reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#1
Bij deze de eerder door mij elders toegezegde lijst van reserve-onderdelen, gereedschap e.d. die mij al jarenlang, op redelijk verre vakantietochten in de 70-er en 80-er jaren zijn goede diensten bewees. Of waarvan delen juist deerlijk werd gemist en de volgende keer alsnog meegingen. Wat er inmiddels aan ontbreekt is de obligate benzinepomp: is jarenlang meegeweest, maar heb ik nooit nodig gehad... :P

Aan bepaalde onderdelen zijn concrete pechgevallen en oplossingen onderweg ooit verbonden geweest. Het is zeker niet allemaal eigen fantasie aan de schrijftafel of de PC geweest :idea:

Bij het gereedschap zijn afwijkende, dus exact inches in sleutelmaaten die voor de wartels op hydralusiche leidingen en de vastzetmoer voor de schuifinstelling van de alternator om de fanriem te spannen. Op deze laatste lijkt een metrische ringsleutel te passen, maar dat duurt nooit lang. Verder een vierkant sleuteltje voor het bijstellen van de achterremmen niet vergeten :(

NB Ik handhaaf mijn klassieke ontsteking gezien simpele repareerbaarheid onderweg. Liefhebber van 123- of CSI-types moeten er maar op vertrouwen of maar een gehele oude ontsteking meenemen

Weer eens een nieuwe Websitebeperking ontdekt: Word documenten in .doc weigert hij op te nemen; in volle lengte ingeplakt dus maar:

Reserve onderdelen voor een 1972 MGB, geschikt voor verwegvakanties
1) Onder het reservewiel:
- set remblokjes vóór, inclusief splitpennen en spanplaatjes in één doos
- fanriem 10 900 (goede “-maat sleutel meenemen voor die arreteermoer)
- rubbers en ringenset schijfremmen vóór , slechts voor één cylinder (nog steeds te kopen?)
- revisieset (rubbertjes) dubbele remcylinder USA-type, zou wel een lastige klus worden!
- rubbertjes en afdichtingen één remcylinder achter (nog te kopen?)
- grote waterslang met die dwarsslang eraan, incl slangenklemmen
- idem de korte slang boven, ook met de klemmen erbij
- waterslang verwarming naar kachelkraan en idem naar de pijp bovenlangs
(kan ook één stuk slang zijn die je terplekke kan doorsnijden)
- “zomer”-thermostaat 74 graden en minstens één thermostaatpakking, dan wel die 74 graden variant erin zetten als je naar erg warme streken afreist en dan gaat juist de 82 graden als reserve mee
- één remslang voor (remvloeistof apart in een rechtopstaand blikje vervoeren)
- koppelingsmastercylinder set rubbers, idem slave cylinder
- dunne, met stalen kern versterkte stukje waslijn
- dik stuk ijzerdraad gewikkeld in een ronding, passende onder het wiel
- trekveer voor koppeling of rempedaal – wat ventieldopjes, één met ventielverwijderaar
- reserve ophangingsrubber uitlaat middenpositie (achter is datzelfde rubber niet meer nodig als je het stevigere, latere type ophanging gebruikt)
- stuk binnen gaskabel bromfiets voor gaskabel naar de HS/HIF carbs
- set bougies – contactpunten klassiek (bij mij 45D4) –condensator idem
- sinds kort ook de rotorarm voor 45D4 (geen verdelerkap, kan je inspuiten)
- enkele dubbele resp enkele kabelverbinders voor de bullitt type stekkertjes
- isolatieband rolletje – reserve plastic boutje nummerplaat achter
- montagedraad soepel enkele meters – 12 volt testlamp zit bij het gereedschap
- diverse kleine reserve lampjes – één koplamp (Eco Vison H4, omgebouwd)
- setje zekeringen 50mm (35 A max) en één 20 mm (10A?) voor de radio
- copie van het bedradingsschema – bij toeval: dashboard schakelaar voor licht
- naar keuze wat boutjes, zelftappers voor de doorcappings
- wat losse stukken doek: helpt ook tegen het rammelen van losse onderdelen
2) Achterin, rondom of naast het reservewiel:
- voetpomp (klein model met één cylinder is voldoende) alternatief is een spuitbus
- yerrycan metaal 5 liter met aparte schenktuit (plastic types wasemen altijd)
- 2 liter 20W50 of 20W60 olie in een plastic fles, 10W40 kan je terplekke bijkopen
- gevarendriehoek, wielmoersleutel (opvouwbare kruissleutel is het beste)
- flesje(s) loodvervanger (indien niet loodvrij gemaakt) – oliespuitje klein
- klein, vierkant blikje remvloeistof (mag absoluut niet kunnen omvallen)
- reserve kleine chromen wisserbladen x3 (de oude als reserve, de nieuwe plaatsen)
- forse set gereedschap met enkele inch-maten, meeste mag metrisch zijn
- schoonmaakdoekjes voor vieze sleutelhanden
3) onder de stoelen: twee gele hesjes (inmiddels verplicht in de meeste landen)
4) onder de armleuning tussen de stoelen in:
- 2 alcoholtesters (voor Frankrijk vanaf deze zomer keihard verplicht)
- stelschroevendraaiertje voor de HIF’s (kort, zelf gemaakt met merktekens per 1/8 slag)
- reserve, goedkope leesbril -LED-lampje “Blokker 1€”
5) in de kaartenbak: verbanddoos en kaarten + schadeformulier Europees
6) kleine 0,5 liter brandblusser net vóór die bak tegen het schutboard (is die nog te kopen?)
7) handschoenkastje: parkeerschijf, onderhoudsboekje, vliegenspons, spons en zeem
8) achter de stoelen: extra staaf met slot voor om de koppeling en stuurwiel heen
( de USA-B’s hebben daarnaast een stuurslot en ik heb een simpel auto-alarm onder de kap)

