alternator met hoger amperage

#1
In mijn MGB 1969 heb ik thans een alternator (Lukas Elektrik 24 026 A115, 14V-45A replacing:LRA 100). Als ik met de overdrive aan rijd, waarbij een klein controlelampje gaat branden en ik tegelijkertijd bijvoorbeeld een navigatietoestel gebruik + telefoonoplader, dan worden die laatste twee niet opgeladen en gaat ook het overdrivelampje minder hel branden en soms knipperen.
Is dit probleem te verhelpen door er een alternator in te plaatsen met een hoger laadvermogen en hoeveel meer? Is dan 55A voldoende ?
Bedankt voor het meedenken.
Rene de Bruijn

Re: alternator met hoger amperage

#2
Beste Rene,

Ik zou als eerste de laadstroom meten. Een zwaardere Alternator voegt weinig toe
Dit doe je met een multimeter bij lopende motor.
Bij een iets hoger toerental als stationair zou je tegen de 13.8 tot ongeveer14 Volt moeten meten.
Het gebeurt wel eens dat het elektronische spanningsregelaartje overlijdt en koolborstels slijten ook.
Je kan dit meten over de accupolen of tussen een bruine draad op je zekeringskastje en massa.
Doe dit zonder verbruikers en daarna met verbruikers (ook licht en aanjager aan)

Laat even weten.

Groetjes Henny

Re: alternator met hoger amperage

#4
Om toch ook een antwoord op je vraag te geven: er zijn zowel 17- als 18ACR aftermarket alternators te koop met een hogere maximale laadstroom. Mocht je huidige unit defect zijn (waar het wel wat op lijkt) dan kan je voor die 17ACR+ op 55Ampere bij UK Parts (Jaap Veerhuis) terecht, hem betaalde ik ooit begin 2013 €55 ex BTW en bij de Accuspark leverancier idem in 2019 een 18ACR+ model met 65Ampere voor zo'n €85 incl BTW
Dat 17ACR+ equivalent heeft de bijbehorende kleine poelie van de chrome bumper wagens, terwijl die 18ACR+ de grotere poelie van de rubber bumpers heeft. Dat betekent wel dat bij lage toerentallen die 18ACR+ iets minder snel draait, dus iets van die vermogenswinst komt pas op iets hoger toerental dan stationair tevoorschijn. Je kan helaas die poelies niet meer wisselen: anders dan de originele LUcas types werken ze niet met de gebruikelijke spie-constructie, maar via een zelfklemmend systeem (dat overigens prima werkt). Volgens mij is bij lage belasting die 17ACR+ met zijn 55Amp ook ruim voldoende in normale situaties
cron