Koppelingsplaat vervangen

#1
Goedendag,

Ik wil preventief de koppelingsplaat en drukgroep vervangen van mijn 78er mgb. Ik heb deze auto ruim 25 jaar en deze is sinds hij mijn eigendom is nog nooit vervangen. Is dit zelf te doen of beter om het te laten doen en waar kan ik een goed adres vinden, ik woon in de betuwe. Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Koppelingsplaat vervangen

#2
Beste Gerrit,

Voor het vervangen van de koppeling is het uitbouwen van motor en versnellingsbak noodzakelijk. Deze gezamenlijk uitbouwen gaat het snelst.
Een absoluut goed en betrouwbaar adres is MG CAP in Austerlitz. John, de eigenaar, werkt dagelijks aan en met MG's en is een goed en voordelig adres voor onderdelen en alle reparaties.

Wat mij ontschiet is de noodzaak van een preventieve vervanging. Als het goed werkt laten zitten. Een slippende koppeling treed meestal geleidelijk op. Dit is natuurlijk aan je zelf.

Een goede tip is om als de motor en bak uitgebouwd zijn alle keerringen en afdichtingen waar je ingebouwd niet of nauwelijks bij kan te (laten) vervangen.
Denk daarbij aan de achterste en voorste krukaskeerring, voorste prise-as keerring, zijdeksel etc. En vernieuwd meteen de hydraulische master -en sleeve koppelingscilinders als ze er al jaren opzitten.
Ik doe dit zelf altijd om niet verrast te worden door kort er na nogmaals uit te moeten bouwen. Dan is goedkoop heel duurkoop!

Groet, Henny Beumer

Re: Koppelingsplaat vervangen

#3
Zoals vaak wordt het uittakelen van zowel motor en bak tegelijkertijd als essentieel gezien, maar dat is gewoon niet zo. De meeste monteurs takelen voor een koppelingsklus alleen de motor uit. Wel kijken ze dan uit om de bak voldoende te ondersteunen zodat de kracht van het motorblok op de prise as van de bak niet te groot wordt en ook de juiste stand wordt bereikt om die as in het glijlager van de krukas terug te krijgen.

Met het blok eruit kan je prima bij het voorste deksel van de bak met zijn seal op de prise as (afnemen, de iets eruit lopende bakolie opvangen, en pakking en seal vernieuwen. Zelf vernieuw ik naast het druklager dan ook die dikke bout waar die gaffel om draait. Officieel beveelt men ook het inpersen van een nieuwe bronzen bus in die gaffel aan, maar mij bleek dat weinig op te leveren: juist de bout slijt, NIET die bronzen bus!
Zelf gebruik ik na slechte ervaringen met een véél te snel kapot gaand druklager van kool, een dubbel "HD" lager waarin een dunne laag kool met een onderliggend kogellager is gecombineerd. Dit is een smakenkwestie overigens, je hebt ook MG bezitters die jaren met het originele, enkelvoudige koollager rijden.

De seal op de achterkant van de bak/OD kan apart worden vernieuwd als door het losmaken van de steun aan beide wagenzijden de bak iets kan zakken, anders kom je er lastig bij. Echter de vraag is hoe urgent dit seal is, hij gaat langer mee dan die aan de voorkant en met een niet hoger dan gemiddeld olieniveau is hij ook zo kritisch niet. Op minimum olieniveau komt er zelfs nauwelijks olie langs een defect seal

PS Ik vind het zelf geen gek idee om na zoveel jaar de koppeling in zijn geheel preventief te vervangen, maar dan moet men wel de hydrauliek gelijk meenemen: slave, hoofdcylinder en de slang ertussen in in één keer vervangen. Die slang loskrijgen is overigens een aardige uitdaging, zo nodig geef ik wel wat tips. En als laatste alles goed ontluchten is een forse uitdaging, tenzij je al over een Gunson Ezibleed beschikt

Re: Koppelingsplaat vervangen

#4
Hallo Gerrit
In MG nieuws van April, Mei en Juni 2020 staat een uitgebreid verhaal over het zelf vervangen van de koppeling
Je kunt die artikelen makkelijk oproepen op de club website, kopje "Technische Artikelen" trefwoord koppeling intypen en ze komen als eerste in de lijst
Lees de artikelen door en ik denk dat je dan in elk geval voor je zelf de vraag kunt beantwoorden "laten doen of zelf doen"

Besluit je om het zelf te doen volg dan de raad van Henny Beumer, trek de motor samen met de bak er uit.
Wat Don schrijft klopt in principe, Je kunt ook de motor van de bak scheiden en er dan pas uittrekken.
Dit vereist echter toch meer deskundigheid, en als je het voor het eerst doet, kan je beter de veilige weg kiezen, al is het meer sleutelwerk.
Zorg ook dat je een helper hebt bij het uittakelen als je het zelf gaat doen, alleen al voor je eigen veiligheid.
Wanneer je met je MG regelmatig naar het buitenland gaat is preventief vervangen volgens mij zo gek nog niet.
Blijf je altijd in eigen land dan heeft Henny een punt, je merkt wel dat het eraan komt

Succes,

Bert