NB Omdat inmiddels de revisie van remcylinders door te honen en vervangen van alleen de cups tot APK-afkeuring kan leiden, zijn die setjes rubbers bijna nergens meer te koop. Voor koppelings M&S cylinders mogen rubbers nog wel worden toegepast. Achterremcylinders zijn overigens niet duur (16€) en er één van meenemen is dan een mogelijk altenatief. Vóórremcylinder is daar te groot voor.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 jun 2013, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties ingeplakt

#2
Het pechpakket is natuurlijk een eindeloze discussie, en ik neem helaas niet al die spullen uit de lijst van Don mee.

Wel neem ik een paar andere wat meer elementaire zaken mee
-een stevig plankje voor onder de krik, heb je al eens geprobeerd om je MG op te krikken in een graskant langs de weg?
-een lege jampot, kan je kijken of je benzinepomp het nog doet, zonder dat de brandstof door je hete motorruimte loopt.
-de langste bougiekabel, ze gaan nooit alle 4 stuk
- de bobinekabel, die wijkt af van de bougiekabels
-een voorbereid draadje voor tussen je zekering kastje en de bobine +, dan kom je zonder contactslot of bij oudere MG's zelfs zonder sleutels thuis
- een voorbereid draadje tussen bobine - en verdeler, dat is een notoire pechoorzaak bij de MG-B
-wel een verdelerkap, anders moet ik die spuitbus meenemen en die is groter
- een plastic zakje: Als je kachelkraan lekt, loopt het water in je ontsteking (afdrogen en een zakje over de verdeler)
-een envoudige multimeter
-een klein stukje blik van 0.4mm dik, kan ik de contactpuntjes (tegenwoordig van anderen) provisorisch afstellen
-een simpel proeflampje om het laagspanningsdeel van de ontsteking te testen
- een zaklampje, voor als het donker is als ik pech krijg.

reserve ruitewissers neem ik niet mee, wel behandel ik voor een lange trip de voorruit met "Rain-X" dan kan je redelijk rijden zonder ruitenwissers.

Ik heb wel een electronische ontsteking op de B (Hall gever), maar let op Don's opmerking : Een electronische ontsteking repareer je niet langs de kant van de weg
(en dat heb ik nagevraagd bij 1-2-3) Zorg dus voor een back-up

Bert

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties ingeplakt

#3
930086 schreef:Het pechpakket is natuurlijk een eindeloze discussie, en ik neem helaas niet al die spullen uit de lijst van Don mee.

Wel neem ik een paar andere wat meer elementaire zaken mee
-een stevig plankje voor onder de krik, heb je al eens geprobeerd om je MG op te krikken in een graskant langs de weg?
-een lege jampot, kan je kijken of je benzinepomp het nog doet, zonder dat de brandstof door je hete motorruimte loopt.
-de langste bougiekabel, ze gaan nooit alle 4 stuk
- de bobinekabel, die wijkt af van de bougiekabels
-een voorbereid draadje voor tussen je zekering kastje en de bobine +, dan kom je zonder contactslot of bij oudere MG's zelfs zonder sleutels thuis
- een voorbereid draadje tussen bobine - en verdeler, dat is een notoire pechoorzaak bij de MG-B
-wel een verdelerkap, anders moet ik die spuitbus meenemen en die is groter
- een plastic zakje: Als je kachelkraan lekt, loopt het water in je ontsteking (afdrogen en een zakje over de verdeler)
-een envoudige multimeter
-een klein stukje blik van 0.4mm dik, kan ik de contactpuntjes (tegenwoordig van anderen) provisorisch afstellen
-een simpel proeflampje om het laagspanningsdeel van de ontsteking te testen
- een zaklampje, voor als het donker is als ik pech krijg.

reserve ruitewissers neem ik niet mee, wel behandel ik voor een lange trip de voorruit met "Rain-X" dan kan je redelijk rijden zonder ruitenwissers.

