één koplamp (Eco Vison H4, omgebouwd)
- setje zekeringen 50mm (35 A max) en één 20 mm (10A?) voor de radio
- copie van het bedradingsschema – bij toeval: dashboard schakelaar voor licht
- naar keuze wat boutjes, zelftappers voor de doorcappings
- wat losse stukken doek: helpt ook tegen het rammelen van losse onderdelen
2) Achterin, rondom of naast het reservewiel:
- voetpomp (klein model met één cylinder is voldoende) alternatief is een spuitbus
- yerrycan metaal 5 liter met aparte schenktuit (plastic types wasemen altijd)
- 2 liter 20W50 of 20W60 olie in een plastic fles, 10W40 kan je terplekke bijkopen
- gevarendriehoek, wielmoersleutel (opvouwbare kruissleutel is het beste)
- flesje(s) loodvervanger (indien niet loodvrij gemaakt) – oliespuitje klein
- klein, vierkant blikje remvloeistof (mag absoluut niet kunnen omvallen)
- reserve kleine chromen wisserbladen x3 (de oude als reserve, de nieuwe plaatsen)
- forse set gereedschap met enkele inch-maten, meeste mag metrisch zijn
- schoonmaakdoekjes voor vieze sleutelhanden
3) onder de stoelen: twee gele hesjes (inmiddels verplicht in de meeste landen)
4) onder de armleuning tussen de stoelen in:
- 2 alcoholtesters (voor Frankrijk vanaf deze zomer keihard verplicht)
- stelschroevendraaiertje voor de HIF’s (kort, zelf gemaakt met merktekens per 1/8 slag)
- reserve, goedkope leesbril -LED-lampje “Blokker 1€”
5) in de kaartenbak: verbanddoos en kaarten + schadeformulier Europees
6) kleine 0,5 liter brandblusser net vóór die bak tegen het schutboard (is die nog te kopen?)
7) handschoenkastje: parkeerschijf, onderhoudsboekje, vliegenspons, spons en zeem
8) achter de stoelen: extra staaf met slot voor om de koppeling en stuurwiel heen
( de USA-B’s hebben daarnaast een stuurslot en ik heb een simpel auto-alarm onder de kap)
NB Omdat inmiddels de revisie van remcylinders door te honen en vervangen van alleen de cups tot APK-afkeuring kan leiden, zijn die setjes rubbers bijna nergens meer te koop. Voor koppelings M&S cylinders mogen rubbers nog wel worden toegepast. Achterremcylinders zijn overigens niet duur (16€) en er één van meenemen is dan een mogelijk altenatief. Vóórremcylinder is daar te groot voor.
reserve-onderdelen voor MGB-vakanties
#1
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 jun 2013, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.