Re: Compressor MGB 4-cilinder

#2
Voordat u zich orienteert op de inbouw van een supercharger is het heel belangrijk om de conditie van uw motor te weten en hoeveel mijlen/kilometer hij heeft gereden.
U zou niet de eerste zijn die een supercharger monteert en dan vervolgens de ingewanden van de motor eruit blaast om dan aansluitend de motor te reviseren.
De amerikaanse lowcompression motoren zijn het meest geschikt voor de supercharger, neem aan dat uw 1978 MGB ook een "Amerikaan" is.
Terzijde loslopende Moss Supercharger sets zijn zeldzaam dan wel niet bestaand, volgens mij zijn er niet meer dan een handvol ooit in Nederland geleverd/gemonteerd.

PS ik ben zelf in bezit van een amerikaanse 1980 MGB met Ford T9 5 bak en Moss Supercharger met thans 26,000 originele mijlen op de klok.

Re: Compressor MGB 4-cilinder

#4
Als je ze bespottelijk duur vind is het wel aardig om te kijken hoe zo'n ding gemaakt wordt: https://www.youtube.com/watch?v=Dd7vDFcYbcs bijvoorbeeld. Die twee rotors passen zo goed in elkaar en in het huis dat er geen gas langs kan lekken - dat maakt ze prijzig. Als je eerst nog wat minder geld wilt uitgeven kan je natuurlijk ook het boekje van Peter Burgess kopen, how to power tune MGB 4 cilinder engines. Eén van de eerste zinnen: "POWER COSTS MONEY". In dat boek staat een aantal power recipes, de lezer kan kiezen wat hem het beste ligt. Voor mij was dat veel koppel onderin, dus mijn blok is opgeboord en ik heb een geflowde kop van Burgess. Rijdt fantastisch!

Re: Compressor MGB 4-cilinder

#5
Andrys, de Moss MGB supercharger set maakt gebruikt van de Eaton M45 supercharger, zoals gebruikt wordt in de MINI en bepaalde Mercedes modellen best wel een massaproduct.
Zo'n ding los op de tafel is nieuw verkrijgbaar voor zo'n Euro 600 in Nederland als je goed zoekt, alleen het speciale inlaatspruitstuk met de inbouwkit (en Moss' research ?) maken de set een beetje kostbaar.
Zelf in 2012 of zo een keer gekocht bij Moss UK in de sale, altijd werden de superchargers kits uitgesloten van de sale (was altijd specifiek in de tekst vermeld) maar één keer stond het er niet bij, gebeld en besteld.