Ik heb wel een electronische ontsteking op de B (Hall gever), maar let op Don's opmerking : Een electronische ontsteking repareer je niet langs de kant van de weg
(en dat heb ik nagevraagd bij 1-2-3) Zorg dus voor een back-up

Bert
Leuke discussie Bert, zo hoor je nog eens wat nieuwe overwegingen en suggesties. Reacties:
- vroeger nam ik twee houten blokken mee om het wegrollen van de wagen op de krik tegen te gaan (de handrem is nu niet bepaald het sterkste punt van een B), tegenwoordig reken ik op stenen naast de weg. Dat plankje was ik nog niet op gekomen
- de benzinetoevoer kan ik in het filter zien, ik koop expres de doorzichtige variant!
- die bougiekabels zijn een goed idee, volgens mij passen die er nog wel onder het wiel bij
- sinds kort heb ik twee zwarte, respectievelijk rode soepele draden met krokodilklemmen erop voor electrische bypasses, ik zou ze er bij kunnen schrijven. Anderzijds liggen daar al die losse stukken rode en zwarte draden voor onder het wiel.
Kent iedereen de tips van John Twist over starten zonder contactsleutel? Ik gebruik zijn startbypass witbruin op relais los en op onderste zekeringhouder houden al bij het sleutelen thuis, op mijn B is onderste zekering met naast hogere verbinden voldoende voor lopende motor: heel kort draadje dus :idea:
- verdelerkap controleer ik wel voor vertrek, je dekt voornamelijk het zelden voorkomen van het afbreken van de koolstift af
- kachelkraan wordt met enige regelmaat vervangen, de mijne gingen eerder niet open dan lekken
- ik heb ontdekt dat de huidige digitale multimeters kapot gaan als de motor draait, de spikes op de 12 Volt gooien de ingeprogrammeerde instellingen overhoop. Ik vertrouw mijn testlampje wel
- de volledige set voelermaten zit al in de set gereedschap, 0,4 incluis
- zaklampje zie mijn Blokker 1€ grabbelbak suggestie: spotgoedkoop en fel, op set van 3 AAA batterijen

Ik heb thuis van de Houten onderdelendagen nog een complete 45D reserve ontsteking liggen en een setje voor ombouw naar contactloos met Hallgever. Als ik die nog eens in ga bouwen blijf ik de punten + condensator zeker apart meenemen. Zij nemen immers weinig ruimte in. Het is bekend dat die Hallgevers in de latere B's zeer onbetrouwbaar waren en je kan daar verder niets mee. Bovendien is statisch afstellen onderweg met punten makkelijk te doen, een Hallgever vergt m.i. stroboscoopafstelling.

Leuk, eens zien wie er verder nog suggesties heeft... :P
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 02 mei 2013, 19:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties ingeplakt

#4
De felgekleurde veiligheidsvestjes zijn in veel landen verplicht, nog los van je eigen veiligheid waar het niet verplicht is.

Voor de MGB is ook zeker een reserveveer voor koppelings en rempedaal geen overbodige luxe (weet ik uit eigen ervaring).

I.p.v. een gewone zaklamp is ook zo'n "mijnwerkerslamp" die je d.m.v. een elastieke band om je hoofd doet ook handig, heb je licht op je werkplek en twee handen ter beschikking.
Werden vorig jaar in het Ocaton Tour pakket verstrekt.

Wanneer je in Frankrijk rondtuft ben je verplicht om 2 stuks alcohol/ademtesters bij je te hebben; een voor de agent die je staande hield en een voor zijn collega want die dronken immers beiden geen melk tijdens de lunch.
Het is geen onderdeel voor de MG, maar je kunt het maar beter bij je hebben.

Extra reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#6
Nog één toevoeging n.a.v. mijn overstap in banden mèt naar banden zonder binnenband: het bandenbedrijf suggereerde de binnenbanden niet weg te gooien. Als er onverhoopt een klein gaatje in de velg of een wat groter gat in de buitenband komt, kan je -zeker als noodmaatregel- met binnnenband verder. Dus bij deze ter overweging om ook bij tubeless banden toch nog één binnenband van de juiste maat op vakantie mee te nemen.. Beter safe than sorry :P

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#7
Hallo allemaal,
Interessante discussie over al die reserve onderdelen die mee op reis moeten, maar de grootste "bottleneck" wordt hierin niet genoemd; moeders de vrouw die ook mee moet en naast haar (en mijn) tandenborstel ook nog zo links en recht een paar "onderdelen" mee wil... ;)
Hoe lossen we dat op?

