Nieuwe cabriokap

#1
Mijn MGB uit 1973 heeft een nieuwe cabriokap nodig. Door alle verschillende materialen waaruit een nieuwe kap kan bestaan, zie ik door de bomen het bos niet meer. Mohair, double duck, stayfast, sunfast, sonnenland etc.
Vinyl is zonder meer geen optie, de huidige vinyl kap krijg ik al jaren niet echt meer dicht, gekrompen. Dat wil ik niet meer.
Daarom zoek ik kap materiaal waarbij ik de kap alleen dicht kan doen zonder de voorruit bijna stuk te trekken en met veel moeite de rubber rand
met een schroevendraaier over de rand van het raam moet werken.
Graag hoor ik van mede MGB bezitters hun ervaringen en tips waaruit een goede kap moet bestaan en eventuele andere tips.
Alvast mijn dank voor het meedenken.
Groet Henk Opentij

Re: Nieuwe cabriokap

#2
Volgens mij is je huidige kap bij eerste montage véél te strak gesteld geweest. Vinyl krimpt in de kou, maar rekt echt wel weer op bij warmer weer, zeker na enige tijd. Trek je een nieuwe kap strak over de headerrail heen bij warm weer bij het lijmen aan die rail, dan zal hij in de kou veel te strak staan en misschien zelfs niet willen sluiten. Overigens zijn die andere kappen die je noemt, zoals mohair van wat stugger materiaal, die moeten zeker niet te strak staan. Belangrijker dan de keuze voor het materiaal is mijns insziens een goede monteur die voor elk materiaal bij een bepaalde temperatuur weet hoe te monteren

Het alternatief is om een kap met een al gemonteerde headerrail te kopen, maar als die bij aflevering te strak staat omdat je voorruit was meer naar voren leunt ben je slechter af....

Re: Nieuwe cabriokap

#3
Henk,
Ik ben het met Don eens dat een vinyl kap het makkelijkste invouwt en de minste ruimte inneemt onder je tonneau.
Monteer hem zo strak mogelijk op een warme dag. Stal je de auto, ook binnen, meer dan een paar dagen doe dan altijd de kap dicht dan blijft hij in vorm!
Als je huidige kap nog heel is zou hem in kunnen wrijven met minerale olie om hem soepel te maken. Daarna warm maken met een hetelucht pistool, dan sluiten, nogmaals verwarmen en een tijdje gesloten houden.

Succes, Henny

Re: Nieuwe cabriokap

#4
De afgelopen zomer tijdens echt warm weer, met hulp, getracht de kap te sluiten. Lukte echt niet, de afstand tot de bovenkant van het raam was ondanks de warmte ruim 1 cm. Getracht met de sluiting de kap over de rand te trekken maar daar zijn we mee gestopt omdat we bang waren dat het raam zou breken.. ik heb het over een vinyl kap maar het kan ook een andere kunststof zijn. Het is een harde kunststof. Heb daar niet echt zicht op, maar weet wel dat het onmogelijk is om de kap te sluiten.
Henk

Re: Nieuwe cabriokap

#5
Ik heb in een periode van ruim 30 jaar circa 10 cabriokappen gemonteerd op auto's welke op een gegeven moment in mijn bezit waren.
Zelf ben ik een voorstander van "originele kwaliteit" en heb goede ervaring met die van het engelse bedrijf Prestige in Birkenhead.
Pasvorm perfect conform die ooit ex de fabriek gemonteerd waren, ik weet hoe die eruit zagen daar ik nog steeds twee MGB's met de originele kappen van 1980 in bezit heb.
Weet ook dat er vaak in het verleden goedkope kappen vaak ook op een verkeerde manier gemonteerd zijn op vele auto's uit Amerika, vandaar dat ik er nogal wat gemonteerd heb.
Ik zit dus in het "kamp" van origineel vinyl in het zwart en wil beslist geen mohair of sonnenland or whatever they name it cabriokap: duur, dik met opvouwen, blijven lang nat en horen in mijn optiek niet op een MGB.
In het verleden heb ik "nieuwe" cabriokappen die in de kofferbak van een aangekochte auto lagen doorverkocht, stug en te dik vinyl en slechte pasvorm (met passen los op de auto over de oude kap al voor een slechtziende te constateren) er is veel goedkope rommel op de markt (geweest).
Kappen die gekocht worden met de header rail boven de voorruit reeds gemonteerd kunnen ook weleens te krap zijn, die weg heb ik ook ooit bewandeld.
Tevens helpt het zeker om een auto altijd te stallen met een gesloten kap, tenzij er een hardtop gebruikt wordt natuurlijk.
Had zelf een keer van een auto de kap 5 maanden niet gesloten en een rit in oktober met gesloten kap was aanstaande, gelukkig was een kennis met een autospuiterij zo vriendelijk om de auto even onder de hoogtezon te zetten en na tien minuten sloot de kap weer - en nog steeds- perfect.
Ook niet 's-winters stallen met de cabriokap kap losgekoppeld van het voorruitframe, gaat beslist moeilijk of niet dicht.
Los daarvan kan het natuurlijk ook zijn dat het metalen cabrioletframe niet meer goed is, bijvoorbeeld verbogen.

