Achterseal versnellingsbak lekt

#1
De achterste oliekeerring van mijn (niet OD) versnellingsbak lekt. Na schoonmaken zie ik de olie langs de aandrijfas naar buiten lopen. Ik heb een nieuwe seal en heb gelezen dat je die kunt vervangen zonder de boel uit te bouwen door de flange los te halen. Maar krijg je de oude seal er een beetje makkelijk uit? En zo ja hoe? Want als het straks open ligt en ik krijg de oude seal er niet uit ben ik verder van huis.

Iemand tips?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Achterseal versnellingsbak lekt

#2
Beste Rutger.

Nadat je de propshaft los hebt en de moer van flens kan de flens er af tikken.
Je kan de keerkring er dan makkelijk uitwippen met een grote schroevendraaier. Even voorzichtig dat je niets beschadigd.
De nieuwe keerring er recht intikken. Polijst het loopspoor van de oude keerkring uit de flens en met een likje vet op zijn plaats tikken.
Het meest lastige , vooral liggend onder de auto, is de moer van de flens losdraaien terwijl je deze moet tegenhouden. Dat gaat met een lang stuk ijzer en een of twee bouten in de flens dat je af steunt op de vloer. Als je auto achter wat hoger zet loopt er amper wat olie uit.

Prima te doen, groetjes,
Henny

Re: Achterseal versnellingsbak lekt

#3
Twee tips nog:
1) die moer loskrijgen met het tegenhouden van de flens kan tegenvallen (het staat wel in Haynes als recept), een strip hiervoor op mijn B (OD overigens) boog gewoon krom met deze methode. Ik heb de harde aanpak gekozen: een passende socket op die moer met een korte handle en dan met lopende motor de koppeling laten opkomen bij ingeschakelde versnelling. Ik dacht in zijn achteruit, maar zeker weet ik dat niet meer: gewoon eerst eens kijken welke richting de flens draait, als die rechtsom draait en je de moer tegenhoudt komt die los. Geeft een klap tegen de versnellingsbak tunnel, maar daar kan die best tegen.
2) om die nieuwe keerkring er recht in te krijgen kan tegenvallen, hij zit natuurlijk wat hoger in de tunnelbak en dan is het precies recht erin krijgen lastiger dan je denkt. In ieder geval had ik na die job nog steeds een lekkende keerkring. Laat je de bak wat zakken door het lossen van de vier bouten van de aparte crossmember kan je er véél beter bij. Toch twee van die keerringen kopen is toch mijn advies, je weet maar nooit

PS Het eruit krijgen van de oude keerring kan makkelijk gaan of lastiger zijn. Vooral de keerringen met een metalen ring binnenin zijn er lastiger uit te krijgen, die zonder krijg je er met een botte schroevendraaier zo uit. Bij de meest hardnekkig vastzittende keerrringen zijn er B bezitters geweest die twee gaten in die metalen ring hebben geboord, daar een zelftappende schroeven op losgelaten en een soort trekker hebben gefabriekt om te slagen. Ik heb foto's van dit gebeuren, maar deze site is wat minder gebruiksvriendelijk dus eerst maar eens afwachten of je geluk hebt met het verwijderen ervan (bij mij, zonder metalen ring ging hij er snel uit)

Re: Achterseal versnellingsbak lekt

#6
850008 schreef:
01 feb 2021, 14:19
Een vriend met een brug en een luchthamer.
Vergeet ook bij het vastzetten van de flensmoer het benodigde moment niet. 203 NM voor gewone bak.
O.D type D 136/176 NM O.D type LH 75/81 NM
Precies Hans, vandaar dat het mij het lossen van die moer niet lukte met een kleinere pneumatische hammer of een strip + breaker bar; mijn zwaardere electrische pneumatische hamer paste weer niet in de tunnel.
Volgens mij was die moer op mijn LH overdrive toch op de 176Nm waarde/130lbf van het D type vastgezet en niet op 80Nm en die 203Nm waarde voor de non-OD bak ligt natuurlijk nog vele malen hoger :-(

PS De diagrammen in Haynes en de MOSS catalogus laten op de OD bakken nog een splitpin constructie op die dan gekartelde moer zien, maar die constructie heb ik op mijn OD niet terug gevonden

Re: Achterseal versnellingsbak lekt

#8
850008 schreef:
01 feb 2021, 22:25
De eerste LH OD hadden een splitpen. Vanaf ongeveer 1970 een soort zelf borgende moer. Het komt regelmatig voor dat deze moeren te vast staan.
Niet iedereen stelt zich op de hoogte van de juiste aandraai momenten. Gelukkig heb ik de juiste lucht hamer. Werk dan wel met 10 bar luchtdruk.
Mijn goedkope luchthamer van Lidl kwam op de maximaal toegelaten 8 bar van hun compressor daarvoor niet hoog genoeg, voor de moer op mijn flange van mijn banjo as was hij wèl sterk genoeg.
Ik had voor de OD moer speciaal een 1kW electrische hamer gekocht, maar zoals gezegd paste die niet in de tunnel. Coen Kymmel heeft met alles uit de wagen dit karweitje in 2018 alsnog voor me geklaard :D