Zonnige groet,

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#8
110006 schreef:Hallo allemaal,
Interessante discussie over al die reserve onderdelen die mee op reis moeten, maar de grootste "bottleneck" wordt hierin niet genoemd; moeders de vrouw die ook mee moet en naast haar (en mijn) tandenborstel ook nog zo links en recht een paar "onderdelen" mee wil... ;)
Hoe lossen we dat op?

Zonnige groet,
Het beste is dus om op de weg naar je verblijfslokatie met het dakje op te rijden, dan heb je extra bagageruimte voor je echtgenote (of in ons geval voor onze gemeenschappelijk op de camping en onderweg gebruikte, kleine koelbox). Is het erg warm onderweg dan helpt een uitritsbare achterruit, dat handige alternatief vanuit de aartsvijand ooit, het inmiddels verdwenen Triumph merk. Een extra voordeel daarbij dat je frisser aankomt: rij je uren lang open op de Franse autoroute met 130 km/u , dan krijg je op de duur een "dik hoofd" (licht in het hoofd). Ben je ter plekke geïnstalleerd (hotel, huisje of camping) dan kan het dakje omlaag. Alleen als je continue trekt en eigenlijk nooit lang ergens stopt werkt dat niet. Dan blijft alleen een bagagerekje met grote koffer of slimmer pakken over. :o

Wij hebben het altijd zonder bagagerekje gedaan, dus zonder ook de afweging of je dan een vast (gaten boren nodig!) of verwijderbaar (met klemmen bevestigd) rek kiest :P

Wij gaan binnenkort met twee "flight cabin" maat koffertjes in de bagageruimte op pad. Kwamen we 4 dagen Londen fluitend mee door, dus een weekje in de B mag dan ook geen probleem opleveren. Terugval optie is één reistas en één flight cabin case... :lol:

NB Alle reserveonderdelen zitten al weer terug onder mijn reservewiel. Nu voorzien van de wat kleinere 155R14 maat ipv de 165R14 gaf nauwelijks kleinere opbergruimte. Alleen gevarendriehoek, krik + gereedschap, jerrycan en die binnenband + luchtpomp liggen elders. :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 24 mei 2013, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#9
Beste Don
Omdat ik a.st. vrijdag uitgenodigd ben om op onze regioavond over dit onderwerp wat te vertellen ben ik zo vrij om
van dit materiaal op het forum gebruikte maken.
Behandel gewoon alle punten en laat daar dan ook mijn eigen ervaring en mening op los.
Gezien mijn grenzeloos vertrouwen in een goed onderhouden MGB/C/V8 zal er niet zo veel worden meegenomen
in de kofferbak. Leuk voor de vrouwen.

Hoewel de laatste tijd veel lekke koppakkingen van B.s die daar al ongeveer 25 jr. mee rondrijden.
Gewoon oude meuk geworden. Dus er moet ook nog een koppakking van PAYEN mee.

Verbaasde me over de opmerking van kans op APK afkeur na revisie van rempomp en cilinders en moeilijk verkrijgbaar zijn van deze onderdelen.
Hoeveel cupsets wil je hebben, zowel uit de U.K of van Wil Klaasen uit Baarlo.

Groet
Hans Geertse

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#10
850008 schreef:Beste Don
Omdat ik a.st. vrijdag uitgenodigd ben om op onze regioavond over dit onderwerp wat te vertellen ben ik zo vrij om
van dit materiaal op het forum gebruikte maken.
Behandel gewoon alle punten en laat daar dan ook mijn eigen ervaring en mening op los.
Gezien mijn grenzeloos vertrouwen in een goed onderhouden MGB/C/V8 zal er niet zo veel worden meegenomen
in de kofferbak. Leuk voor de vrouwen.

Hoewel de laatste tijd veel lekke koppakkingen van B.s die daar al ongeveer 25 jr. mee rondrijden.
Gewoon oude meuk geworden. Dus er moet ook nog een koppakking van PAYEN mee.

Verbaasde me over de opmerking van kans op APK afkeur na revisie van rempomp en cilinders en moeilijk verkrijgbaar zijn van deze onderdelen.
Hoeveel cupsets wil je hebben, zowel uit de U.K of van Wil Klaasen uit Baarlo.