Re: Nieuwe cabriokap

#6
920143 schreef:
20 feb 2021, 23:48
Ik heb in een periode van ruim 30 jaar circa 10 cabriokappen gemonteerd op auto's welke op een gegeven moment in mijn bezit waren.
Zelf ben ik een voorstander van "originele kwaliteit" en heb goede ervaring met die van het engelse bedrijf Prestige in Birkenhead.
Pasvorm perfect conform die ooit ex de fabriek gemonteerd waren, ik weet hoe die eruit zagen daar ik nog steeds twee MGB's met de originele kappen van 1980 in bezit heb.
Weet ook dat er vaak in het verleden goedkope kappen vaak ook op een verkeerde manier gemonteerd zijn op vele auto's uit Amerika, vandaar dat ik er nogal wat gemonteerd heb.
Ik zit dus in het "kamp" van origineel vinyl in het zwart en wil beslist geen mohair of sonnenland or whatever they name it cabriokap: duur, dik met opvouwen, blijven lang nat en horen in mijn optiek niet op een MGB.
In het verleden heb ik "nieuwe" cabriokappen die in de kofferbak van een aangekochte auto lagen doorverkocht, stug en te dik vinyl en slechte pasvorm (met passen los op de auto over de oude kap al voor een slechtziende te constateren) er is veel goedkope rommel op de markt (geweest).
Kappen die gekocht worden met de header rail boven de voorruit reeds gemonteerd kunnen ook weleens te krap zijn, die weg heb ik ook ooit bewandeld.
Tevens helpt het zeker om een auto altijd te stallen met een gesloten kap, tenzij er een hardtop gebruikt wordt natuurlijk.
Had zelf een keer van een auto de kap 5 maanden niet gesloten en een rit in oktober met gesloten kap was aanstaande, gelukkig was een kennis met een autospuiterij zo vriendelijk om de auto even onder de hoogtezon te zetten en na tien minuten sloot de kap weer - en nog steeds- perfect.
Ook niet 's-winters stallen met de cabriokap kap losgekoppeld van het voorruitframe, gaat beslist moeilijk of niet dicht.
Los daarvan kan het natuurlijk ook zijn dat het metalen cabrioletframe niet meer goed is, bijvoorbeeld verbogen.
In de jaren dat ik 's winters nog mijn hardtop er op zette (ook een precies karweitje overigens) hing de cabriokap om het afgenomen frame opgerold in mijn garage aan de wand. Het spreekt vanzelf dat als in het voorjaar de hardtop er weer afging, de softtop echt niet meteen sluitend was te krijgen. Gelukkig kan ik mijn garage op twee manieren verwarmen en dan lukte dat wel weer. Ook voldoende was het om zodra er een voldoende sterke zonnestraling was de kap in de zon te laten opwarmen om hem dan met hulp van een tweede persoon dicht te krijgen. Daarna waren er de rest van het seizoen geen problemen meer mee :D

PS Een aantal jaren heb ik het aangedurfd bij mijn kap met deels uitritsbare achteruit de kap te sluiten met de rits los en zodra de headerrail weer vast zat de rits alsnog dicht te trekken. Nu met een kap die over de 30 jaar oud is, durf ik dat niet meer. Met mijn lange tonneau heb ik al gemerkt dat op den duur zowel de rits als het stiksel het opgeven. Die rits is ooit bij een knip en schaar bedrijfje goedkoop vervangen en het stiksel heb ik twee jaar terug bij een ook al goedkope zeilmaker opnieuw laten zetten, maar met de rits en stiksel van een cabriokap zie ik zoiets niet zo gemakkelijk gebeuren :o

Re: Nieuwe cabriokap

#7
Wij waren jaren terug in het bezit van een motorboot, hierop zat een zgn. dektent van een soort vinyl. Deze kap sluiten was altijd een probleem, zeker bij kouder weer. Ik kan niet beoordelen of de soort kunststof gelijk of gelijkwaardig was aan de cabriokap die momenteel op de MG zit, wel weet ik dat de problemen die ik bij het sluiten overeenkomen. Dat is de reden dat ik nu stelde voor mij geen vinyl kap meer.
Op de boot hebben wij na jaren ellende uiteindelijk een stoffen kap laten monteren. Een verademing, geen problemen meer met een kap die met veel geweld over de tenax sluiting moest worden getrokken maar gewoon altijd paste.
Ik had hoop dat dat met een stoffen cabriokap voor de MG ook mogelijk zou moeten zijn. Gezien de reacties tot nu ben ik daar bang voor. Zeker na de informatie die ik inmiddels kreeg van een bedrijf dat gespecialiseerd is in cabrio kappen. Er werd verteld dat zij de kap iets kleiner maken zodat hij mooi strak zou zitten en dat dat geen probleem zou zijn omdat de stof licht rekbaar zou zijn. En dat is juist iets dat ik niet wil, het lijkt mij dat als iets voor een boot mogelijk is, dat ook voor een (veel) kleinere kap voor een auto, ook mogelijk moet zijn.
Ik ga er nog eens goed over nadenken. Een ieder die heeft gereageerd bedankt voor het meedenken in deze.
Groet Henk
cron