overdrive MGB-GT

#1
LS,

Het INschakelen van de overdrive in mijn MGB-GT gaat heel soepel. Het UITschakelen daarentegen is iets wat minder soepel gaat, de auto heeft er althans wat moeite mee.
Is dat iets dat 'normaal' is of kan er iets aan de hand zijn?
Tip & tricks? .... graag!

Met groet,

Jeroen van der Weele

Re: overdrive MGB-GT

#2
Kan van alles zijn. Elektrisch .Schakelaar /Bakschakelaar/solenoid/massa.
Vervuiling/Defect rubbertje.Zitten er een aantal van in de O.D/Mechanise beschadiging.
Eigenlijk best een vage klacht, aangezien hij voormeer dan 90% goed werkt.
Is niet normaal ,maar kan veel tijd en geld kosten als je begint te graven.
Een niet goed werkende O.D kan wat dat betreft beter niet in/uit schakelen.
Zie ook MG nieuws het O.D verhaal van Leo van Heucklelum.

Re: overdrive MGB-GT

#3
Toen ik de O ringen van mijn OD verving viel me op hoe strak die hele kleine op de plunjer van de solenoid was die de klep via dat kogeltje sloot. Ik durfde hem toen niet te vernieuwen odat ik het gevoel kreeg dat de plunjer bij onderbreking van de stroom op de solenoid niet zou zakken en de OD vrijgeven. Misschien is dat één van de wat omschuldiger verklaingen op deze vertraagd vrijkomendende overdrive?
plunjer van de solenoid zit links
plunjer van de solenoid zit links
IMG_3618.JPG (72.62 KiB) 2838 keer bekeken

Re: overdrive MGB-GT

#4
Volgens mij beschrijf jij het normale gedrag van een OD. Die van mij geeft ook al twintig jaar een schok door de aandrijflijn als ik hem uitschakel. Dat is normaal, en heeft te maken met dat de motor ineens een paar honderd toeren moet klimmen. Even de koppeling beroeren helpt.

Re: overdrive MGB-GT

#5
Beste Jeroen,
Ik haal hetzelfde als Andrys uit jouw omschrijving.
Het schokken dat je voelt is het totaal aan spelingen in de aandrijflijn.
In auto’s met een goede Propshaft en Differentieel is het uitschakelen nauwelijks voelbaar.
Even de koppeling gebruiken maakt het uitschakelen comfortabeler.

Henny Beumer

Re: overdrive MGB-GT

#8
Hallo Jeroen,
in diverse literatuur wordt aanbevolen om altijd te koppelen bij het in en uitschakelen van de Overdrive
Volvo, die in de '60 er en '70er jaren dezelfde overdrives monteerde op de bekende 140 en 240 serie "bakstenen" zette die aanbeveling zelfs expliciet in het instructieboekje.

Re: overdrive MGB-GT

#9
Wij vergeten wel eens dat de Laycock overdrive ontworpen is om op de zwaardere Volvo's te werken, op onze lichter gemotoriseerde MG's heeft hij een verhoudingsgewijs lichter belast bestaan.
Vandaar dat deze units ook zo enorm lang meegaan en alleen na vele jaren gebruik aan wat nieuwe rubber ringetjes genoeg hebben om weer jaren zonder storingen mee te gaan. En niet te vergeten een enkele keer een nieuwe "inhibitor" switch, die het inschakelen in andere dan de 3e en 4e versnelling verhindert. Maar deze switch zit niet in de OD zelf, maar op de bak (overigens op een lastig te bereiken plek)

Ontkoppelen bij op- en afschakelen kan je doen, maar is eigenlijk overbodig als je met het gaspedaal iets corrigeert: dus iets gas terugnemen bij opschakelen en wat gas bij bij afschakelen is voldoende. Ben je van het wat bedaarder rijdende soort die niet elke rit als een race uitdaging ziet kan je dit echter best achterwege laten. De B is op allerlei punten overgedimensioneerd en dit is er gewoon één van :-D on
cron