Groet
Hans Geertse
Gebruik wat je uitkomt Hans, alle ideeën zijn immers welkom

Twee toelichtingen op bovenstaand bericht: ook ik heb ooit een doorgeslagen koppakking onderweg gehad en wel op de allerlaatste (huwelijks)vakantie, die mijn echtgenote en ik in 1989 ermee hielden. Ons vertrek juni 2013 zal de eerste keer sindsdien zijn dat de B op vakantie meegaat, tussenliggend was altijd met de twee zonen en de Citroën (lease of de eigen wagen). Ik had in 1989 net de kopbouten nagetrokken met mijn nieuwe momentsleutel en heb me altijd achteraf afgevraagd of dat wel zo verstandig was (geen Payen natuurlijk in die jaren). Het heeft me één ruilmotor méér gekost dan nodig, want de kop vlakken hielp nadien niet meer, omdat men nagelaten had de verbrandingskamers evenredig te ruimen. Wist ik veel... :(

Verder: als de cups er eenmaal inzitten ziet de APK keurmeester natuurlijk geen reden voor afkeuring op de remmen. Maar mijn eigen keurmeester, toentertijd ook de enige die aan mijn B sleutelde, mocht daar geen gebruik van maken. Hij heeft enige jaren terug dan ook voor de APK de achterremcylinders volledig vervangen ipv gerevideerd. Zelfs in voorraad houden van cupsets in de winkel was een overtreding van de regels. Hij bezit een zéér dik boekwerk van regels rond de APK, dus dat zal wel kloppen. Het laatste daarin was die plotselinge aandacht over rafeltjes aan veiligheidsriemen vorig jaar. Miereneuken volgens mij :o

Jouw geloof in "zero defects" op een goed onderhouden MG deel ik niet. Engelse wagens en de lage kwaliteit van de latere onderdelen hebben mij andere ervaringen gegeven. Wel altijd van verre vakanties op eigen kracht thuisgekomen overigens. Op het forum staan her en der mijn ervaringen op dat punt. Nieuw is hoogstens dat er in het buitenland nauwelijks meer garages bestaan die Engelse wagens van weleer kennen en beheersen. Eind vorige eeuw kon ik daar nog wel op terugvallen 8-)

Een goede meeting gewenst, m.v.g. Don

NB Ik heb een verleden als HBS-er/bromfiets bezitter en later student/motorrijder en ben daarom al lang gewend aan de noodzaak basale reparaties zelf te kunnen aanpakken. MG-bezitters die die vaardigheden niet bezitten kunnen wel reserve-onderdelen meenemen, maar moeten terugvallen op "garages autres marques" of de KNAC voor repatriëring bij grote problemen. ANWB haalt oldtimers dacht ik NIET altijd op (schijnt met de lage restwaarde na ongevallen te maken te hebben). Hoe dat uitwerkt als je daar een cascoverzekering op vaste taxatiewaarde neemt zou ik niet weten :?:

Er zijn in totaal zo'n 9 zomervakanties in de periode 1978-1989 met deze MGB ingevuld, met elk daarvan over minstens 3,5 week, met 3000km of méér en met de bergpassen in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Italië inbegrepen. Alleen de dubbele stijging naar Andorra heb ik nooit aangedurfd en de Col d'Aubisque aldaar mislukte helaas door onvoldoende koeling en een oververhitte motor. Alle andere (Deutsche Alpenstrasse, Süsten, Simplon, St Bernard, Splügen, Maddalena, Iséran, Tourmalet, Schlucht, Grossglockner, Katschberg, Felbertauern, Gerlos, Plöcken etc) zijn succesvol gepasseerd. Tegenwoordig is het verkeer niet meer zo gewend aan mensen in oude auto's die er rustig de tijd voor nemen om het mechaniek te sparen. Defecten onderweg hielden me daar op die passen nooit op tegen 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 29 mei 2013, 19:51, 6 keer totaal gewijzigd.

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#12
In de laatste uitgave van ons MGCC blad stond ook een artikel van Posthumus over wat mee te nemen op vakantie, te beginnen met het gereedschap. Ik heb mijn voorraadje gelijk met wat tieraps uitgebreid. Verder zag ik vele overeenkomsten, maar ook extra's als meters waar in mijn tourer geen ruimte voor wil maken en bepaalde zaken los ik anders op (reserveslangen mee ipv zwak geworden slangen afbinden) :P

