Verlichting mgb

#1
Als ik de verlichting van mijn mgb bouwjaar 1977 inschakel stopt het klokje op het dashboard. Zodra ik hetlicht weer uirschakel gaat het klokje weet lopen. Heeft iemand een idee waar dit door veroorzaakt wordt? Bedankt al vast voor reacties.
Ab Klein Ikkink

Re: Verlichting mgb

#2
Hallo Ab,

Elektra in een oude auto kan soms voor verrassingen zorgen. Mede doordat je vaak niet de eerste eigenaar bent en er een "knutselaar" aan de bedrading kan hebben gezeten kunnen er rare dingen ontstaan.
Onder het hoofdstuk technische vragen kun je ook de bedradingschema's van een MG-B vinden. Ik heb hier een stukje voor je gekopieerd. Zoals je ziet zit de klok in het paarse circuit waar ook de gootlicht schakelaar inzit. Voor mij een tweetal vragen. Is deze schakelaar correct aangesloten of zijn er draden omgewisseld. Daarnaast zou ik de massa van de klok eens controleren net als de bedrading naar je deurschakelaar.
De beste insteek is, vooraan beginnen, schema bij de hand, multimeter erbij, massa controleren, en bedrading controleren. Kijk goed naar de juiste kleur coderingen en check de verbindingen, als deze gecorrodeerd zijn kunnen er ook storingen ontstaan. Mocht je er niet uitkomen, stuur gerust een PB dan kunnen we kijken hoe ik je evt verder kan helpen.
Schermafbeelding 2021-03-14 114056.jpg
Mvrgr Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Verlichting mgb

#3
Ja, ik heb wel een idee:
De voor de hand liggende oorzaak is de wet van Ohm.
Het uurwerkje en het lampje in het klokje delen dezelfde massa verbinding. Als deze door corrosie een overgangsweerstand van pakweg 30 ohm heeft gekregen, zal hierover een spanningsverlies van 20 mA x 30 Ohm = 0,6 Volt vallen. Het uurwerkje trekt zich hier niets van aan. Maar als het lampje (van 2 Watt) wordt bijgeschakeld, zal het spanningsverlies 186 mA (uurwerkje + lampje) × 30 Ohm = 5,6 Volt zijn. De overblijvende 6,4 Volt is onvoldoende om het uurwerkje te laten draaien.
Dit is een mogelijke verklaring. Controleer dus de massa aansluiting op de behuizing van je klokje.
Groet, Steef.