Handrem

#1
Handrem van mijn MG B 1972 : als ik de handrem aantrek gaat het linker wiel goed op de rem ,echter het rechter wiel bijna niet. Het linker wiel gaat rechtstreeks via 1 kabel naar het linker wiel en het rechter wiel zou moeten blokkeren via een indirecte kabel die vanaf een gaffel loopt. Als ik aan deze kabel handmatig trek blokkeert het wiel wel. Wie kan mij vertellen hoe ik dit goed afgesteld krijg, zodat ik middels de handrem aan te trekken beide wielen hetzelfde kan laten blokkeren? Groeten, George Scheerders

Re: Handrem

#2
Dag George,
Ik denk dat een beantwoording van je vraag effectiever en sneller tot vele resultaten kan leiden als je deze plaatst in de rubriek Technische vragen bij "Techniek MGA MGB enz" Maar een antwoord is natuurlijk al wel te geven. De remkracht van de handrem is niet per wiel via een specifiek onderdeel apart af te stellen. De remkracht wordt vanzelf "eerlijk verdeeld" doordat er wordt getrokken aan een en dezelfde kabel die naar beide wielen loopt. Als een wiel minder "goed bediend" wordt dan kan dit gezocht worden in de werking van het hefboompje in de remtrommel welke door de kabel wordt bediend en de remblokken tegen de trommel aandrukt. Dit hefboompje kan terplaatse van het wippunt wat uitgesleten zijn. Een goede smering van het looptraject van de kabel kan ook al verbetering geven. Natuurlijk kan het ook zijn dat het de werking van de remtrommel ook bij de pedaalbediening al minder goed werkt dan het andere achterwiel. Deze oorzaak dient dan allereerst opgelost te worden. Succes Jan Wijnen

Re: Handrem

#4
130126 schreef:
25 jan 2021, 17:05
Handrem van mijn MG B 1972 : als ik de handrem aantrek gaat het linker wiel goed op de rem ,echter het rechter wiel bijna niet. Het linker wiel gaat rechtstreeks via 1 kabel naar het linker wiel en het rechter wiel zou moeten blokkeren via een indirecte kabel die vanaf een gaffel loopt. Als ik aan deze kabel handmatig trek blokkeert het wiel wel. Wie kan mij vertellen hoe ik dit goed afgesteld krijg, zodat ik middels de handrem aan te trekken beide wielen hetzelfde kan laten blokkeren? Groeten, George Scheerders
Die gaffel of verevenaar gaat vaak vast zitten of erg stroef bewegen, het feit dat de handrem bij het trekken aan die kabel wèl werkt geeft dit al een beetje aan. Goed en vooral regelmatig een beetje oile erop helpt zeker. Zo niet dan de moer op het geheel lossen, met de vulringen verwijderen en vervolgens verevenaar van het asje lichten, het asje schoonmaken en alles in de olie gezet weer terugplaatsen. In de onderhoudsvoorschriften staat alijd dat je de handremkabel moet doorsmeren bij de kleine 5000 km beurt, iets dat mij alleen bij een splinternieuwe kabel is gelukt. Maar een beetje (kruip)olie op die verevenaar elke 5000km is verstandiger. :idea:

Daarnaast is het in de versnelling zetten van de wagen bij stilstand wel zo verstandig, ondanks het lossen van de handrem hendel komen de achtervoeringen niet meteen los van de trommels. Het kost een stukje rijden voordat door het schudden van de achteras dat uiteindelijk gebeurt. Kortom: vaak de handrem bij parkeren aantrekken levert je daardoor een wat versnelde slijtage op de voeringen op

Re: Handrem

#5
Voor een versnelde slijtage van de voeringen op de door Don geschetste situatie hoef je bij een MGB/C/V8 niet bang te zijn. De meeste voeringen komen aan hun einde door dat er te weinig gereden wordt en door lange stilstand olie keerringen van de achteras gaan lekken en de olie op het remvoeringmateriaal kan komen. Ook veroorzaken lekkende
wiel remcilinders een voortijdig afscheid van de voeringen. Regel matige inspectie van deze en regelmatig verversen van de remvloeistof of nog beter overgaan op siliconen remvloeistof kunnen dit voorkomen. Maar de praktijk is ,veel APK afkeur op deze.

Re: Handrem

#6
850008 schreef:
03 feb 2021, 10:10
Voor een versnelde slijtage van de voeringen op de door Don geschetste situatie hoef je bij een MGB/C/V8 niet bang te zijn. De meeste voeringen komen aan hun einde door dat er te weinig gereden wordt en door lange stilstand olie keerringen van de achteras gaan lekken en de olie op het remvoeringmateriaal kan komen. Ook veroorzaken lekkende
wiel remcilinders een voortijdig afscheid van de voeringen. Regel matige inspectie van deze en regelmatig verversen van de remvloeistof of nog beter overgaan op siliconen remvloeistof kunnen dit voorkomen. Maar de praktijk is ,veel APK afkeur op deze.
Toch moet ik vóor het afstellen van de achterremmen altijd die twee achterkabels even naar beneden drukken Hans, anders lopen de voeringen al meteen tegen de trommels aan als hij op de handrem heeft gestaan.
Vroeger dacht ik altijd dat de handremkabel zelf te stroef liep, maar dit verschijnsel doet zich zelfs bij een splinternieuwe, ingevette kabel en een extra gangbaar gemaakte evenaar voor :?:

Ik zal zelf nooit naar siliconenvloeistof overstappen, maar ken zowel de argumenten pro als contra te goed om de discussie daarover opnieuw op te starten. De laatste APK afkeuring op de achterremcylinders kon ik herleiden naar opmerkelijk ruime cylinders, waardoor de seals per definitie niet goed konden sluiten. Die keer daarvoor, 8 jaar eerder was er inderdaad roest in de achtercylinders ontstaan, iets dat vaak voorkomt. :(

PS Ik herhaal ook hier, naast MGE mijn advies om een remvloeistof tester te kopen: Voltcraft via Conrad kost slechts €20 excl verzending en een regelmatige test in het hoofdremcylinder reservoir is snel gedaan
Daarnaast bij elke grote beurt of elke twee jaar wat vloeistof naar het remsysteem achteraan doorpompen na het grotendeels legen van het reservoir is prima preventief onderhoud en kost nauwelijks inspanning
Vreemd genoeg heb ik bij vernieuwing van de remklauwen voor nooit roest daar aangetroffen, je kan daar overigens roestvrij stalen zuigers voor bestellen (montage is wel een aandachtspunt overigens)