Zijn voorkeur voor doppen ipv steek- en ringsleutels deel ik maar in beperkte mate. Veel plekken kan je met doppen niet bereiken en met steek of ringsteek combinaties juist weer wel. Denk aan die kachelkraan, de ontstekingsunit of zelfs de carburateurs :o
Wel bezit ik een professionele set sleutels met dopeinden en een kantelscharnier als EXTRA. En verder iets dergelijks op vierkant 1/4 inch, de belangrijke maat om je achterremmen mee te kunnen bijstellen. Vroeger was dat een heel gepruts met een 1/4 inch dopverlengstuk en de bahco op de andere kant (voor noodgevallen gaat die bahco nog wel mee) De andere vierkantmaten: aftap- dan wel vuldoppen van versnellingsbak en achteras op 1/2" en 3/8 " heb je op vakantie echt niet nodig. :)

Belangrijkste maat is overigens 13 mm metrisch, omdat vele moeren 1/2 inch zijn. Op wartels van hydraulische leidingen met steek 1/2 " of 9/16 " passen metrische steeksleutels niet of nauwelijks en hetzelfde geldt voor de zelfborgende stelmoer voor de fanrieminstelling op de alternator: ringsleutel 9/16 " is nodig. Of anders een dop, met een geschikte, korte hefboom erbij (nemen samen wel meer ruimte in) :!:

Op naar de volgende ronde in de discussie, jammer dat het volgende blad van juni met de onderdelenlijst van Posthumus voor velen te laat zal komen voor de vakantieplannen met de B. :(

PS O ja: Haynes mee op vakantie is super, maar de basisklussen heb ik wel in mijn hoofd staan. Alleen een copie van het electrische schema van mijn bouwjaar (1 A4) uit die Haynes gaat mee. En zoals de schrijver zelf aangeeft: denk bij panne "out of the box" en improviseer naar harte lust, de ANWB bellen kan immers altijd nog. :lol:

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#13
110006 schreef:Hallo allemaal,
Interessante discussie over al die reserve onderdelen die mee op reis moeten, maar de grootste "bottleneck" wordt hierin niet genoemd; moeders de vrouw die ook mee moet en naast haar (en mijn) tandenborstel ook nog zo links en recht een paar "onderdelen" mee wil... ;)
Hoe lossen we dat op?

Zonnige groet,
Tuurlijk zijn het allemaal goed bedoelde en soms zelfs noodzakelijk adviezen.
Voor mij geldt vooral 'is de auto betrouwbaar genoeg' om op vakantie te gaan? Zo ja waar heb je dan nog twijfels over, en neem evt. voor die gevallen iets mee. Natuurlijk er kan altijd wat kapot gaan maar die ervaring heb ik ook met mijn moderne auto's, misschien zelfs meer/erger? Een kapotte waterpomp midden in Duitsland leverde ons een paar jaar geleden 3 extra nachten verblijf op met een auto van 6 jaar oud :( .
Een lekke band? Lease bedrijven verplichten je tegenwoordig dit door de ANWB of vergelijkbare bedrijven te laten doen.
En een aanhanger met reserve onderdelen erachter gaat me echt te ver
M.a.w. naar mijn idee : zorg voor een telefoon , evt. wat klein en Engels gereedschap en adressen gegevens waar je assistentie kan in roepen.

Zelf onlangs zonder problemen een rondreis door Engeland gemaakt, ruim 2600 KM.
Het enige wat nodig was, was wat olie bijvullen daar dit toch wel wat verbruikt wordt. Verder was het elke dag heerlijk toeren en Thumps-Up krijgen!
WimK , MG B GT 1972, TF 2003

Re: reserve-onderdelen voor MGB-vakanties

#14
Ben het helemaal met Wim eens.
Als je eens goed nagaat wat er aan een moderne auto kapot kan gaan. B.V de electronica.
Neem in mijn MGB alleen een spanningszoekertje mee en overweeg nu ook een standaard ontsteking met contactpuntjes toe te voegen.
Natuurlijk de zaken die wettelijk verplicht zijn vergeten we ook niet.
Verder zorg ik gewoon dat mijn B tiptop in orde is. In de 41 jr. dat ik nu MG rijd heb ik nagenoeg nog nooit met pech langs de weg gestaan.
De ergste was wel 2 lekke banden tegelijk en geen sleutel bij je om de octagonale moer van de spaakwielen los te maken.
Dat tijdens woon/werk verkeer. Nog 2x bijna stilgestaan door een lekke kachel kraan.
Maar als er deelname aan octagontoer of race weekend naar Assen op het programma stond ging er meestal wel wat gereedschap mee.
Maar daarvoor was ik thuis wel even bezig om alles na te lopen.
Tijdens de octagon meestal een benzine pomp met de achterliggende gedachte om een ander te kunnen helpen.
Maar als ik MG,s zie met banden van 20jr en ouder[zijn nog met de import uit de U.S. meegekomen] dan heb ik toch gelijk
mijn vraagtekens over het onderhoud. Uit eigen ervaring durf ik te stellen dat 60% van de MG,s slecht worden onderhouden.
Maar een goed onderhouden B brengt je overal. Al vond ik de preventieve maatregel van de Hr. Posthumus m.b.t. de bovenste
koelwaterslang net even iets te ver gaan. Maar ja ieder het zijne.
Groet Hans Geertse

