Re: engels gereedschap/aanschaf is niet bepaald toekomstbestendig, alles is al of wordt immers metrisch in automotive

#3
Ik gebruik hier ook een 34 metrische dop voor, maar dan wel met de zeskant vorm van binnen, niet de 12 punts kopen, die pakt er minder goed op. Deze tip kan je verbreden naar vele maten dop, waar je een Inchmaat vaak prima kan benaderen met een metrische dop, mits in zeskant versie. Voor de moer op de flens aan de achterzijde van de OD, dan wel de achteras heb ik wel een precieze inchmaat (ik dacht 1 1/8") gekocht :idea:

Er zijn heel veel inchmaten waarop metrische doppen en ringsteeksleutels prima passen, dus ik heb de aanschaf van "Imperial" gereedschap altijd kunnen minimaliseren en de laatste tijd zie ik op de toch sterk op de USA en Canada gerichte MG Experience steeds vaker verwijzingen naar geschikte metrische maten staan, iets dat een paar jaar geleden niet het geval was. Koppelingen van hydraulische leidingen waren iets dat bij uistek om inchmaten in sleutels vroeg, omdat precieze passing hier essentieel voor is. Groot was mijn verbazing toen ik daarvoor een set zgn"line wrenches" kocht, die zich voor een groter deel om de hex vorm vasthouden: de bij MOSS E bestelde set bleek zowaar metrisch te zijn! Door dat om moer of koppeling heen postioneren van die metrische maat werkt dat ook prima moet ik zeggen: achteraf gezien weer een paar inchmaten minder nodig

PS Wat je ook wel ziet is dat voor sommige boutposities in inchmaat, die qua draad beschadigd zijn geraakt een naasthogere metrische bout wordt aanbevolen: dat was ook op mijn laatste GoldSeal motor gebeurd.
De waterpomp zat met metrische bouten in het gietijzer van het blok vast en door mij bijbestelde inchmaat bouten pasten dus ook niet meer....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 aug 2021, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.