reserve-onderdelen MGB feedback

#15
Net terug van een door mij en mijn echtgenote eerder op Noord Frankrijk en 1500km geplande vakantie met de B die door het slechtere weer daar onverwachts uitdraaide op een voor ons klassieke grote ronde door heel en dus ook Zuid-Frankrijk met 3100 km totaal. Geen enkele keer met pech stilgestaan, wel wat plus en minpunten.
1) Laten we plus beginnen:
- het motorblok gebruikte al redelijk veel olie en door de verlenging in km's was de reserve 1 liter 20W60 al snel opgeraakt. Terplekke een ouder type goedkope 15W40 bijgekocht waarna prompt het gebruik weer wat zakte (er zit wel steeds olie tegen de kachelunit gesproeid). Overall gebruik is nu op 2,25 liter/3000km geëindigd, ofwel 1 liter op de 1300km. Niet goed, maar voor Engelse auto's ook weer niet dramatisch. Wie weet vind ik het lek wel of is de carterventilatie toch verstopt geweest :?: De Payen kleppendeksel pakking ligt sowieso al klaar.
- accuspark ontsteking, nieuwe verdelerkap, bougiekabels en Lucas sport coil op de 45D4 werken prima samen, set contactpunten en zelfs een hele, exact vooraf afgestelde ontsteking zijn dus voor niets mee geweest.
- Michelin banden 155R14 80 doen het op 2 atm rondom uitstekend op de autoroute, de Franse binnenwegen worden slechter onderhouden en dan zou een iets zachtere band wellicht wat hebben geholpen :?:
- door de GT-achterveren op mijn Tourer en de Falcom "bomb" uitlaat (dempt weliswaar nog maar slecht). is het passeren van de steeds vaker in Franse dorpen voorkomende 30 km hobbels daar geen probleem. Wel één keer een stoep moeten nemen door een blokkerende brandweerwagen (ging goed) en één keer een hoge hobbel in een privé parkeergarage (pijp sleepte toen wel over de grond) Mijn advies is en blijft: neem geen uitlaat meer met middendemper, want die beperkt je enorm in de mogelijkheden :!:
- dankzij een 74 graden thermostaat ook bij 30 graden in de uitlopers van de Pyreneëen geen enkele keer de Kenlowe hulpfan nodig gehad. Passen nemen had dus vermoedelijk óók weer net zoals vroeger gekund

2) Nu de minpunten:
- één type reserveonderdeel is maar gebruikt, maar dan omgekeerd: als voorzorg had ik de drie RVS ruitewissertjes vooraf door nieuwe vervangen en die veegden voor geen meter. De "tweemaal terug" exemplaren in de reservevoorraad deden het daarentegen uitstekend tot 65 miles/hr. Daarboven gaan ze zweven op de terugslag. Zoals zo vaak: nieuw Engels hoeft dus niet beter te zijn dan oud Engels :P
- grote schrik toen de achterklep opeens weigerde te openen :o De achtste keer lukte godzijdank en toen bleek één koffertje nèt iets anders te liggen dan anders. Zo kritisch mag hij niet staan, nu terug zal ik de iets krom geraakte excenter bijbuigen (inmiddels gebeurd). Ooit zat het deksel definitief dicht en daar maak ik nog wel eens een aparte post op. Zelfs John Twist komt er dan niet makkelijk meer uit, leuk filmpje overigens... :lol:
- als er een tijd hard is gereden dan komt er een rammelend geluid uit de bak of koppeling bij stationair en in zijn vrij. Ingetrapte koppeling of hoger toerental doet dat verdwijnen. Rara: rammelende prise-as in de koppelingsschijf of zit het probleem in de bak? Het laatste hoop ik niet :( Ook daalt het toerental bij koppeling intrappen méér dan vroeger (niet zo extreem als in die eerdere post hier).
- laatste minpunt was mijn eigen schuld: bij achteruitrijden op de parking op de terugreis een Belgische auto aangetikt. Achterlicht unit glas kapot, bumper steunen zijn wat verbogen (bumper zelf is OK) en één diepe kras in de lak. Werk aan de winkel. Die Belgische wagen had een kunststof achter bumper en voor het kleine krasje wilde zij geen zaak maken. Hardstikke aardig en een indirecte pluim voor onze MGB's in rubber bumper vorm 8-) Bumper is inmiddels weer terug op de oude positie, nu de lak en het achterlicht nog (na Waalwijk).

Volgend jaar gaan we weer een grote rondreis door Frankrijk maken, want dit smaakt naar meer. Dat gerammel in vrijloop moet dan wel opgelost zijn en een minder lawaaierige uitlaat misstaat ook niet (Xtreme welding, de aanbeveling van Hans laat niets van zich horen) . Wat dan niet meer meegaat zijn de twee reserve binnenbanden (één reserve wiel, één reserve binnenband en één nood spuitbus is al overkill) en idem de complete 45D4 ontstekingsunit met puntjes. Zeker wel gaan mee een set contactpunten, zo wat RVS wisserbladen van vroeger en misschien weer een SU-pomp? :D

Nagekomen: er komt zowaar weer en "klonk"geluid terug de eerste kilometers, zou de klok alweer nieuwe lagers nodig hebben na zoveel jaar of is het de aandrijfas (nooit vervangen)? We'll see...

NB Geen enkele MGB in Frankrijk meer onderweg tegengekomen, wel één Triumph TR6. Ook geen MG's in clubverband (er was een groep cabrio bezitters onderweg, maar die ging van 1920 Engels tot aan 60-er jaren Mercedes, ook alleen met één Triumph erbij). Dat was 25 jaar terug wel anders, diverse B's onderweg. Nu is het aan onze MGCC-leden om actief te blijven. We are back in business and intend to stay that way.. 8-)

onverwacht ernstig defect na de vakantieperiode

#16
Inmiddels komen er dramatische geluiden uit de koppeling, nu bij het intrappen :!: Pas 16.000 miles na een volledige revisie, volkomen onverwacht dus. Het lijkt op een vroegtijdig versleten koolring druklager of een drukgroep die asymmetrisch druk uitoefent (schakelen blijft vreemd genoeg zonder schokken, ondanks de trillingen in het pedaal). Opnieuw gaan takelen, niet bepaald een leuk karwei in je eentje :cry:

Volgens Coen Kymmel komt het vroegtijdig uitvallen van een koppeling, bv door veerbreuken in de drukgroep of andere zaken, wel vaker voor. Voor mij is dit de eerste keer, alle vorige keren ging hij steeds 45-50.000 km mee, ook al niet lang, maar voor mij nog net acceptabel. Overigens vindt Coen de druklagers met rollers niet of nauwelijks beter dan de originele koollagers. Moss Europe biedt de rollagerversie GRB 106B voor €34,44 netto op hun site aan en ik wil ze toch wel eens proberen.

Volgende week de drukgroep+plaatcombi en uitlaatringen bij hem gaan ophalen en dan aan de slag.... :(
(Coen zit net als ik op de lijn om zo'n klus over twee dagen te spreiden. We hebben beiden het uitnemen en terugzetten ooit in één dag gekund, maar het rustig en vooral nauwkeurig alles terug monteren lukt op zo'n tweede dag gewoon beter )

Maar gelukkig wel heelhuids heen en terug geweest naar de British Autojumble in Waalwijk en een wèl passende Accuspark unit op mijn nieuwe, nog ongebruikte 45D4 ontsteking gevonden. Mijn vernielde achterlicht glas was daar niet te koop, maar mijn oude Carhood garage had er zowaar nog één. Van iemand in Waalwijk die er evt ook twee oude van voor me had liggen niets meer vernomen :oops:

De "klonk"-geluiden in de aandrijving (achterbrug?) verdwijnen na enige honderden meters rijden. Blijft er tussen kroonwiel en pignon te weinig olie zitten? Of is de huidige 80W90 hypoid olie minder goed dan de 90-versie van vroeger? Koppeling herstellen krijgt overigens voorrang en ook die olielekkage sporen we eens wel op. De klepdekselpakking is inmiddels voor alle zekerheid al vervangen en de carterventilatie slangen zijn gecheckt. Op de Autojumble stond een black hole MGB zonder carterventilatie afzuiging en met een dichte vuldop, daar vloog de olie dus nòg sneller door het motorruim dan bij mijn B mèt correct gemonteerde afzuiging... :o

NB Eén pluspunt van die lange vakantie was ik nog vergeten te vermelden: een hangende remklauw rechtsvoor gaf ééns per zoveel keer problemen met gelijk opkomen. Dit verdween vanzelf na zo'n 1000 miles, een auto wat meer gebruiken dan voor korte ritjes helpt toch ècht 8-) Een half pluspunt van het uittakelen van de motor zal zijn dat het losnemen van de lawaaïgere uitlaat dan tòch nodig is.